Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Molnigt

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Vad har ni för tips när man ska plåta färg och det är händelser i stor miljö fast molnigt. Ska jag låta fräta ut hela himlen till förmån för att inte göra marken för mörk eller ska jag mörka marken för att få täckning i himlen?

Jag har ett avtonat filter som funkar sådär men det passar inte alla objektiv. har ni några tips på hur man ska hantera detta. Funkar bra med blixt om objektet är rätt nära, värre när det är en detalj i helheten.

Hur gör ni?

Öhh... Va !
Molnigt är det ljus som är lättast, inga eller svaga skuggor. Menar du starkt solsken ?

Mvh Erik !

jag menar molnigt, jag tycker att bilderna blir platta och meningslösa. Livlösa. Kontrastlösa. Trista.

Men det kanske inte ni tycker?

Kör du digitalt kan du ta 2 exponeringar, en för marken och en för himlen. Lägg ihop de sedan i PS tex.

Annars kan man använda ett tonat gråfilter med, som gör himlen mörkare, för att passa i exponeringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar