Avalon08 skrev:
Jag jobbade tidigare som säljare av både kameror och övrig hemelektronik. I den kedja jag jobbade i fick vi oftast reda på kommande prissänkningar samma dag, och i värsta fall kanske även dagen efter. Detta berodde nog till stor del på brist i den interna kommunikationen från koncernledning ut till alla butiker.
I vissa lägen hade vi självklart information om vad som skulle prissänkas inom en snart framtid, och då såg i alla fall jag det som kundservice att informera kund om att "vi kommer faktiskt sänka priset på den här kameran/blixten/mobiltelefonen/<insert random word>" i morgon/nästa vecka.
I slutändan får man en mycket nöjd kund, som inte känner sig lurad.
Kortfattat kan jag väl säga att det är inte alltid som information om kommande prisfall/sänkningar når ut till säljarna "på golvet" tillräckligt fort.
Men om man har köpt något som dagen senare prissänks, tycker jag att det hör till kundvård att erbjuda kunden ett bättre pris, i efterhand.
Dock med vissa förbehåll, då vissa leverantörer ibland går in med en extra ersättning på vissa varor under en viss period, och då har man väldigt svårt att "prismatcha" om man inte kan ta del av denna extra ersättning. Vissa leverantörer är bättre än andra på att informera sina återförsäljare om när speciella kampanjer börjar.
Det hör alltså inte till ovanligheten att man ena dagen tar 9999:- för en kamera, och nästa tar tar man kanske 8499:- för samma kamera. Det hänger på att kameraleverantören går in med extra pengar fr.o.m. det datumet, och informationen når återförsäljaren samma morgon.