Jag misstänker att det är en enskild firma det handlar om och så säger skatterverket så här:
Om du köper en vara eller tjänst som du sedan använder både privat och i företaget så kan du bara dra av den delen du använder i företaget. Det är du som ska göra en rimlig bedömning av hur mycket du använder varan eller tjänsten.
Skatteverket avgör sedan om din bedömning är rimlig. Skulle det vara så att vi inte är säkra på om din bedömning är rimlig eller om något är oklart så kontaktar vi dig självklart först och du får redogöra för hur du har gjort bedömningen.
Exempel: Kari köper en dator som han använder 50 procent privat och 50 procent i sitt företag. Han drar därför av 50 procent av momsen på inköpet.
Exempel: Jonna köper en borrmaskin som hon använder nästan uteslutande i företaget men det händer att hon även använder den i hemmet. Jonna uppskattar att hon använder borrmaskinen 90 procent i företaget och 10 procent privat. Därför drar hon av 90 procent av köpet.
Om du köper en investeringsvara, till exempel en dator eller en fyrhjuling, kan du välja att göra fullt avdrag för den ingående momsen, men då måste du uttagsbeskatta när du använder den privat.
Jag kan personligen tycka att det är mer än rimligt att delar av momsen inte får dras av. Har man så mycket verksamhet att kamerautrustningen kan anses användas till 100% i den enskilda firman menar jag att man valt fel bolagsform och borde starta ett AB istället. Ett AB ger också möjlighet att ”spara” inkomster över åren vilket är svårare i en enskild firma. Idag är minsta aktiekapital 25000:- och det finns inget krav på revisor. Det är med andra ord rätt lätt att ha ett aktiebolag. Men visst, köper man in utrustning till bolaget och har så små intäkter att ett AB går med förlust så blir det likvidationspliktigt, alternativt i konkurs. Pratar vi rent generellt (betyder att jag inte menar ett trådskaparen nödvändigtvis faller inom det jag säger) så har jag svårt att förstå alla dessa ensklida firmor som skapas i syfte att komma undan moms. Kreativiteten när det kommer till att komma undan skatt är stor (gäller även många AB) där både tid och pengar läggs för att uppnå detta. Jag förstår att om man har en ambition om att kunna sälja en och annan print och kanske få ett eller annat fotouppdrag så måste man på något sätt fakturera. Men i många fall är det så små belopp per år att det måste anses vara en hobby. Varför ska man då få dra av moms på sin utrustning? Och hur gör man när man råkat tappa kameran/objektivet, eller de blir stulna? En hemförsäkring gäller ju inte för utrustning ett företag äger. Men det finns kanske kreativa metoder där med.