Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motiv som rör sig mot kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Jag har provat filma motiv som rör sig mot kameran (Barn i slalombacke) men har lite svårt att få till skärpan ordentligt.
Filmar med en 550D och har dels vanliga kitlinsen, en EF50 1,8 samt 55-250
Vad bör jag tänka på för att få det så skarpt hela vägen som möjligt?
Är det bara att köra så liten bländare som möjligt?
Var ska jag sätta fokuspunkten, på barnen när dom är högst upp, något i mitten eller när det är närmare kameran??
Jag har provat att zooma in med objektivet och satt fokus och sen zoomat ut men då stämmer inte fokuspunkten överrens med den som jag satte innan (antar att det funkar så).

Kom gärna med tips.
 
Var du sätter fokuspunkten spelar ingen roll. Kameran justerar inte skärpan under filmning ändå. Det får du göra själv.
Vrid på avståndsringen på objektivet. Tyvärr är det så att de objektiv du nämner att du har är bland de sämsta till manuell fokusering, men det är ju bara att lära sig leva med det, åtminstone just nu. Du måste nog slå om autofokusomkopplaren till MF på allihop, skulle jag tro. Sen får du titta på displayen och följa med med fokus så gott det går.

Det du har upptäckt själv nu är detsamma som skrikits ut på alla forum i den här stilen sen filmningsmöjligheten infördes. Digitala systemkameror av den typ du har lämpar sig inte för att filma sånt som rör sig på det sättet.

Ett alternativ, som gör att du utnyttjar din utrustning betydligt bättre, är att du ställer upp ISO rätt bra (exakt hur högt beror på ljuset), sätter på ditt EF-S 55-250mm, sätter kameran på Av, väljer största bländare, fokus med mittpunkten, AI Servo AF, serietagning, exponeringskompensation + några tredjedelar, fokus enbart på knappen * och så tar du stillbilder istället. Att du fokuserar med * betyder att du kan släppa den knappen om något kommer ivägen, och sen trycka igen för att återuppta fokusering när du ser motivet utan hinder, och ändå trycka av med avtryckaren precis när du vill. Håll fokus igång så mycket som möjligt, men ta bilder just när snön sprutar eller nåt annat spektakulärt händer.
Håll gärna en låg position själv, om det är möjligt.

Då använder du din kamera som den är tänkt, och kommer att komma hem med resultat som är betydligt roligare att titta på än en suddig videosnutt.
Får du problem med varierande exponering går du över till M, provar in en som ger vit och fin snö och sen kör du på den inställningen.
 
Jag har provat filma motiv som rör sig mot kameran (Barn i slalombacke) men har lite svårt att få till skärpan ordentligt.
Filmar med en 550D och har dels vanliga kitlinsen, en EF50 1,8 samt 55-250
Vad bör jag tänka på för att få det så skarpt hela vägen som möjligt?
Är det bara att köra så liten bländare som möjligt?
Var ska jag sätta fokuspunkten, på barnen när dom är högst upp, något i mitten eller när det är närmare kameran??
Jag har provat att zooma in med objektivet och satt fokus och sen zoomat ut men då stämmer inte fokuspunkten överrens med den som jag satte innan (antar att det funkar så).

Kom gärna med tips.

Min erfarenhet är att bra att använda stativ, eller någon steadycam det blir svårt annars. Det är stört omöjligt utan hållare zooma och fokusera manuellt samtidigt, men det går på stativ, ännu bättre med steadicam.
Jag rekommenderar en superzoom, tex 18-135, eller längre.
Inställning? Använd manuell inställning relativt kort tid och så liten bländare som ljuset bara tillåter. Ställ däremot ISO AUTO, då får kameran genom ISO autokorrigera.
Det blir kanske ISO 3200, men det gör faktiskt inte så mycket, värre är det med oskarp bild.
Många objektiv (tex 18-135) inga höjdare på att zooma mjukt, det hjälper lite om du klistrar en lång handtag på zoomringen med silvertejp.

Med lite övning går de att få ganska hyfsade actionsbilder, om skärpedjupet är tillräckligt stor.

Men... Det är ju rätt medioker som filmkamera hur man än gör, det är bara att inse.
 
Tack för tipsen.
Stillbilder tar jag för fullt men det är själva videofunktionen jag vill lära mig få ut så mycket som möjligt av med dom prylarna jag har.
Jag vet att den inte kan köra autofokus vid filmning med rörliga objekt men det borde väl ändå gå att få relativt bra skärpedjup med liten bländare?
Även om jag kör med manuell fokus och inte vill hålla på att fokusera under själva filmningen
Eller?
 
Tack för tipsen.
Stillbilder tar jag för fullt men det är själva videofunktionen jag vill lära mig få ut så mycket som möjligt av med dom prylarna jag har.
Jag vet att den inte kan köra autofokus vid filmning med rörliga objekt men det borde väl ändå gå att få relativt bra skärpedjup med liten bländare?
Även om jag kör med manuell fokus och inte vill hålla på att fokusera under själva filmningen
Eller?

Här kan du räkna ut skärpedjupet: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Sagt på ett annat sätt: Det är i princip omöjligt att lyckas med det du vill göra utan att göra en focus pull under inspelningen.

Tänk också på att de flesta objektiv presterar bäst nånstans mellan bländare 5.6-11, så om du använder bländarvärden i ytterligheterna så kan du försämra din skärpa.
 
Här kan du räkna ut skärpedjupet: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Sagt på ett annat sätt: Det är i princip omöjligt att lyckas med det du vill göra utan att göra en focus pull under inspelningen.

Tänk också på att de flesta objektiv presterar bäst nånstans mellan bländare 5.6-11, så om du använder bländarvärden i ytterligheterna så kan du försämra din skärpa.

Förvisso, men det blir mindre problem, likaså ISO3200. Vid filmning har man inte på långa väger lika bra bilder i varje ruta, som vid stillbild, och lite fel påverkar inte så mycket resultatets kvalité.
 
Med Magiclantern kan man ställa in två focuslägen och sedan fokusera mellan dessa med inställd fart med ett knapptryck. Den utvecklas för fullt så det är möjligt att det kommer med fler punkter eller med halvautomatisk focus.
 
Med Magiclantern kan man ställa in två focuslägen och sedan fokusera mellan dessa med inställd fart med ett knapptryck. Den utvecklas för fullt så det är möjligt att det kommer med fler punkter eller med halvautomatisk focus.

Funkar detta bra?
Läste på lite om magiclantern och det verkar ju som den har en hel del bra funktioner
 
Jag brukar filma ganska mycket tåg som rör sig mot kameran.
Brukar zooma in fullt och sen ställer jag skärpan.
Sen zooma jag ut sakta så skärpan flyttar sig med tåget.
Funkar klockrent med en Pentax K7 och Sigma 75-200.
 
Du kan använda 18mm vidvinkelläget, bländare 8-16, då har du nästan allt i fokus och behöver inte röra den alls under filmning. Men då gäller det att du är ganska nära det du filmar för att få lite action, så åk med i backen med kameran! (Kan vara iof vara vanskligt med all snö, kyla och fukt)
 
Du kan använda 18mm vidvinkelläget, bländare 8-16, då har du nästan allt i fokus och behöver inte röra den alls under filmning. Men då gäller det att du är ganska nära det du filmar för att få lite action, så åk med i backen med kameran! (Kan vara iof vara vanskligt med all snö, kyla och fukt)

Samt att jag är total noob vad gäller slalom :)
 
Ett alternativ, som gör att du utnyttjar din utrustning betydligt bättre, är att du ställer upp ISO rätt bra (exakt hur högt beror på ljuset), sätter på ditt EF-S 55-250mm, sätter kameran på Av, väljer största bländare, fokus med mittpunkten, AI Servo AF, serietagning, exponeringskompensation + några tredjedelar, fokus enbart på knappen * och så tar du stillbilder istället. Att du fokuserar med * betyder att du kan släppa den knappen om något kommer ivägen, och sen trycka igen för att återuppta fokusering när du ser motivet utan hinder, och ändå trycka av med avtryckaren precis när du vill. Håll fokus igång så mycket som möjligt, men ta bilder just när snön sprutar eller nåt annat spektakulärt händer.
Håll gärna en låg position själv, om det är möjligt.

Då använder du din kamera som den är tänkt, och kommer att komma hem med resultat som är betydligt roligare att titta på än en suddig videosnutt.
Får du problem med varierande exponering går du över till M, provar in en som ger vit och fin snö och sen kör du på den inställningen.

Mycket bra tips tycker jag, för att få bra actionbilder i skidbacken. Det är bara ut och prova nu.
 
Tack för tipsen.
Stillbilder tar jag för fullt men det är själva videofunktionen jag vill lära mig få ut så mycket som möjligt av med dom prylarna jag har.
Jag vet att den inte kan köra autofokus vid filmning med rörliga objekt men det borde väl ändå gå att få relativt bra skärpedjup med liten bländare?
Även om jag kör med manuell fokus och inte vill hålla på att fokusera under själva filmningen
Eller?

Kika på denna sida, under forumet hittar du nog svar på de flesta frågor om filmning.
www.cinema5d.com

mvh//Peter
 
Filmar med en 550D...

Sätt kameran på 1080p30 eller 720p60 beroende på vad du vill ha. Sätt kameran på AutoISO så kommer den att välja ISO upp till 6400 efter behov. Använd M och ställ in lämplig bländare t.ex. f/9 till f/14 och slutartid kanske 1/125s. Kortare slutartider gör att varje bildruta blir fri från rörelseoskärpa, bra om du vill pausa och kolla stilstudier etc., längre slutartider gör att ISO trillar ner på trevligare nivåer. Du får testa och kompromissa efter behov och aktuellt ljus. Att filma med ISO runt 1600-3200 är inga problem. Anpassa slutartiden så att ISO landar i det spannet.

Använd kortare brännvidder. Sätt fokus närmre än du tror. Lär dig lite (eller skapa en lathund) om vilka skärpedjup du har på olika fokusavstånd med olika bländare och brännvidder. Ta reda på hyperfokalavståndet. Använd DOFmaster eller liknande. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Exempel 50mm
f/9, hyperfokal = 14,7m, fokus satt på t.ex 7m ger skärpa från 4,7m till 13,3m från kameran.
f/14, hyperfokal = 9,3m, fokus på t.ex 7m ger skärpa från 4m till 28m.

Exempel 100mm
f/9, hyperfokal = 59m, fokus på t.ex 10m ger skärpa från 8,5m till 12m.
f/14, hyperfokal = 37m, fokus på t.ex 10m ger skärpa från 8m till 14m.

Exempel 200mm
f/9, hyperfokal = 235m, fokus på t.ex 20m ger skärpa från 18,4m till 21,8m.
f/14, hyperfokal = 148m, fokus på t.ex 20m ger skärpa från 17,6m till 23,1m.
f/20, hyperfokal = 105m, fokus på t.ex 20m ger skärpa från 16,8m till 24,7m.

Uppskatta avståndet till något objekt i din omgivning med "lagom" avstånd för att ställa in objektivet på rätt fokusavstånd enligt din "lathund".

Annars försök om möjligt placera dig vid sidan av åkaren istället för rakt emot så får du ett lättare jobb med fokus.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar