Annons

Motljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Blev lite fundersam om debatten om att det skulle vara farligt att rikta linsen mot solen..

Hur lång slutartid får man vid motljus!? Oftast ganska kort! Tror inte det skadar utrustningen, men det är ju dumt att utmana ödet genom att ställa upp lameran mot solen i flera minuter eller timmar...

Om solen står högt och jag har ett teleobjektiv på kameran är det nog inte slutaren jag skulle oroa mig mest för, utan ögat.

Olle

NiklasK skrev:
Hur lång slutartid får man vid motljus!? Oftast ganska kort! Tror inte det skadar utrustningen, men det är ju dumt att utmana ödet genom att ställa upp lameran mot solen i flera minuter eller timmar...

Det verkar som att det inte är problem vid korta stunder, att dömma av denna diskussion. Men finns det någon fara när slutare av metall är stängd?

Teoretiskt sett borde det finnas en risk eftersom det blir som ett brännglas.. Jag har dock inga praktiska kunskaper om det..

angående om det är farligt/dåligt för kameran att rikta denna direkt mot solen:

När det gäller linser så kan dessa inte skadas direkt av solljuset. Mediumet i sig blir förvisso varmare och varmare ju längre man håller det mot/i solen, anledningen till detta är att glaset absorberar viss strålning. Tex så blir man inte solbränd bakom ett fönster, eftersom viss del av uv-strålningen absorberas - och blir värme. Vid upphettning är glaset mjukt och formbart, därför är smältpunkten något svårdefinierad. Glas har en dålig förmåga att leda värme, vilket gör att kraftiga spänningar uppstår när glaset kallnar.

När det gäller digitalkameror gäller så klart samma sak som ovan med optiken, men när det gäller CCD-plattan som registrerar själva ljuset/kortet så är det annorlunda. Över lag är dessa inte jättekänsliga för värme, men uv-strålningen kan få saker att hända. Tex kan man likna det vid när man kretsgjuter fin elektronik, detta sker med UV-lampor som etsar kretsar och ledningsbanor så materialet förändras. Hur länge man "kan" utsätta sin digitalkamera innan det går fel är svårt att säga. Ett exempel är rymdsonder som bekläs i aluminium för att stoppa att strålningen når in till den känsliga elektroniken.

uv-filter minskar ju uv-strålningen in till linsen och kameran. Det som händer är ju helt enkelt att denna strålning absorberas av filtret innan det når in till kameran, på samma vis som med solglasögon. Dessa blir då varma då strålningen absorberas, det är samma sak som händer med dina kläder, de blir varma i solen. Detta beror på färgen på tyget - vitt tyg reflekterar nästan alla frekvenser (värmestrålning) så att du kan se de reflekterade ljusstrålarna. Svart däremot, absorberar nästan alla ljusstrålar och omvandlas till värme i tyget. Därför är det så varmt med svarta kläder på sommaren! =)

absolut. uv-filtret är ju till för att absorbera dessa "farliga" strålar. Extra viktigt blir det då på en digitalkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar