ANNONS
Annons

Mokrofotografi med DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobiasl

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns mikrofotografi-objektiv som kan monteras på en vanlig DSLR typ 350D (med någon typ av adapter)?

Jag har för mig att det finns (fanns?) Nikkor objektiv för mikrofoto men jag är osäker om det var för 35 mm.
 
Macro-Nikkor-objektiven tillverkades i många olika brännvidder avsedda för olika förstoringsgrader, har du tur kanske du kan hitta ett av de kortare begagnat. Motsvarande objektiv har gjorts av ett flertal andra tillverkare, t ex Leitz (Photar) och Carl Zeiss (Luminar).

Mer direkt riktat mot småbildsmarknaden har framförallt Olympus, men också Canon och Minolta har haft sådana här objektiv.

För måttligare förstoringsgrader är ett vanligt förstoringsobjektiv ett billigt och bra alternativ (och de är mycket lättare att få tag i). Tänk i så fall bara på att montera det åt rätt håll, d v s objektivets ordinarie fastsättningsgänga ska riktas mot motivet.

Till skillnad från Canons 65:a, som Vicke föreslog, behöver alla dessa objektiv monteras på en bälgtillsats.
 
Canon MP-E65/2,8 1-5x hade jag helt missat att den fanns. Jag borde kanske letat bättre.
Lite synd bara att den som mest ger 5:1 (om jag nu läser beteckningen rätt).

Det är så att säga en "yrkesmässig" fråga. På jobbet använder jag inbland mikroskop med tillhörande CCD-kamera för att ta bilder. Tyvärr är kvalitén från kameran rätt usel. Tanken var att ev. komplttera med något annat för de lite större proven (1-5 mm ungfär, proven är oftast runt 5x5 mm2) och jag började fundera om inte en SLR med ett mikroobjektiv vore ett alternativ, det skulle ju också ge möjlighet till lite mer "kreativt" foto vilket kan vara trevligt när man vill presentera det man jobbar med,
 
För ett antal år sedan hade jag Minolta manuella kameror. Till denna hade jag bl a en bälg och ett 25mm mikroobjektiv som var monterat på medföljande "tub". Då kunde jag fotografera föremål i storleksordningen 5 * 7 mm som fyllde hela filmformatet. Det lär vara totalt hopplöst att hitta detta i Sverige, tyvärr. Jag antar att det inte sålts så många sådana (men mitt borde ju finnas där ute någonstans!) här, men kanske går det att hitta i USA eller möjligtvis Tyskland.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.