Re: Re: Re: Kampanj är kampanj
tormig skrev:
Varför då? De sysslar väl inte med välgörenhet? De lever på att sälja saker. Och hur långt innan skall man tala om att det kommer en kampanj, en dag, en vecka eller en månad?
Nej, en ÅF sysslar inte med välgörenhet. Det är ett levebröd. Har jag förresten påstått något annat?
Just därför att det är ett levebröd så är varje seriös ÅF mån om att inte gräva sin egen grav.
Det undviks genom att ha nöjda kunder.
Om nu ÅF inte vet om en snabb förestående prissänkning kan vederbörande givetvis inte klandras för brist på god etik.
MEN om vederbörande vet om att det inom KORT sker en prissänkning? Det är väl det diskussionen handlar om; huruvida det är oetiskt att inte upplysa kund om det?
Så jag besvarar dig på följande sätt: Det är (vilket framhållits av flera på denna tråd) inte ÅF som bestämmer en prissänkning av denna typ som diskuteras här. Det sker "högre upp". Enl en affärshef jag känner är det dessutom så att de under en "kampanj" varken tjänar mer eller mindre på varan de säljer. De kompenseras av exv tillverkande företagets grossist för bortfallet.
Säljer de till fullt pris (icke kampanjpris) någon dag innan kampanj drar igång bokförs detta mot varans lagervärde. Så 2000:- mer när kampanj inte är igång blir inte ett öre mer i vinst än om de under kampanj säljer för 2000:- mindre.
Frågan om hur länge innan en ÅF bör infa kund om en KÄND prissänkning OM han/hon känner till den långt i förväg är enl affärschefen inget att diskutera eller spekulera om eftersom den firma han företräder inte får besked förrän dagen innan ibland. Det är inget som de vet om veckor i förväg i alla fall.
Nåväl, han tyckte spontant att vet man om prissänkning någon dag innan så hade i alla fall han informerat. Och det vet jag att han hade gjort för han har informerat mig och andra personer när han vetat om det.
Därmed drar jag mig ur denna diskussion eftersom jag har framfört min åsikt som jag kan dra en gång till:
Känner ÅF till prissänkning kort tid innan den sker är det oetiskt att inte infa kund. Och dessutom dåligt ur affärssynpunkt på lång sikt för den som underlåter att göra det.
Tack för diskussionen/Lennart