Vandraren
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Då kanske du också tycker att kritikerpolerna skulle utgå till förmån för lite fler motivpooler?
Skulle kanske vara en bra idé.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FILM) (ulltand skrev:
Då kanske du också tycker att kritikerpolerna skulle utgå till förmån för lite fler motivpooler?
lottawe skrev:
Är bilden din eller är det en tidningsbild du skannat uselt för att visa exempel på dålig bild?
I första fallet borde du väl ha en bättre skanning? I sista fallet borde du inte ha publicerat den.
FILM) (ulltand skrev:
Lek-med-kameran-framför-teven-och-jag-tyckte-bilden blev-så-läcker.
Bild-på-mitt-såriga-knä-som-ser-läskigt-ut.
Min-mormor-som-jag-älskar-vad-får-du-för-känsla-när du-ser-henne?
Graal skrev:
...Ta bort kritikpoolerna och ha bara kategorier kvar...
Eller egentligen skulle det ju räcka med att det verkligen var kritik alla ville ha och att kommentatorerna förstod vad kritik är. Då skulle det ju kunna läggas helt på oss som kommenterar att lägga nivån på kritiken. Efter reglerna så klart.FILM) (ulltand skrev:
....och där
ha kryssrutor för vilken typ av kritik man vill ha.
lottawe skrev:
Jag tror att en nybörjare tål samma kritik som en erfaren, men att det det behöver jobbas på är att nå ut med syftet fotosidan beskrivit i högre grad. Att det är bildkritik det ska handla om då man laddar upp och kommenterar. Inte nåt lullull och "Snygg tjej" eller "Fin katt," inte om motiv och inte om att fjäska fram "kompisar" bara för att själv få 100 komentarer/bild utan att det ska handla om själva _bilden_. Oavsett vem fotografen är.
FILM) (ulltand skrev:
Man önskar väl kritik/kommentarer på alla bilder man lägger upp, varför då ha en speciell kritikpool?
För att bibehålla mjukstart, hård kritik och det emellan kan man stoppa in den funktionen i varje kategori.
Tex att man kan lägga en bild i "natur" och där
ha kryssrutor för vilken typ av kritik man vill ha.
lottawe skrev:
Eller egentligen skulle det ju räcka med att det verkligen var kritik alla ville ha och att kommentatorerna förstod vad kritik är. Då skulle det ju kunna läggas helt på oss som kommenterar att lägga nivån på kritiken. Efter reglerna så klart.
Jag tror att en nybörjare tål samma kritik som en erfaren, men att det det behöver jobbas på är att nå ut med syftet fotosidan beskrivit i högre grad. Att det är bildkritik det ska handla om då man laddar upp och kommenterar. Inte nåt lullull och "Snygg tjej" eller "Fin katt," inte om motiv och inte om att fjäska fram "kompisar" bara för att själv få 100 komentarer/bild utan att det ska handla om själva _bilden_. Oavsett vem fotografen är.
VisionOfSnow skrev:
Jag håller förvisso med dig här Lotta, men skulle nog vilja tillägga att även kommentarer som bara säger "Bra bild! Grattis!" också kan vara trevliga att få, och tjäna till att stärka ens självförtroende som fotograf, något som kan ge inspiration och energi till nya bra bilder. Detta kan vara nog så viktigt för den som vill avancera i sitt fotograferande.
Gunnlaug skrev:
Jo, men inte om den typen av ryggkliande kommentarer dyker upp 30-60 ggr under en å samma bild...
VisionOfSnow skrev:
Fast hur ofta händer det? Antalet bilder på FS som har mer än 20 kommentarer är mycket lätt räknade, och flera av dem är verkligen mycket bra och kanske kan förtjäna att hyllas lite. Jag ser inte det som ett problem. Jag tycker i så fall att det är tristare när man får sin enda kommentar på fem uppladdade bilder och den bara säger "Fin bild..."