ANNONS
Annons

Moral och etik ja.

Produkter
(logga in för att koppla)
leffe.j skrev:
Ok, känner man inte till prissänkningarna så kan de inte informera om dessa. Då får man stå där med frustrationen för att man inte väntade.

Prylar, och då framförallt datorrelaterad elektronik, sjunker alltid i pris och det finns alltid något bättre runt hörnet. Skall du vänta på bästa pris, prestand, whatever så får du vänta i all evighet.
 
leffe.j skrev:
Men när du är inne och tittar på en produkt och OM MAN ÄR MEDVETEN OM EN SNAR SÄNKNING anser jag inte det är förenligt med god kundvård att undanhålla detta, för det gäller inte hela butikens sortiment va?
´

Jag håller med dig helt och fullt. Man känner sig lurad i en situation som denna och om kunden känner sig lurad så återkommer man inte till den butiken. Så enkelt är det. Jag tycker nog att en planerad prissänkning eller höjning inom några dagar eller upp till en vecka i normalfallet bör informeras om i en situation som du beskrivit.
 
"Priser går normalt upp"? Det har jag nog aldrig varit med om för varor som redan finns i butik, speciellt inte för elektronik som har kortare och kortare livslängd på hyllorna. Tvärtom är det rätt vanligt att priset sjunker över tiden, speciellt innan eller efter nya modeller kommer. Det är lika känt som att det kommer en mellandagsrea. Det är också känt att priserna är högst när produkten är ny och att det kostar att stå först i kön. Gillar man inte det så väntar man tills priset känns rätt. Eftersom du köpte så ansåg du uppenbarligen att varan var värd det pris du betalade för den, så vad klagar du på? Någon gång efter att du köper kommer priset garanterat att gå ner och nu råkade du ha oturen att vara ovanligt nära den tidpunkten.

Kanske kunde butikspersonalen informerat dig (om dom nu kände till sänkningen, vilket inte är självklart, och om dom ansåg dig som kund vara värd vinstminskningen, inte heller självklart) men jag ser inte att dom har någon skyldighet att göra det. Har du en bra personlig relation med butiken kan du säkert ta upp det med dom och om dom värderar dig som speciell kund så ordnar dom till priset eller ger dig en schysst rabatt på nästa köp. Om det är ett helt vanligt köp i en större kedja så betyder du ingenting som kund - that's life.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ett exempel på varor som gått upp i pris är Nikons objektiv. De gick upp sommaren 2006, jag vet för jag beställde ett då :O). Dock så gällde det ju inte objektiv som redan fanns i butik. Eller en del handlare höjde säkert priset på dessa oxå.

Mvh
Maverick
 
Jag jobbade tidigare som säljare av både kameror och övrig hemelektronik. I den kedja jag jobbade i fick vi oftast reda på kommande prissänkningar samma dag, och i värsta fall kanske även dagen efter. Detta berodde nog till stor del på brist i den interna kommunikationen från koncernledning ut till alla butiker.

I vissa lägen hade vi självklart information om vad som skulle prissänkas inom en snart framtid, och då såg i alla fall jag det som kundservice att informera kund om att "vi kommer faktiskt sänka priset på den här kameran/blixten/mobiltelefonen/<insert random word>" i morgon/nästa vecka.

I slutändan får man en mycket nöjd kund, som inte känner sig lurad.

Kortfattat kan jag väl säga att det är inte alltid som information om kommande prisfall/sänkningar når ut till säljarna "på golvet" tillräckligt fort.

Men om man har köpt något som dagen senare prissänks, tycker jag att det hör till kundvård att erbjuda kunden ett bättre pris, i efterhand.
Dock med vissa förbehåll, då vissa leverantörer ibland går in med en extra ersättning på vissa varor under en viss period, och då har man väldigt svårt att "prismatcha" om man inte kan ta del av denna extra ersättning. Vissa leverantörer är bättre än andra på att informera sina återförsäljare om när speciella kampanjer börjar.

Det hör alltså inte till ovanligheten att man ena dagen tar 9999:- för en kamera, och nästa tar tar man kanske 8499:- för samma kamera. Det hänger på att kameraleverantören går in med extra pengar fr.o.m. det datumet, och informationen når återförsäljaren samma morgon.
 
Anders Östberg skrev:
"Priser går normalt upp"? Det har jag nog aldrig varit med om för varor som redan finns i butik, speciellt inte för elektronik som har kortare och kortare livslängd på hyllorna. Tvärtom är det rätt vanligt att priset sjunker över tiden, speciellt innan eller efter nya modeller kommer. Det är lika känt som att det kommer en mellandagsrea. Det är också känt att priserna är högst när produkten är ny och att det kostar att stå först i kön. Gillar man inte det så väntar man tills priset känns rätt. Eftersom du köpte så ansåg du uppenbarligen att varan var värd det pris du betalade för den, så vad klagar du på? Någon gång efter att du köper kommer priset garanterat att gå ner och nu råkade du ha oturen att vara ovanligt nära den tidpunkten.

Kanske kunde butikspersonalen informerat dig (om dom nu kände till sänkningen, vilket inte är självklart, och om dom ansåg dig som kund vara värd vinstminskningen, inte heller självklart) men jag ser inte att dom har någon skyldighet att göra det. Har du en bra personlig relation med butiken kan du säkert ta upp det med dom och om dom värderar dig som speciell kund så ordnar dom till priset eller ger dig en schysst rabatt på nästa köp. Om det är ett helt vanligt köp i en större kedja så betyder du ingenting som kund - that's life.

Elektroniken har överlevt på grund av att man hittat billigare komponenter och kunnat bibehålla priserna och att dollarn går ner hjälper också importerad elektronik.
Men som en elektriker sa när han för tredje gången bytte elektroniken i vårt kylslåp den nya skiten är enbart baserad på billig massproduktion inte på kvalite. Kavalite får man fortfarande betala för och den sjunker inte i pris.
Fattar du fan inte? Jag klagar inte på priset utan påpekar det moraliska i att eventuellt undanhålla prisinformation, hur många gånger skall jag behöva förklara detta för dig? Och klagar gör jag precis så mycket jag vill om det inte behagar herrn så......Priser gå inte normalt ned med ca 25%.
Skiter i deras skyldigheter, det är den moraliska aspekten jag debatterar om, har du problem med det?
 
Avalon08 skrev:
Jag jobbade tidigare som säljare av både kameror och övrig hemelektronik. I den kedja jag jobbade i fick vi oftast reda på kommande prissänkningar samma dag, och i värsta fall kanske även dagen efter. Detta berodde nog till stor del på brist i den interna kommunikationen från koncernledning ut till alla butiker.

I vissa lägen hade vi självklart information om vad som skulle prissänkas inom en snart framtid, och då såg i alla fall jag det som kundservice att informera kund om att "vi kommer faktiskt sänka priset på den här kameran/blixten/mobiltelefonen/<insert random word>" i morgon/nästa vecka.

I slutändan får man en mycket nöjd kund, som inte känner sig lurad.

Kortfattat kan jag väl säga att det är inte alltid som information om kommande prisfall/sänkningar når ut till säljarna "på golvet" tillräckligt fort.

Men om man har köpt något som dagen senare prissänks, tycker jag att det hör till kundvård att erbjuda kunden ett bättre pris, i efterhand.
Dock med vissa förbehåll, då vissa leverantörer ibland går in med en extra ersättning på vissa varor under en viss period, och då har man väldigt svårt att "prismatcha" om man inte kan ta del av denna extra ersättning. Vissa leverantörer är bättre än andra på att informera sina återförsäljare om när speciella kampanjer börjar.

Det hör alltså inte till ovanligheten att man ena dagen tar 9999:- för en kamera, och nästa tar tar man kanske 8499:- för samma kamera. Det hänger på att kameraleverantören går in med extra pengar fr.o.m. det datumet, och informationen når återförsäljaren samma morgon.

Ja jag är med dig det är därför jag nära på i vartenda inlägg poängterar (om butiken visste om prissänkningen) och naturligtvis inom rimlig tid.
Inte ett halvår senare då både infaltion och annat kan ha påverkat.
 
Arctic skrev:
Prylar, och då framförallt datorrelaterad elektronik, sjunker alltid i pris och det finns alltid något bättre runt hörnet. Skall du vänta på bästa pris, prestand, whatever så får du vänta i all evighet.

Har jag påstått att jag skall vänta på bästa pris?
Läste du huvudrubriken? Moral och etik, det var frågan
 
cakon skrev:
´

Jag håller med dig helt och fullt. Man känner sig lurad i en situation som denna och om kunden känner sig lurad så återkommer man inte till den butiken. Så enkelt är det. Jag tycker nog att en planerad prissänkning eller höjning inom några dagar eller upp till en vecka i normalfallet bör informeras om i en situation som du beskrivit.

Tack, det är precis det jag försöker förklara.
 
Butiken erbjöd dig ett pris, du accepterade priset för att du tyckte att det var värt det. Vari ligger moralproblemet?

Betrakta inte tillverkare och butiker som dina vänner, dom finns enbart till för att maximera sin vinst. Får du ett bra pris så är det inte för att dom gillar dig personligen utan för att dom vill locka dig att komma tillbaka med mera pengar. Det skulle kunna vara bra affärstaktik att upplysa dig om prissänkningen, om dom vill ha dig som nöjd kund, men inte för att dom har någon moralisk skyldighet att göra det.

Det är klart att det känns surt att du kunde ha fått samma kamera till ett lägre pris, men allting är lätt att se i efterhand. Det handlar väl mest om att man ibland gör en mindre bra affär snarare än om en moralfråga. Var går gränsen för när butiken ska upplysa dig om kommande sänkningar då? En vecka, två veckor, en månad? Tror du att dom skulle sälja speciellt mycket från det att dom sätter upp skylten om "prissänkning nästa månad"? Kanske det bästa vore statskontrollerade fasta priser så att det inte blir orättvist för någon? :)
 
Anders Östberg skrev:
Butiken erbjöd dig ett pris, du accepterade priset för att du tyckte att det var värt det. Vari ligger moralproblemet?

Betrakta inte tillverkare och butiker som dina vänner, dom finns enbart till för att maximera sin vinst. Får du ett bra pris så är det inte för att dom gillar dig personligen utan för att dom vill locka dig att komma tillbaka med mera pengar. Det skulle kunna vara bra affärstaktik att upplysa dig om prissänkningen, om dom vill ha dig som nöjd kund, men inte för att dom har någon moralisk skyldighet att göra det.

Det är klart att det känns surt att du kunde ha fått samma kamera till ett lägre pris, men allting är lätt att se i efterhand. Det handlar väl mest om att man ibland gör en mindre bra affär snarare än om en moralfråga. Var går gränsen för när butiken ska upplysa dig om kommande sänkningar då? En vecka, två veckor, en månad? Tror du att dom skulle sälja speciellt mycket från det att dom sätter upp skylten om "prissänkning nästa månad"? Kanske det bästa vore statskontrollerade fasta priser så att det inte blir orättvist för någon? :)

Va?? Moralproblemet var om min son acepterat ett pris som var 2000 kr HÖGRE än det som gällde påföljande vecka OCH OM BUTIKEN VISSTE OM DETTA.
Alltså ett problem som aldrig uppstod för oss men som jag tänkte kunde intressera andra och ville höra deras åsikter.
Jag har svara tpå dina övriga frågor var vänlig o läs inläggen ovan. Du verkar inte riktigt förstå
tanken bakom detta eller så är jag otydlig.
 
Visst vore det önskvärt om man kunde ha ett mer kamratligt förhållande mellan säljare och köpare men så ser det helt enkelt inte ut idag. Som sagt, säljaren är inte din vän.

En annan aspekt på det hela, butiken har köpt in varor till ett visst pris, ska dom ta smällen och sänka priserna på det som finns i lager när tillverkaren sänker priset på nya leveranser?
 
Snälla Leif, du ger dig verkligen inte förränn någon håller med dig!
När jag köpe min kamera så sjönk priset ordentligt 3 dagar efteråt, men inte grämde jag mig över det ELLER klagade på butiken. Jag var istället glad över att jag inte köpte kameran 1 månad tidigare då den var dyrare SAMT att jag var tacksam för att butiken försökte hålla priset så lågt som möjligt hela tiden.
Ska man gå efter ditt sett att se så skulle det enda rätta vara att sänka priset kontinuerligt efter en uppställd beräkning, dvs några kronor om dagen. Rimligt?

Jag vet en annan butik som gör tvärt om, behåller det höga priset trots att kameran sjunkit avsevärt i pris på resten av marknaden. Är det moraliskt? Anledningen är säkerligen att butiken skulle gå i förlust annars eftersom den köpt in kameran för dyra pengar.

Du säger ju själv att försäljaren inte visste om prissänkningen och jag antar att eftersom butiken var hårt styrd uppifrån så har inte butiken så mycket att säga till om. Elgiganten?

Svaret på din fråga:
God kundserice att sänka priset i efterhand? JA
Omoraliskt att inte göra det? NEJ!
 
Samma sak gäller väl nya modeller av produkter, man får av flera naturliga skäl ingen förvarning om att de ska komma heller. När jag köpte min 85/1.2 släpptes en vecka senare 85/1.2 II. Tråkigt förstås, men det ändrar inte alls förutsättningarna för köpet jag redan gjort, och det är ingen mening att gräma sig.
 
Grimmer skrev:
Snälla Leif, du ger dig verkligen inte förränn någon håller med dig!
När jag köpe min kamera så sjönk priset ordentligt 3 dagar efteråt, men inte grämde jag mig över det ELLER klagade på butiken. Jag var istället glad över att jag inte köpte kameran 1 månad tidigare då den var dyrare SAMT att jag var tacksam för att butiken försökte hålla priset så lågt som möjligt hela tiden.
Ska man gå efter ditt sett att se så skulle det enda rätta vara att sänka priset kontinuerligt efter en uppställd beräkning, dvs några kronor om dagen. Rimligt?

Jag vet en annan butik som gör tvärt om, behåller det höga priset trots att kameran sjunkit avsevärt i pris på resten av marknaden. Är det moraliskt? Anledningen är säkerligen att butiken skulle gå i förlust annars eftersom den köpt in kameran för dyra pengar.

Du säger ju själv att försäljaren inte visste om prissänkningen och jag antar att eftersom butiken var hårt styrd uppifrån så har inte butiken så mycket att säga till om. Elgiganten?

Svaret på din fråga:
God kundserice att sänka priset i efterhand? JA
Omoraliskt att inte göra det? NEJ!

Ger mig? Ser du detta som en tävling? Har jag startad en tråd får jag väl för fan visa intresse för den och frågan är väldigt enkel som en del av er inte tycks förstå.
Den enkla frågan:
"Är det försvarbart av en butik, att om de vet om en snar prissänkning på en vara, undanhålla detta för en kund?" Skulle man undanhålla detta för en trogen kund? Eller gjorde man det bara emot strökunder?
Tycker du jag är envis i ett debattforum har du möjligheten att inte svara men jag tycker likt förbannat att man har den etiska skyldigheten att inom en viss tidsgräns upplysa.
OM MAN VET OM DET vill jag tillägga för femtioelfte gången.

Har jag sagt att försäljaren inte visste om prissänkningen??? Visa mig det inlägget då har jag givit er falska upplysningar.
Så var det inte frågan om att sänka priset som du förstår utan om att inte upplysa om detta.
Du får vara hur nöjd du vill det är din rättighet och jag får reagera hur mycket jag vill utan att behöva stå till svars för det
 
Anders Östberg skrev:
Visst vore det önskvärt om man kunde ha ett mer kamratligt förhållande mellan säljare och köpare men så ser det helt enkelt inte ut idag. Som sagt, säljaren är inte din vän.

En annan aspekt på det hela, butiken har köpt in varor till ett visst pris, ska dom ta smällen och sänka priserna på det som finns i lager när tillverkaren sänker priset på nya leveranser?

Vad detta gällde.
Är det försvarbart om försäljaren är medveten om att produkten skall prisnedsättas med 25-30% inom tre dagar att undanhålla detta för kunden? T.ex en stamkund? Kan du svara med ett ja eller nej och gärna en motivering om du orkar. Alltså en proddukt inte hela jäkla sortimentet.
 
It works both ways, som dom säger där borta, du verkar ju bli rätt upprörd när du inte får medhåll men du får väl också acceptera att det uppenbarligen finns olika åsikter på detta.

Min åsikt har motiverats med flera argument tidigare i tråden men eftersom dom nog inte passar så har du kanske inte tagit in dom. ;-)

Over and out, tror inte vi kommer längre här.
 
Anders Östberg skrev:
It works both ways, som dom säger där borta, du verkar ju bli rätt upprörd när du inte får medhåll men du får väl också acceptera att det uppenbarligen finns olika åsikter på detta.

Min åsikt har motiverats med flera argument tidigare i tråden men eftersom dom nog inte passar så har du kanske inte tagit in dom. ;-)

Over and out, tror inte vi kommer längre här.
Nej när man börjar gå in på personliga anmärkningar så är det ett bra läge att avsluta detta. Antar att du accepterar att det finns olika åsikter! Får dessutom göra samma observationer om dig nu när vi ändå är personliga :)
 
Inte alla&överallt...

Jag va' inne i en FOTOaffär för några år se'n och blev intresserad av en GP-laddare med 4st "AA-accar", delägaren i d-e-n butiken rådde Mej att avvakta till "nästa vecka" då De skulle "köra en drive" och prislappen skulle visa 5o:- mindre...
S-å blev Jag bemött&informerad där!
Jag brukar, för övrigt, kunna göra tämligen goda affärer, både i butiker&privat...

Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK
 
Jag anser inte att det omoraliskt.

tänk dig själv in i samma situation.. och väg in att en normal marginal på ett kamerahus är 10%.

Prissänkningarna kommer från leverantör eller genom att affären säljer med förlust för att skaffa sig konkurrensfördelar.

Även om det bara gäller en produkt, och en rejäl sänkning i detta fallet så känns det ohållbart i längden.

Sen vore det trevligt om du håller dig från svordommar när du besvarar andras inlägg.. räkna till tio eller något först.. =)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar