Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motivation & Inspiration

Produkter
(logga in för att koppla)

vargie

Aktiv medlem
Vad motiverar dig till att gå ut och fota, Och vilken är din inspirationskälla?

Peta ner ett par rader och förklara.
Jag hade gärna börjat, men just nu är min motivation och inspiration på 0.

/VH

Behöver varken inspiration eller motivation till allmän fotografering. Jag tycker det är rent av kul.
Till bröllop och porträtt inspireras jag av fotografer som använder naturen som sin bakgrund.

/Stefan R. Nilsson

Jag brukar kombinera vandring och fotande. Det finns ofta väldigt vacker natur runt vandringsleder, och om man kombinerar detta med övernattning så har man både kvälls och morgonljus direkt utanför sovsäcken.
Sen är det spännande att utforska. Övergivna hus, gruvor, industrier lockar och varför inte fota de bästa vinklarna? Snart är ju hela rasket platt med marken och borta med vinden.
Sen kan man, när man går på stan, leta fotovinklar utan kamera och anteckna ner dessa. Man är mer avslappnad och uppmärksam utan kamera. När man sen är hemma kan man samla intrycken och planera in ett schema för dagen när vädret är som bäst. Lite av en tävling med sig själv om man ror iland med projektet.

Har ju strosat genom hela "staden" flera ggr om. Men det slutar bara att det blir samma motiv.
Tror jag har för dålig fantasi.
Eller så är inte detta ideala hålan att fotografera i.
(Måste skaffa bil)

Behöver varken inspiration eller motivation till allmän fotografering. Jag tycker det är rent av kul.
Till bröllop och porträtt inspireras jag av fotografer som använder naturen som sin bakgrund.

/Stefan R. Nilsson

Men sen är du en ANING mer erfaren än mig när det gäller fotografering, Hade jag visat mig på ett bröllop så hade nog paret bett mig att dra åt h****e. :)

Har ju strosat genom hela "staden" flera ggr om. Men det slutar bara att det blir samma motiv.
Tror jag har för dålig fantasi.
Eller så är inte detta ideala hålan att fotografera i.
(Måste skaffa bil)

En annan variant i stan är att strunta i själva motivet och istället söka efter "det perfekta ljuset" som det brukar heta. Varmt ljus, mjukt ljus, hårt skuggspel. Utnyttja att ljuset studsar på fasader och fönsterrutor. När du väl har lärt dig hitta det fina ljuset så blir alla dina bilder bättre och det är inspiration om något.
Eller jaga mönster och former. När man gör ett fyrkantigt utsnitt av verkligheten kan man passa på att utesluta det oönskade och istället isolera fram mönstret eller formen som man annars inte ser. Speciellt mönster är något som triggar ögat när man tittar på en bild.

En annan variant i stan är att strunta i själva motivet och istället söka efter "det perfekta ljuset" som det brukar heta. Varmt ljus, mjukt ljus, hårt skuggspel. Utnyttja att ljuset studsar på fasader och fönsterrutor. När du väl har lärt dig hitta det fina ljuset så blir alla dina bilder bättre och det är inspiration om något.
Eller jaga mönster och former. När man gör ett fyrkantigt utsnitt av verkligheten kan man passa på att utesluta det oönskade och istället isolera fram mönstret eller formen som man annars inte ser. Speciellt mönster är något som triggar ögat när man tittar på en bild.

Har du ju rätt i, Får väl slänga upp kameran på axeln och bege mig ut speciellt tidigt en morgon.

Vad motiverar dig till att gå ut och fota, Och vilken är din inspirationskälla?

Ta nu denna fråga med lagom mycket allvar: Hur bra fotograf är du? Fullärd? Nej, men då så. Fundera över vad som skulle kunna utveckla dig som fotograf, läs på om/se bilder av någon fotograf med den inriktningen och gå ut och gör det på ditt sätt.

Eller så kan du kolla in vilka fototävlingar som är på gång, eller spana in hemläxan här på FS för en utmaning.

Ta nu denna fråga med lagom mycket allvar: Hur bra fotograf är du? Fullärd? Nej, men då så. Fundera över vad som skulle kunna utveckla dig som fotograf, läs på om/se bilder av någon fotograf med den inriktningen och gå ut och gör det på ditt sätt.

Eller så kan du kolla in vilka fototävlingar som är på gång, eller spana in hemläxan här på FS för en utmaning.

Handlar inte om hur proffsig man är. Ingen tävling.
Bara nyfiken på vad som inspirerar och motiverar folk.

Och tack för tipsen, ska kika in detta.

Så sant så sant. Jag önskar att jag vore bättre på att hitta ljus och skuggor. Ibland händer det men ofta är jag för fokuserad på själva motivet:( Suck... Träning, träning... På senaste semestern fotade jag med film bara för att tvinga mig koncentrera mig på bilden. Och det gick faktiskt bra efter ett tag, att inte ta bilder jag ändå skulle raderat i datorn sedan.

Jag har börjat leka med storformatskamera av samma anledning: lugn och ro och koncentration. Låt det ta sin tid och det kanske inte ens blir en bild till slut! Med allt efterjobb i form av framkallning och scanning gäller det att göra rätt från början:)

jag har en liten del grejer jag brukar ta till när saker känns mest matt och grått. Jag begränsar mig själv och sätter upp regler för hur förfarandet ska gå till, eller så sätter jag upp ett mål med ett färdigt resultat i tanken och ritar upp en karta med "rastplatser" längs vägen, sedan ett tidsschema. Kanske bestämmer jag mig för att upptäcka något nytt vad gäller ljus, kamerans funktioner eller så tittar jag på andra fotografers jobb, funderar hur de jobbat och om jag hade den bilden som slutmål hur vägen dit skulle se ut. Ibland försöker jag göra allt tvärt emot vad jag normalt gör, motljus blir medljus, blixt blir naturligt osv, vad som helst som sätter mig i en annan vinkel och förhållande till min omgivning.

jag har en liten del grejer jag brukar ta till när saker känns mest matt och grått. Jag begränsar mig själv och sätter upp regler för hur förfarandet ska gå till, eller så sätter jag upp ett mål med ett färdigt resultat i tanken och ritar upp en karta med "rastplatser" längs vägen, sedan ett tidsschema. Kanske bestämmer jag mig för att upptäcka något nytt vad gäller ljus, kamerans funktioner eller så tittar jag på andra fotografers jobb, funderar hur de jobbat och om jag hade den bilden som slutmål hur vägen dit skulle se ut. Ibland försöker jag göra allt tvärt emot vad jag normalt gör, motljus blir medljus, blixt blir naturligt osv, vad som helst som sätter mig i en annan vinkel och förhållande till min omgivning.

Du skrev kamerans funktioner, kan du förklara lite?, lät intressant.

Ja ibland kan det vara stimulerande att kontrollera vad som verkligen gör saker på ett visst sätt, spotmätning i det ljusaste i jämförelse att göra en matrixmätning. Det finns nog inte många som använder en modern digitalkameras alla funktioner och det finns att utforska.
Vad gjorde dig nyfiken Vargie ?

Ja ibland kan det vara stimulerande att kontrollera vad som verkligen gör saker på ett visst sätt, spotmätning i det ljusaste i jämförelse att göra en matrixmätning. Det finns nog inte många som använder en modern digitalkameras alla funktioner och det finns att utforska.
Vad gjorde dig nyfiken Vargie ?

Jag kände mig lite träffad (på ett positivt sätt), därav nyfiken, Har precis gett mig in i Canon kamerornas värld, Så försöker lära mig kameran, Kör nämligen inte med så många olika funktioner när jag väl fotar, Och sen har jag alltid varit nyfiken på funktionen Gaffling, om det är något man kan göra med alla kameror och vad det är exakt. Vet att jag hade sådan funktion på min Nikon D700.

Handlar inte om hur proffsig man är. Ingen tävling.
Bara nyfiken på vad som inspirerar och motiverar folk.

Nej, jag ser det inte heller som någon tävling. Men ökade kunskaper om fotografi och annat tänkande kring bilder borde väl kittla inspirationsnerven?
Det gör det i alla fall på mig.

Nej, jag ser det inte heller som någon tävling. Men ökade kunskaper om fotografi och annat tänkande kring bilder borde väl kittla inspirationsnerven?
Det gör det i alla fall på mig.

Försöker lära mig hela tiden, därav frågar jag om tips och annat smått och gott

Jag brukar kolla igenom mina egna bilder, välja ut några av de jag tycker är bäst, och de jag tycker är sämst (inte då av felexpo/fokusfel/etc utan 'tankemässigt') och sen försöka analysera vad som skulle vara bättre (komp, redigering, styling, interaktion med modell, etc) och sen försöka göra den bättre helt enkelt :)

Jag brukar kolla igenom mina egna bilder, välja ut några av de jag tycker är bäst, och de jag tycker är sämst (inte då av felexpo/fokusfel/etc utan 'tankemässigt') och sen försöka analysera vad som skulle vara bättre (komp, redigering, styling, interaktion med modell, etc) och sen försöka göra den bättre helt enkelt :)

Menar du då att fota samma sak på nytt? Exempelvis om du fotograferar en modell och inte är nöjd och gör om allt igen? Eller har jag missuppfattat. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar