ANNONS
Annons

Moral och etik ja.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Hyvens karl!

leffe.j skrev:
Hehe, om jag inte skrivit, fan, jävlar, så hade jag varit tidernas hyvens karl? Och inte enligt utsago varit aggresiv? Säger detta mer om mig än vad det säger om dem som kritiserar mitt beteende tro? Själv har jag träffat på människor som man även i tal inte får grepp om.
Strunt samma nu är det dags att avsluta detta kapitel och hoppas på att man är fölåten när jag skriver ett nytt inlägg

Nej, faan heller, här glömmer vi ingenting ;-)

Hypotetiskt

Läste igenom sid 1-2 av tråden sedan orkade jag inte läsa längre. Ni får därför förlåta om jag kommer med ett inlägg som eventuellt någon annan redan gjort.

Om jag fattade det rätt så gällde det en OnOff-butik. Har man gått ifrån lägstaprisgarantin som gällde under 30 dagar? Även andra elektronikvaruhus har/hade den.

Sedan har jag fattat det som att man har returrätt och pengarna tillbaks om varan returneras i sin originalförpackning och allt är i ordning.

Isåfall hade det ju bara varit att gå tillbaks med kameran för pengarna tillbaks grundar sig på summan som står på kvittot.

I övrigt så håller jag med om att det kan kännas väldigt frustrerande att råka ut för sådant här.

Har råkat ut för det massor av gånger. Men också åt andra hållet.

Känner man till prissänkningen i affären är det klart oetiskt. Gör man det inte är tyvärr spelreglerna så här.

Emellertid handlade jag på Expert och var intresserad av en ganska dyr optik de hade inne.
"Den prissänks nästa vecka", sade expediten. Gick tillbaks 3 dagar senare och sparade 1.895:- på det viset.

Sanningen är nog den att ibland vet återförsäljarna om kommande prissänkningar, ibland inte. Och det får vi leva med.

Det är ju bara att gå in på prisjakt och se vilka spann det finns. En Canon 5D i lager kan fås för 21.500:- idag hos en ÅF. Spannet upp till högsta pris i lager är 11.500:- för bara kamera huset eftersom en annan ÅF tar 33.000:-. Det är dagens aktuella siffror!

Men temporära prissänkningar som bestäms av andra aktörer än den aktuella ÅF kan inte skyllas på ÅF.

Men visst känns det hårt för de som drabbas. Även för ÅF som kanske inte fått kompensation för någon prisnedsättning samtidigt som konkurrenten 2 kvarter därifrån har fått det.

Jag tror att både konsumenter och ÅF i grund och botten tycker att det här är ett otyg med så oaviserade prissänkningar.

Lennart

Kampanj är kampanj

Förstår inte riktigt att man kan hetsa upp sig för en sån sak. En kampanj är en kampanj och den brukar gälla mellan 2 datum, handlar man utanför dessa datum så handlar man till det pris som råder för dagen.
En prissänkning gäller från en viss dag, innan den dagen handlar man till det pris som råder för dagen. Kan det bli enklare?

Sen om en handlare ska informera ett visst antal dagar innan så uppstår ju ett nytt problem. Vad händer om du handlar dagen innan handlaren ska börja informera om prissänkningen?

Re: Kampanj är kampanj

klabbarpan skrev:
Förstår inte riktigt att man kan hetsa upp sig för en sån sak. En kampanj är en kampanj och den brukar gälla mellan 2 datum, handlar man utanför dessa datum så handlar man till det pris som råder för dagen.
En prissänkning gäller från en viss dag, innan den dagen handlar man till det pris som råder för dagen. Kan det bli enklare?

Sen om en handlare ska informera ett visst antal dagar innan så uppstår ju ett nytt problem. Vad händer om du handlar dagen innan handlaren ska börja informera om prissänkningen?

Kampanj är kampanj. Helt rätt! Men grundfrågan är ju ff OM handlarn vet om prissänkningen precis innan den ska ske eller inte. Den som startade tråden angav ju väldigt kort tidsrymd.

När en kampanj är över visar det ju sig ofta att priserna stannar kvar vid det lägre priset.

Den enda fråga som man kan diskutera här är OM det är etiskt riktigt att inte påtala en prissänkning som handlarn vet om ska ske någon dag senare. Vet han inget finns inget att diskutera som berör just begreppet ETIK.

Isåfall har ju varken kund eller handlare någon kristallkula till hands.

Min ståndpunkt är klar: Vet handlarn om att en kampanj startar någon eller några dagar senare så är det oetiskt att inte tala om det.

Men jag tror inte att de flesta handlare vet mer än kunden.

Lennart

Re: Re: Kampanj är kampanj

Photocon skrev:

Den enda fråga som man kan diskutera här är OM det är etiskt riktigt att inte påtala en prissänkning som handlarn vet om ska ske någon dag senare.
Helt klart har handlaren rätt att avstå från att informera om den saken. Han säljer ju för att tjäna pengar, ju mer pengar dess bättre.

Så mitt svar blir, ja det är etiskt helt riktigt att avstå från information om kommande prisförändringar.

Re: Re: Re: Kampanj är kampanj

klabbarpan skrev:
Helt klart har handlaren rätt att avstå från att informera om den saken. Han säljer ju för att tjäna pengar, ju mer pengar dess bättre.

Så mitt svar blir, ja det är etiskt helt riktigt att avstå från information om kommande prisförändringar.

Ja, du Klabbarpan. Tänk om dessa tankegångar börjar praktiseras inom sjukvården och du behöver opereras. Opereras du på måndagen kostar operationen 40.000:-. Du väljer måndagen av praktiska skäl även fast operationen kunde väntat en vecka utan fara. På tisdagen visar den sig kosta 27.000:- istället. Din sjukdom har gjort dig fattig och Landstinget bekostar inte längre några operationer. Därtill är du oförsäkrad.

Om du i den situationen fortfarande tycker att det är etiskt att inte från vårdgivaren informera dig om detta så är du rakryggad! Tillåt mig att tro att du dock inte skulle acceptera detta.

Etik enligt dig är att tjäna pengar om man råkar vara handlare. Så en handlare som tjänar pengar är per automatik etisk?

"I tjänsten känner jag ingen sa livgardisten och red omkull mor sin."

Lennart

Re: Kampanj är kampanj

klabbarpan skrev:
Förstår inte riktigt att man kan hetsa upp sig för en sån sak.

Inte heller kan jag förstå hur alla andra kan hetsa upp sig för en sådan sak som Leifs första inlägg samt hans inställning i frågan. Det måste väl ändå vara självklart för vem som helst att man känner irritation och besvikelse ifall man nu råkar köpa en pryl som sedan kraftigt prissänks bara några dagar efter (i det här fallet köptes visserligen kameran efter prissänkningen). Hur svårt kan det vara att hålla med om detta? De flesta av oss har ju knappast obegränsat med pengar. Dessutom vet väl alla att man inte kan tvinga en butik till att upplysa om kommande prissänkningar. Det är inget man behöver förtydliga. Dock handlar det om huruvida man vill att kunderna återkommer eller inte. Fast majoriteten av skribenterna i denna tråd verkar inte bry sig om hur de blir behandlade i butiker eftersom de anser att butiksägarna och personalen har rätten på sin sida. Det är inte konstigt att butikerna gör som de gör när alla ändå finner sig i det.

Det är nog bättre att byta butik om man känner sig lurad än att skriva om saken i detta forum. Annars är risken stor att man blir påhoppad då folk märker ord och analyserar varje stavelse i inlägget.

Jag köpte en sony dvdspelare för två årsedan med hårdisk 160 gb på Siba,detta var i mitten av dec.

Sedan kommer i mellandagarna Sonys 250gb till mellandagsrea lite billgare än vad jag gav för min 160gb. Jag gick tillbaka med min sa att jag ångrat mig,(30 dagars öppet köp) vill ha den större i stället. Inga problem sa grabben på Siba löste in min 160gb hämtat en ny 250gb fick 1 krona tillbaka

Mvh Hasse

"Sagan om den snälle foto-handlare som ville ge fina kameror åt folket"...., eller hur det nu var.

Jag kanske har blivit avtrubbad man jag tror att alla som säljer saker gör det för att tjäna pengar.

I en massa andra trådar har det ju gnälts om att folk klämmer på kameror i butik och sen handlar billigt på webben. Ur den synvinkeln så borde den här handlaren hyllas för att han hadde vett att ta ordentligt betalt.

Re: Re: Re: Re: Kampanj är kampanj

Photocon skrev:
Ja, du Klabbarpan. Tänk om dessa tankegångar börjar praktiseras inom sjukvården och du behöver opereras.
"I tjänsten känner jag ingen sa livgardisten och red omkull mor sin."

Lennart

Du skriver tidigare följande "Den enda fråga som man kan diskutera här är OM det är etiskt riktigt att inte påtala en prissänkning som handlarn vet om ska ske någon dag senare."

Och sedan börjar du svamla om sjukvården och livgardisten. Sen när praktiserar man prissänkningar inom sjukvården?

Re: Re: Re: Re: Kampanj är kampanj

Photocon skrev:
Ja, du Klabbarpan. Tänk om dessa tankegångar börjar praktiseras inom sjukvården och du behöver opereras.
Lennart

Hur är det med logiken när man jämför en (livsnödvändig) operation med kameraköp?

klabbarpan skrev:

Ja det är dina problem om du accepterar förfarandet, jag tycker det är oesteiskt och på den vägen är det.
Men frågan gällde inte om det var rätt att avstå från att informera, den rätten har man, utan om man gjorde det med vetskap om prissänkning efter några dagar. Då är det enligt mig mycket tveksam åtgärd.

Senast ändrad:
Re: Hypotetiskt

Photocon skrev:
Läste igenom sid 1-2 av tråden sedan orkade jag inte läsa längre. Ni får därför förlåta om jag kommer med ett inlägg som eventuellt någon annan redan gjort.

Om jag fattade det rätt så gällde det en OnOff-butik. Har man gått ifrån lägstaprisgarantin som gällde under 30 dagar? Även andra elektronikvaruhus har/hade den.

Sedan har jag fattat det som att man har returrätt och pengarna tillbaks om varan returneras i sin originalförpackning och allt är i ordning.

Isåfall hade det ju bara varit att gå tillbaks med kameran för pengarna tillbaks grundar sig på summan som står på kvittot.

I övrigt så håller jag med om att det kan kännas väldigt frustrerande att råka ut för sådant här.

Har råkat ut för det massor av gånger. Men också åt andra hållet.

Känner man till prissänkningen i affären är det klart oetiskt. Gör man det inte är tyvärr spelreglerna så här.

Emellertid handlade jag på Expert och var intresserad av en ganska dyr optik de hade inne.
"Den prissänks nästa vecka", sade expediten. Gick tillbaks 3 dagar senare och sparade 1.895:- på det viset.

Sanningen är nog den att ibland vet återförsäljarna om kommande prissänkningar, ibland inte. Och det får vi leva med.

Det är ju bara att gå in på prisjakt och se vilka spann det finns. En Canon 5D i lager kan fås för 21.500:- idag hos en ÅF. Spannet upp till högsta pris i lager är 11.500:- för bara kamera huset eftersom en annan ÅF tar 33.000:-. Det är dagens aktuella siffror!

Men temporära prissänkningar som bestäms av andra aktörer än den aktuella ÅF kan inte skyllas på ÅF.

Men visst känns det hårt för de som drabbas. Även för ÅF som kanske inte fått kompensation för någon prisnedsättning samtidigt som konkurrenten 2 kvarter därifrån har fått det.

Jag tror att både konsumenter och ÅF i grund och botten tycker att det här är ett otyg med så oaviserade prissänkningar.

Lennart

Bra sammanfattning och värre än så är det inte.

leffe.j skrev:
Jag och min son var och kollade på en systemkamera runt 8000 kr, men han var inte säker på om han vill ha den.
Detta var en fredag, på tisdagen veckan efter hade man prissänkt samma kamera med nästan tvåtusen kronor, det stod inte rea, utan prissänkt.
Nu frågade jag försäljaren vad som hade hänt om han på fredagen hade köpt denna kamera för tvåtusen mer och fick till svar att den dagen gällde det priset. Frågade då om han inte kunde upplyst om att den skulle sättas ned i pris, men han påstod att de får inget veta förrän samma dag eller kvällen före.
Frågan är om dett är riktigt annars kan man undra om det är etik att i princip undanhålla kunder information som gör att man kan få en vara betydligt billigar bara någon eller några dagar efter ett köp.
Någon som råkat ut för detta?

Ingen har väl gjort fel egentligen och moral. Att förvänta sig att man ska hitta nån moder Theresa bakom butiksdiskarna kommer nog att göra oss besvikna. Det finns undantag, men jag tror deras chefer skulle tycka de snudd på begår tjänstefel om de skull upplysa kunderna om kommande prissänkningar.

Dock gjorde en kille just detta på Sony Center i Stockholm när han tipsade mig om att inte ha så bråttom med köpbeslut eftersom den kamera jag var intresserad av skulle prisänkas 1800:- ett par dagar längre fram. Men jag kan hålla med om att man i ert läge skulle känt sig blåst.

Om man ser att det är en liten kille som är på väg att lägga surt förvärvade sparpengar på en kamera som man vet ska prissänkas om någon dag, så skulle nog en person med lite moral nog tipsa honom om den kommande prissänkningen trots allt. Vem vet, nästa gång de ska köpa något så kanske butiken ifråga får den affären också. Det lönar sig nog trots allt i långa loppet att vara lite schysst även för butikena.

Re: Re: Re: Re: Re: Kampanj är kampanj

marooned skrev:
Hur är det med logiken när man jämför en (livsnödvändig) operation med kameraköp?

Jag diskuterar principen här. Exemplet var för att spetsa till det och är ÄNNU SÅ LÄNGE hypotetiskt. Jfr vissa länder där privat sjukförsäkring är ett måste och de som redan är för sjuka eller fattiga inte kan få denna försäkring.

Logiken: Bra att du parantessatte "livsnödvändig" eftersom jag inte skrev det. I exemplet stod det att operationen kunde vänta.

Om en affärsman är etisk när han tjänar pengar (din egen skrivning tidigare i akt och mening) så spelar det väl ingen roll vad han/hon säljer eller tillhandahåller för tjänster/varor.

Att profitera på att undanhålla fakta för sina medmänniskor kan jag aldrig acceptera som etiskt.

Att tjäna pengar är inte fult så sker det p g a att försäljaren inte vet om en prissänkning är det naturligtvis okej.

Slutligen: Hur många har inom detaljhandeln som kund inte hört: "Passa på nu, snart höjs priserna". Så vad som går åt ena hållet borde etiskt gå åt andra hållt.

M a o: Den handlare som kör med raka rör tjänar i längden mest pengar och får mest nöjda kunder.

Lennart

Re: Re: Kampanj är kampanj

Photocon skrev:

Min ståndpunkt är klar: Vet handlarn om att en kampanj startar någon eller några dagar senare så är det oetiskt att inte tala om det.
Varför då? De sysslar väl inte med välgörenhet? De lever på att sälja saker. Och hur långt innan skall man tala om att det kommer en kampanj, en dag, en vecka eller en månad?

Re: Re: Re: Re: Re: Kampanj är kampanj

klabbarpan skrev:
Du skriver tidigare följande "Den enda fråga som man kan diskutera här är OM det är etiskt riktigt att inte påtala en prissänkning som handlarn vet om ska ske någon dag senare."

Och sedan börjar du svamla om sjukvården och livgardisten. Sen när praktiserar man prissänkningar inom sjukvården?

Haha! Sjukvården och livgardisten säljer tjänster. Sjukvården praktiserar både prishöjningar och prissänkningar. Det är bara att ÄNNU SÅ LÄNGE tänker de flesta inte på det eftersom det inte är specificerat i den skatt du betalar.

Oavsett om det är en institution, försäljare, grossist så säljer man något till sina kunder. Det är inte fel att tjäna pengar, men det ska inte ske genom undanhållande av fakta man vet om.

"Svamlet" om livgardisten är ett gammalt ordspråk som ofta använts i diskussioner om etik.

Att tycka att någon svamlar i ett åsiktsutbyte är förresten kränkande.

Jag respekterar din åsikt och din rätt att ha den. Men du får då också acceptera min rätt att ha min personliga åsikt.

Det är din och min demokratiska rättighet. Demokratiska rättigheter bygger ofta på etiska överväganden och grunder.

Kan vi nu komma överens om att vi har olika åsikter. That´s it. Jag gillar inte dina och du gillar inte mina. Enklare kan det inte bli.

MVH/Lennart

tormig skrev:
Varför då? De sysslar väl inte med välgörenhet? De lever på att sälja saker. Och hur långt innan skall man tala om att det kommer en kampanj, en dag, en vecka eller en månad?

Nej, en ÅF sysslar inte med välgörenhet. Det är ett levebröd. Har jag förresten påstått något annat?

Just därför att det är ett levebröd så är varje seriös ÅF mån om att inte gräva sin egen grav.
Det undviks genom att ha nöjda kunder.

Om nu ÅF inte vet om en snabb förestående prissänkning kan vederbörande givetvis inte klandras för brist på god etik.

MEN om vederbörande vet om att det inom KORT sker en prissänkning? Det är väl det diskussionen handlar om; huruvida det är oetiskt att inte upplysa kund om det?

Så jag besvarar dig på följande sätt: Det är (vilket framhållits av flera på denna tråd) inte ÅF som bestämmer en prissänkning av denna typ som diskuteras här. Det sker "högre upp". Enl en affärshef jag känner är det dessutom så att de under en "kampanj" varken tjänar mer eller mindre på varan de säljer. De kompenseras av exv tillverkande företagets grossist för bortfallet.

Säljer de till fullt pris (icke kampanjpris) någon dag innan kampanj drar igång bokförs detta mot varans lagervärde. Så 2000:- mer när kampanj inte är igång blir inte ett öre mer i vinst än om de under kampanj säljer för 2000:- mindre.

Frågan om hur länge innan en ÅF bör infa kund om en KÄND prissänkning OM han/hon känner till den långt i förväg är enl affärschefen inget att diskutera eller spekulera om eftersom den firma han företräder inte får besked förrän dagen innan ibland. Det är inget som de vet om veckor i förväg i alla fall.

Nåväl, han tyckte spontant att vet man om prissänkning någon dag innan så hade i alla fall han informerat. Och det vet jag att han hade gjort för han har informerat mig och andra personer när han vetat om det.

Därmed drar jag mig ur denna diskussion eftersom jag har framfört min åsikt som jag kan dra en gång till:

Känner ÅF till prissänkning kort tid innan den sker är det oetiskt att inte infa kund. Och dessutom dåligt ur affärssynpunkt på lång sikt för den som underlåter att göra det.

Tack för diskussionen/Lennart

niklas_b skrev:
Sånt som händer. Har också hänt mig en massa gånger, både åt det ena och åt det andra hållet.

Talade med Kameradoktorn på gamla goda tiden och de berättade att de hade förlorat över miljonen vid nåt tillfälle när Sandisk sänkte priserna på minneskort och KD precis hade köpt på sig ett lager. Men när sandisk sänker med säg 1/3 har butiken inget annat val än att också göra det - fastän de kanske sitter på 2000 minneskort som de precis köpt till ett väsentligt högre pris än vad utpriset till konsumenten blir med tillverkarens nya pris.

Inte undra på att KD kånkade om de gjorde sådan affärer. Varför ska de ligga med så mycket kapital bundet i med massor av minnen på lager? De kan ju få minnen på nolltid från distributörer som har sånt på lager. Dessa tar i sin tur ingen risk alls eftersom de till skillnad från KD har prisskydd från minnesleverantörerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar