Annons

Motivation för den trötte fotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

Nidlo

Aktiv medlem
Förbered er på en stunds läsning...

Vad ska man göra om motivationen för att fotografera tryter, och man blir trött och får huvudvärk så fort man ser en bild? Vad ska man göra om alla kameramodeller stiger en över huvudet och man vill bara resa tillbaka i tiden då det endast fanns målarpenslar och några färger, men en massa tid och lugn? Man känner djupt inom sig att fotografering är det rätta. Men hur ska man gå till väga om kameran bara dammar igen på bokhyllan?

En tråd där vi samlar ideér vilka är till hjälp när solen skiner för starkt i linsen, och "skjutarfingret" är trött, skulle vara bra.

Själv är jag nu i en fotosvacka... vet inte om jag vill jobba med foto, ha det som hobby, vilken systemkamera jag ska köpa, om mina bilder är bra eller inte, vad jag ska fota på, eller var. Dock säger min magkänsla att det löser sig om jag har tålamod. Men en motivationstråd är ju aldrig fel :)

Några tips från mig är:

> Läs tidningar där foto har en stor del, men inte just fokuserar på lärande om fotot och inte själva fotandet. Ett exempel är National Geographic. Denna har jag har prenumererat på sen tidernas begynnelse innan jag ens var medveten om att foto var min grej... den har gett mig mycket inspiration.

> Se dokumentärer, läs om projekt, eller liknande som inte varit möjliga utan foto (till exempel http://www.tibetanphotoproject.com/). Om det intresserar dig; fantisera dig själv att vara delaktig i projektet!

> Intressera dig för något som ditt fotande skulle kunna hjälpa eller utveckla, utan att dina bilder behöver vara perfekta.

> Gör ditt eget kravlösa projekt där bilderna inte behöver vara felfria, utan kanske mer bertättande. Till exempel något så enkelt som vad din katt har för sig under dagen. Även om ett sådant som mest skulle intressera grannpojken skulle det kunna för dig vara roligt och utvecklande. Möjligtvis får du få en del av din motivation tillbaka!

> Det viktigaste tror jag är att inte tvinga fram något inom fotot, om man vill känna sig motiverad och med lust ta bilder. Det är klart, genom att tvinga sig till att fota får man något gjort. Men är det alltid bara att "få någonting gjort" man vill?

Som ni ser kan även en fotointresserad i en svacka ge, mer eller mindre, kloka råd om att få sin motivation tillbaka. Men kommer dessa att hjälpa mig? Vi får se...

...så länge vill jag gärna se fler tips på vad som får oss att klättra från den mörka dalen, upp till den vackra inspirationens höga toppar.

Hoppas ni har något tips på lager.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.