Annons

Moral: var _får_ man fota?

Produkter
(logga in för att koppla)
alfaskop skrev:
Jag har funderat massa på dethär.
när man ska fota, kan man se det som moraliskt försvarbart att uppehålla sej på ställen som man inte har tillträde till(ex järnvägsbroar), bara för att få en bra bild?
och var går gränsen?
privat mark, typ trädgårdar och så är väl lite over the line, men t.ex bangårdar, tunnlar etc. vad tycker ni?

Hört talas om att man kan fråga om lov??
Öppnar många dörrar!
 
Tänkte just skriva fråga om lov men märkte att andra gjort det. Det brukar inte vara så svårt om man frågar; antingen kan man fråga byggarbetare på plats (om det byggs eller repareras) eller kan man ringa till banverket eller liknande för att höra efter och få skydsväst mm.

Själv är jag en sådan som ibland bara drar på mig en orange jacka med reflexer och knallar ut, jag passerar avspärrningare och snokar lite här och där så länge det inte är uppenbara kränkningar (typ skyddsobjekt, privat område, låsta dörrar eller högriskområden), men detta har ibland lett till problem så jag använder nu detta bara som en sista utväg då man oftast danska lätt kan få tillstånd.
 
Tim_D70 skrev:
Vill också tilläga att en oskyldig lokförare kan få ditt liv på sitt samvete, och d e ju ingen bild värd.
Ja, de flesta lokförare vill nog vara utan detta minne för livet, något att tänka för bangårdsfotografer och andra självmordskandidater.
 
Re: Re: Moral: var _får_ man fota?

Johan Okker skrev:
Hört talas om att man kan fråga om lov??
Öppnar många dörrar!

Johan har en viktig poäng här!

Kan man förklara och redogöra för sitt ärende helt prestigelöst och ärligt är det många som faktiskt är intresserade att hjälpa till! Det gäller faktiskt t.o.m. företag som har generellt fotoförbud som policy. Men visst, frågar man riskerar man att få nej, och då måste man kunna ta det.

Dessutom kräver det planering, och en hel del sociala färdigheter. Snikar man in kommer folk att bli osäkra och sura - det kan man vara nästan helt säker på!
 
Efter att ha läst den här tråden tror jag att trådskaparen måste ställa sig frågan varför det finns en 'Tillträde förbjudet'-skylt. Vad är syftet med förbudet och vari ligger riskerna att överträda det? Kan det finnas risker som jag som privatperson inte kan bedöma?

Just när det gäller bangårdar, järnvägsspår och järnvägsbroar är faran förstås uppenbar. Det är förbjudet att beträda dessa och detta av en uppenbar anledning.

Till exempel kan nämnas att man vintertid inte hör tågen komma, då det redan låga ljudet dämpas av snön. Har du en mössa på huvudet och fokuserar på fotograferingen, vill jag inte tänka på vad som kan hända. Ett stillastående lok med vagnar på en bangård kan fjärrstyras via radio, så att det inte sitter någon i förarhytten är inget argument för att klättra mellan vagnar eller passera framför loket. Detta för att nämna några exempel. Anledningen till att dessa bestämmelser finns är inte för att hämma fotograferandet i Sverige, utan för att värna om just din säkerhet.

Tåg har långa bromssträckor och skulle du befinna dig på en bro, finns det ingen möjlighet för föraren att stanna tåget i tid.

Vid arbeten har inte tillsyningsmännen radiokontakt med trafikledningen så att de vet när tåg kommer, som någon skrev i ett tidigare inlägg. Istället är en station eller stationssträcka eller delar av dessa avspärrade och upplåtna för ett arbete på stationen/sträckan och när arbetet är anmält som avslutat till trafikledningen, släpps trafiken åter på. Dock kan ju spåret trafikeras av arbetsfordon och det kan finnas andra faror, så därför skall man absolut inte ta någonting för givet.

Att någon arbetar vid eller en bit från spåret är inte heller en garanti för att tåg inte kommer.

Precis som Micha framhåller kommer trafiken att stängas av om någon rapporterar att folk uppehåller sig i spåret och så sker tills banan är avsynad av banverkspersonal eller polis. Tills dess står alla tåg stilla och det kan du ju tänka på nästa gång du är försenad. :)

Lokförare har rätt till en god arbetsmiljö och denne hinner tänka både det ena och andra när någon dyker upp på eller intill spåret framför tåget.

Hör av dig till Banverket istället. Finns möjlighet att hjälpa dig i ett speciellt ärende, kommer du säkert att få hjälp och om inte kommer du att få reda på varför.

Nu är det nog ingen som orkar läsa så här långt.

Med hopp om en trevlig söndag,
Lovisa
 
Diskussionen känns lite löjlig. Det är inte så ofta man läser grafittisprayare överkörd av tåget och dessa är nog vanligare än fotografer. Vist händer det olyckor, men de som oftast drabbas är de som arbetar på spåret och har tillstånd att vara där.

Det är inte farligare att bli dödad av ett tåg än att bli dödad av en bil i stan och det är större chans att dö på det sistnämnda sättet än genom att träffas av ett lok på en bro när man fotograferar.

Men man skall alltid veta om risken utan att överdriva eller underdriva den. Vist är det otäckt om en lokförare kör ihjäl någon men det är lika otäckt för en bilist att köra ihjäl någon, men bara för det kan man inte avråda folk från att visast i stan eller gå efter vägar.
 
Fast det finns ju en skillnad mellan bilväg och järnväg. Bilar kan bromsa när de upptäcker ett hinder, det kan väl knappast tåg.
 
Fast ändå dör fler av bilar som inte hinner bromsa.
Det som gäller ar att inte stå i vägen för det fordon som kommer mot en och i detta fallet är det lättare att förutes hur tåget åker och på så sätt räkna ut vart man inte bör stå.
 
Nekomy skrev:
Vist händer det olyckor, men de som oftast drabbas är de som arbetar på spåret och har tillstånd att vara där.

OK.

Statistik för järnvägsolyckor från 2002:

Antal dödade personer: 21 st.

Av dessa var 0 personer resande, 2 personer järnvägspersonal (1 vid växling och 1 vid arbete i spår) och 19 tillhör kategorin andra personer.

Antal allvarligt skadade personer: 2 resande, 1 järnvägspersonal, 7 andra personer.

Självmord: 57 st.

Med resande avses personer (ej personal) som reser med tåg eller som befinner sig på järnvägens område på väg till eller från resa med tåg.

Med järnvägspersonal avses järnvägspersonal i tjänst inkl entreprenörer.

Med andra personer avses personer som inte är järnvägspersonal eller resande. Hit räknas också tjänstgörande post- polis- och tullpersonal, personal för tågservering och dylikt samt personer som medföljer för tillsyn av gods eller djur.

Källa: Banverket.

Jag är litet nyfiken på var du har fått dina uppgifter från, Jim.
 
Nekomy skrev:
eller kan man ringa till banverket eller liknande för att höra efter och få skydsväst mm.

Åh fan. Alltid lär man sig något nytt. Skottsäkra västar har man ju hört talas om men tågsäkra! Fantastiskt vad tekniken går framåt! Dyra de där eller?

/Pontus
 
Jag har aldrig nämnt någon statistik, jag har bara sagt att de som förolyckades hade anledning att uppehålla sig vid spåren. T.ex. har STOKAB kablar utefter spår och deras personal räknas till de övriga.

Men givetvis skall vanligt folk vara de som drabbas hårdast då de utgör en stor majoritet. En stor del av olyckorna sker på perronger där folk har tillstånd att vara och vid olyckor mellan tåg och bil.

Givetvis vill jag inte att fotografer skall ligga på spåren för att bevisa att jag har fel men de skall heller inte avskräckas av statistik. För än så länge sker de flesta olyckor i hemmet så rent statistiskt sett är man nog säkrare på en bro :-D

Sedan undrar jag varför diskutionen stannade vid järnvägsbron. Man kan ju fråga om det är rätt att gå över en privat strand för att ta bilder. Här ligger rätt och ägande mot varandra och tyvär börjar sverige bli så att de som har störst rätt till vår natur är de som är rika.
 
Nekomy skrev:
...
Sedan undrar jag varför diskutionen stannade vid järnvägsbron. Man kan ju fråga om det är rätt att gå över en privat strand för att ta bilder. Här ligger rätt och ägande mot varandra och tyvär börjar sverige bli så att de som har störst rätt till vår natur är de som är rika.

privat strand? vad är det?
 
alfaskop skrev:
...t.ex bangårdar, tunnlar etc. vad tycker ni?

För att ta denna diskussion ett steg förbi skylten.... Jag har en känsla av att vi dras till likande miljöer om än av olika skäl och förstår ditt dilemma.

Tänk så här när det gäller din säkerhet: Att det sitter en skylt där innebär att någon vill upplysa dig om en risk du kanske känner till och förstår men det kan också vara så att du inte inser den därför att du saknar tillräcklig kunskap om den verksamhet som pågår på andra sidan. Den sitter aldrig där bara för att djäklas med dig. Att det saknas skyltar eller finns en väg fram där du kan "undvika" att se dom innebär inte att en plats är säker. För egen del är jag snarast orolig för de skyltar jag inte ser därför att de ramlat ner eller försvunnit av andra orsaker...

Vill du fotografera en plats som inte är allmän utan någon annans arbetsplats - fråga!
 
Nekomy skrev:

För än så länge sker de flesta olyckor i hemmet så rent statistiskt sett är man nog säkrare på en bro :-D

Statistiken fungerar ju inte riktigt så.
Man måste ju ta hänsyn till folkmängden också, det gäller även ditt påstående om att det är större chans att dö i biltrafiken.

Om 5 miljoner finns i hemmet och det har skett 1000 olyckor där, jämförelsevis 10 personer på tågbanan och 1 olycka.
Detta betyder ju inte att det är större risk i hemmet
Tågbanan, var 10:de person förolyckas.
Hemmet: var 5000:de person förolyckas.
 
Jag vet det, jag försökte just påpeka detta och där av den dumma kommentaren. Men jag tycker fortfarande diskutionen är lite löjlig där man drar många relativt dåliga slutsatser.

* Tåg hörs dåligt i snö. Det gör bilar också men det hindrar ingen att gå under vinterhalvåret. Man behöver för den delen inte gå mitt på tågspåret utan kan hålla sig någon meter ifrån.

* Tåg har lång bromssträcka. Säg nått mer uppenbart och man måste ha mycket låg IQ för att inte förstå detta. Här gäller samma sak att ha förstånd och att inte gå på spåret eller upp på broar som är på tok för smala.

Men jag måste säga att jag inte förespråkar fototräffar på tågbroar eller att man skall släpa upp en studio dit för att ta lite siltz bilder eller att man äns skall gå upp på broar utan att först fråga om lov. Men jag vill häller inte försöka skrämma folk genom att säga att det är synd om lokföraren om en fotograf blir dödad av ett tåg. För jag är en sådan patetisk människa som fortfarande tycker mest synd om den som dog.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar