Annons

Motivering samt definition av val och krav, gällande bildkritikpoolerna

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Är bilden din eller är det en tidningsbild du skannat uselt för att visa exempel på dålig bild?

Inte min bild, men jag säger inte att den är dålig, jag förstår bara inte vad det är som är så bra.



I första fallet borde du väl ha en bättre skanning? I sista fallet borde du inte ha publicerat den.

Fel av mig, admin får gärna ta bort både bild o inlägg om dom vill.
 
FILM) (ulltand skrev:
Lek-med-kameran-framför-teven-och-jag-tyckte-bilden blev-så-läcker.

Bild-på-mitt-såriga-knä-som-ser-läskigt-ut.

Min-mormor-som-jag-älskar-vad-får-du-för-känsla-när du-ser-henne?

Haha, så jävla skönt, har sett dessa hur många gånger som helst!
 
En anledning till att det går inflation i var man lägger sina bilder tror jag är att det är nästan omöjligt att få kommentarer på sina bilder i de två "lägre" kritikpolerna. Konstruktiv och intressant kritik ska vi inte tala om. Sannolikheten att en bild lagd i "hård kritik" får en eller ett par kommentarer är många gånger större än att en bild lagd i någon av de två andra får det. Lägger man en bild i bildkritik kommer den att passera förstasidan inom någon timme, och under den tiden får man något tiotal tittar och ingen kommentar. Detta är vad som händer i nio fall av tio (det är bara att ta en titt i poolen och se hur många kommentarer bilderna får).

Det är naturligtvis förståeligt att mer avancerade fotografer inte har någon lust att sitta och kommentera den ena överexponerade katten efter den andra, men när man försöker vara lite seriös i sitt fotograferande (även om man inte håller professionell kvalitet) och aldrig får någon respons på sina bilder, då är det nog lätt hänt att man börjar lägga bilder i mer avancerade pooler bara för att öka chansen att få en kommentar. Jag "lider" själv av den psykologin. Jag är väl medveten om att mina bilder inte håller den kvalitet jag skulle vilja se i "hård kritik", men jag är ändå frestad att börja lägga bilder där i hopp om att i alla fall få någon användbar kommentar då och då.

Sammanfattningsvis: Jag tror helt enkelt att poolinflationen är ett symptom på att det är så förbannad svårt att alls få kommentarer på sina bilder.
 
Och då är vi tillbaka till att det måste till ett system som premierar vettiga kommentarer. Iofs kan nischade pooler vara bra, men sedan poolerna kom till har jag personligen nästan inte ägnat ett jota åt dem.
 
Ta bort kritikpoolerna och ha bara kategorier kvar. Tänk vad många vackra bilder man får fram enbart genom att söka på t.ex landskap i svartvitt! Man får ju lust att kommentera direkt, vilket sällan infinner sig när man tittar i kritikpoolerna.
 
Graal skrev:
...Ta bort kritikpoolerna och ha bara kategorier kvar...

Samma tanke som vuxit hos mig senaste tiden.

Man önskar väl kritik/kommentarer på alla bilder man lägger upp, varför då ha en speciell kritikpool?

För att bibehålla mjukstart, hård kritik och det emellan kan man stoppa in den funktionen i varje kategori.
Tex att man kan lägga en bild i "natur" och där
ha kryssrutor för vilken typ av kritik man vill ha.
 
FILM) (ulltand skrev:
....och där
ha kryssrutor för vilken typ av kritik man vill ha.
Eller egentligen skulle det ju räcka med att det verkligen var kritik alla ville ha och att kommentatorerna förstod vad kritik är. Då skulle det ju kunna läggas helt på oss som kommenterar att lägga nivån på kritiken. Efter reglerna så klart.

Jag tror att en nybörjare tål samma kritik som en erfaren, men att det det behöver jobbas på är att nå ut med syftet fotosidan beskrivit i högre grad. Att det är bildkritik det ska handla om då man laddar upp och kommenterar. Inte nåt lullull och "Snygg tjej" eller "Fin katt," inte om motiv och inte om att fjäska fram "kompisar" bara för att själv få 100 komentarer/bild utan att det ska handla om själva _bilden_. Oavsett vem fotografen är.
 
lottawe skrev:
Jag tror att en nybörjare tål samma kritik som en erfaren, men att det det behöver jobbas på är att nå ut med syftet fotosidan beskrivit i högre grad. Att det är bildkritik det ska handla om då man laddar upp och kommenterar. Inte nåt lullull och "Snygg tjej" eller "Fin katt," inte om motiv och inte om att fjäska fram "kompisar" bara för att själv få 100 komentarer/bild utan att det ska handla om själva _bilden_. Oavsett vem fotografen är.

Jag håller förvisso med dig här Lotta, men skulle nog vilja tillägga att även kommentarer som bara säger "Bra bild! Grattis!" också kan vara trevliga att få, och tjäna till att stärka ens självförtroende som fotograf, något som kan ge inspiration och energi till nya bra bilder. Detta kan vara nog så viktigt för den som vill avancera i sitt fotograferande.
 
FILM) (ulltand skrev:
Man önskar väl kritik/kommentarer på alla bilder man lägger upp, varför då ha en speciell kritikpool?

För att bibehålla mjukstart, hård kritik och det emellan kan man stoppa in den funktionen i varje kategori.
Tex att man kan lägga en bild i "natur" och där
ha kryssrutor för vilken typ av kritik man vill ha.

Det är absolut inte en tokig idé, åtminstone om det är tillräckligt många som verkligen använder motivkategorierna för att hitta bilder. Det gäller också att verkligen ha lagom många motivkategorier: tillräckligt många för att en uppladdad bild ska hinna synas ett tag i sin kategori, men samtidigt inte så många att ingen någonsin hittar till den obskyra kategorin "äppelstilleben" som man måste scrolla för att hitta längst ner i kategorilistan.

Sedan är jag inte övertygad om att pool-systemet behöver avskaffas bara för att man inför kategorisystem. Alla poolerna utöver bildkritikpoolerna tjänar som samlingsplatser för en viss typ av bilddiskussion, och kan kanske fortfarande ha en funktion att fylla.

Sedan skulle en bildkritikpool kunna tjäna som ett ställe att lyfta fram bilder som man verkligen vill ha kritik på (och då ska det vara konstruktiv kritik såsom Lotta Elofsson beskrev). Antalet bilder man kan lägga i denna kritikpool skulle vara kraftigt begränsat. Jag tänker mig att man skulle få lägga en ny bild i poolen kanske en gång per vecka, eller ännu mer sällan. Kanske ska man också ha en begränsning på antalet bilder som får ligga i poolen samtidigt, kanske två per fotograf. Då får man dra tillbaka en bild från poolen för att lägga dit en ny. Alla ens uppladdade bilder (d.v.s. inte bara dem i poolen) skulle vara åtkomliga och kommenterbara via kategorisystemet.

Poängen med allt detta är alltså att man dels får möjligheten att hitta bilder via ett kategorisystem, där alla bilder finns tillgängliga för kommentarer. Detta kan kanske leda till att lite fler hittar bilder de vill kommentera. Samtidigt skapas en pool där kritik verkligen är det uttryckliga syftet, och där antalet bilder är tillräckligt litet för att det ska finnas en god chans att alla bilder som läggs i poolen får någon kommentar.
 
lottawe skrev:
Eller egentligen skulle det ju räcka med att det verkligen var kritik alla ville ha och att kommentatorerna förstod vad kritik är. Då skulle det ju kunna läggas helt på oss som kommenterar att lägga nivån på kritiken. Efter reglerna så klart.

Jag tror att en nybörjare tål samma kritik som en erfaren, men att det det behöver jobbas på är att nå ut med syftet fotosidan beskrivit i högre grad. Att det är bildkritik det ska handla om då man laddar upp och kommenterar. Inte nåt lullull och "Snygg tjej" eller "Fin katt," inte om motiv och inte om att fjäska fram "kompisar" bara för att själv få 100 komentarer/bild utan att det ska handla om själva _bilden_. Oavsett vem fotografen är.

Korrektamundo Lotta... bra rutet...




Mvh JV
 
VisionOfSnow skrev:
Jag håller förvisso med dig här Lotta, men skulle nog vilja tillägga att även kommentarer som bara säger "Bra bild! Grattis!" också kan vara trevliga att få, och tjäna till att stärka ens självförtroende som fotograf, något som kan ge inspiration och energi till nya bra bilder. Detta kan vara nog så viktigt för den som vill avancera i sitt fotograferande.

Jo, men inte om den typen av ryggkliande kommentarer dyker upp 30-60 ggr under en å samma bild...




Mvh JV
 
Gunnlaug skrev:
Jo, men inte om den typen av ryggkliande kommentarer dyker upp 30-60 ggr under en å samma bild...

Fast hur ofta händer det? Antalet bilder på FS som har mer än 20 kommentarer är mycket lätt räknade, och flera av dem är verkligen mycket bra och kanske kan förtjäna att hyllas lite. Jag ser inte det som ett problem. Jag tycker i så fall att det är tristare när man får sin enda kommentar på fem uppladdade bilder och den bara säger "Fin bild..."
 
VisionOfSnow skrev:
Fast hur ofta händer det? Antalet bilder på FS som har mer än 20 kommentarer är mycket lätt räknade, och flera av dem är verkligen mycket bra och kanske kan förtjäna att hyllas lite. Jag ser inte det som ett problem. Jag tycker i så fall att det är tristare när man får sin enda kommentar på fem uppladdade bilder och den bara säger "Fin bild..."


Ja det är trist det också Magnus... även om jag tycker mitt exempel är mycket värre.
Tyvärr så tror jag att du har fel om antalet ryggkliare här på FS...
Du har helt rätt i att många bilder förtjänar att hyllas här på FS... men det blir löjligt när en fotografs bilder ALLTID hyllas av kfib-kören... det spelar liksom ingen roll om det är macroblomster, träd i motljus eller hundskit som avbildas... alla får samma behandling av kören...



Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.