Annons

Modifiering av plastkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Har läst lite här och där under vissa bilder att en del modifierar linserna och bländaren på sin Holga/Diana/m.fl. med bland annat sandpapper och andra verktyg. Hur påverkar grovleken på sandpapperet plastlinserna och hur gör man för att få en större bländare? Är grövre sandpapper sämre eller bättre än sandpapper till linsen?

Nu har jag inte gjort någon större bländare utan en mindre på ett par Holgor. Skruva ut skruven inne i kamerahuset så kan man skruva av optiken och då kommer man åt att limma/tejpa dit en svart kartongbit med mindre hål på den infällda solbländaren (som ju inte ger någon skillnad mot full öppning). Vill du ha större bländare måste du nog borra upp hålet på optikens baksida (som ju är den bländare som finns normalt). Det har jag dock inte prövat men det kan säkert fungera.

Repa linsen med sandpapper känns lite drastiskt! Men bussiga repor får du bäst med ett grövre slippapper.

Kan ju också vara en ide´ att stryka på vaselin på linsen för diffusare bilder. Har inte prövat nåt av dessa, jag är nog ändå lite rädd om min Holga... ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar