Efter att ha läst den här tråden tror jag att trådskaparen måste ställa sig frågan varför det finns en 'Tillträde förbjudet'-skylt. Vad är syftet med förbudet och vari ligger riskerna att överträda det? Kan det finnas risker som jag som privatperson inte kan bedöma?
Just när det gäller bangårdar, järnvägsspår och järnvägsbroar är faran förstås uppenbar. Det är förbjudet att beträda dessa och detta av en uppenbar anledning.
Till exempel kan nämnas att man vintertid inte hör tågen komma, då det redan låga ljudet dämpas av snön. Har du en mössa på huvudet och fokuserar på fotograferingen, vill jag inte tänka på vad som kan hända. Ett stillastående lok med vagnar på en bangård kan fjärrstyras via radio, så att det inte sitter någon i förarhytten är inget argument för att klättra mellan vagnar eller passera framför loket. Detta för att nämna några exempel. Anledningen till att dessa bestämmelser finns är inte för att hämma fotograferandet i Sverige, utan för att värna om just din säkerhet.
Tåg har långa bromssträckor och skulle du befinna dig på en bro, finns det ingen möjlighet för föraren att stanna tåget i tid.
Vid arbeten har inte tillsyningsmännen radiokontakt med trafikledningen så att de vet när tåg kommer, som någon skrev i ett tidigare inlägg. Istället är en station eller stationssträcka eller delar av dessa avspärrade och upplåtna för ett arbete på stationen/sträckan och när arbetet är anmält som avslutat till trafikledningen, släpps trafiken åter på. Dock kan ju spåret trafikeras av arbetsfordon och det kan finnas andra faror, så därför skall man absolut inte ta någonting för givet.
Att någon arbetar vid eller en bit från spåret är inte heller en garanti för att tåg inte kommer.
Precis som Micha framhåller kommer trafiken att stängas av om någon rapporterar att folk uppehåller sig i spåret och så sker tills banan är avsynad av banverkspersonal eller polis. Tills dess står alla tåg stilla och det kan du ju tänka på nästa gång du är försenad.
Lokförare har rätt till en god arbetsmiljö och denne hinner tänka både det ena och andra när någon dyker upp på eller intill spåret framför tåget.
Hör av dig till Banverket istället. Finns möjlighet att hjälpa dig i ett speciellt ärende, kommer du säkert att få hjälp och om inte kommer du att få reda på varför.
Nu är det nog ingen som orkar läsa så här långt.
Med hopp om en trevlig söndag,
Lovisa