Annons

Momsavdrag vid köp från Tyskland?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du handlar från Tyskland som företag så betalar du ingen tysk moms vid köpet.
Kontakta säljaren och uppge ditt registreringsnummer vid ordern så ordnar det sig.
 
Glöm inte att du måste ta upp momsen i din deklaration, det blir ett nollsummespel i slutändan, men den ska (enligt skatteverket) tas upp.
Risken är ju att din leverantör i Tyskland rapporterar att du köpt utan moms och att skatteverket i Tyskland rapporterar till Sverige sammalunda och att du granskas och får en knäpp på näsan för att du fuskar med momsen.
 
Väcker liv i den här gamla tråden..

Hur fungerar det nu med företagsköp från Tyskland?

Som jag förstått det betalar jag ingen tysk moms. Men ska jag betala svensk moms eller? Eller ska den bara tas upp i deklarationen?
 
Nejh, du ska inte betala svensk moms. Du köper något ex moms från Tyskland. I din bokföring tar du upp detta och lägger det både på ingående och utgående moms. Summa = 0 kr.
 
Ok, men hur räknar jag ut ett pris på en 5d från Tyskland då? Smått förvirrad nu... Det är tjejen som ska köpa den på enskild firma.

Pris på Pixxas:

- 5d, 2589 euro.
- Grepp bg-e4, 218 euro.

Detta inkl. 16% moms.

Blir detta då rätt?

2589+218= 2807

2807*0.84= 2358 Detta är då slutpriset exkl moms.Frakt tillkommer givetvis.

Men sen är det ju cashback på 300 euro, när ska jag räkna bort den? Innan jag drar av den tyska momsen?

Fan, nu snurrar det bra :)...
 
mange78 skrev:
Ok, men hur räknar jag ut ett pris på en 5d från Tyskland då? Smått förvirrad nu... Det är tjejen som ska köpa den på enskild firma.

Pris på Pixxas:

- 5d, 2589 euro.
- Grepp bg-e4, 218 euro.

Detta inkl. 16% moms.

Blir detta då rätt?

2589+218= 2807

2807*0.84= 2358 Detta är då slutpriset exkl moms.Frakt tillkommer givetvis.

Men sen är det ju cashback på 300 euro, när ska jag räkna bort den? Innan jag drar av den tyska momsen?

Fan, nu snurrar det bra :)...

Ett litet räknefel bara. För att räkna ut priset ex moms tar du priset/1,16. I Det här fallet €2419.
 
mange78 skrev:
Men sen är det ju cashback på 300 euro, när ska jag räkna bort den? Innan jag drar av den tyska momsen?

Fan, nu snurrar det bra :)...

Cashbacken har inget med något att göra.. Du skickar ju bara in kopia på kvitto samt någon kod, så får du 300 evrosar tebax.. direkt i din egen ficka.. kalla det för ett skattefritt uttag ur firman ;)
 
Jeppe skrev:
Cashbacken har inget med något att göra.. Du skickar ju bara in kopia på kvitto samt någon kod, så får du 300 evrosar tebax.. direkt i din egen ficka.. kalla det för ett skattefritt uttag ur firman ;)

Ok. Tack
 
Vad händer om jag skulle göra motsvarande köp i USA? Kan jag som firma handla utan moms även där, eller funkar det bara inom EU?
 
Bjarne skrev:
Vad händer om jag skulle göra motsvarande köp i USA? Kan jag som firma handla utan moms även där, eller funkar det bara inom EU?

Allt i USA är utan moms, de har istället local sales tax, som de lägger på "över disk". Men när du ska ha in det i Sverige så blir du tungen att betala moms, vilket sedan är avdragsgillt mot din utgående moms. Tullavgiften är att betrakta som en ren utgift och går inte att kvitta bort.
 
Jeppe skrev:
Tullavgiften är att betrakta som en ren utgift och går inte att kvitta bort.
Bara för tydlighets skull:
Tullavgiften är en avdragsgill kostnad, och på så sätt går det ju att "kvitta" den mot företagets egna inkomster.
 
"Cash on Delivery" med momsregistrering?

Är det någon som är företagare och handlat från Pixxass.de och betalat med "cash on delivery" och kan tala om hur det fungerar. Dom har så jäkla knackig engelska på hemsidan att jag inte begriper vad det står.

Drar pixxass av den tyska momsen så att det är klart när paketet levereras, eller hur fungerar det?
 
"Cash on Delivery" med momsregistrering?

Hej!

Kan bekräfta att det fungerar snabbt och väl!

Beställde en videokamera och en del fotoprylar en fredag fm, Det kom e-mail samma dag att sändningen redan hade gått iväg. Tisdagen därpå knackade UPS på dörren med paketet. Men nu dyger det endast med kontanter.

Något att tänka på: Du kan inte se under beställningens gång att din beställning levereras utan moms. Hela tiden är din order med spec.moms. Kolla att du skrivit RÄTT registreringsnummmer (ska börja med SE...) i meddelandefältet samt lägg till följande text: "Bitte um Lieferung als Taxfree ohne Mehrwertsteuer!"

Först efter du skickat beställningen kommer en bekräftelse per e-mail med datum och beloppet utan moms.

Kan nämna att det inte heller på tyska framgår exakt hur gången är. Var tvungen att fråga innan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.