Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modevisning!!

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Snälla jag behöver snabb hjälp!!
I morgon ska jag fota ett event + en modevisning.
Just nu ångrar jag nästan att jag har tagit på mig uppgiften.
Jag är inte jättegrym på att fota i mörker.
Hur ska jag göra?? Jag har en Canon 550 d, 50mm 1,8 och en speedlite blixt 580ex tror jag den heter.
Men har aldrig använt extern blixt förut oc har tyvärr inte tid att lära mig hur den funkar tills i morgon kväll!!:( nån som har tips??? Vad som helst är välkommet...jag vill verkligen inte behöva köra på autoinställningarna!!
Resultatet som jag bl.a. är ute efter är att få modellen upplyst men resten mörkt.
Sen ska jag även ta lite övriga vimmelbilder på folk...behöver tips där också...

Hoppas det finns någon duktig person där ute som kan hjälpa mig snabbt :)

Kör blixten automatiskt och välj en kort slutartid på kameran. Om du behöver extra kräm från blixten ställ in det med exponeringskompensation för blixt. Eller vad det nu heter. Det är en inställning man gör i kameran.

Angående mingelbilder så anser jag att du ska få med omgivande ljus så där kör du istället med lång slutartid och låter blixten frysa de du fotar. Eventuellt höjer du iso några steg. Med lång slutartid menar jag t. ex 1/10 sek eller längre. Beror lite vad det är för ljus på plats. När jag fotade mingel förut så körde jag mellan 1/4 sek till 1/10 sek ungefär. Men som sagt, beror lite på.

Senast ändrad:
Vad är det för fel på autoinställningar? I.o.m. att du aldrig har använt blixt förut så har du allt att tjäna på, och allt att förlora på att inte, använda autoinställningarna. Du lär dig inte hantera en blixt på en natt, jag har plåtat med blixt i många år, och jag tycker fortfarande att det är svårt att få bra bilder! I en studio, med studioblixtar, är det en HELT annan sak. Det har jag också gjort en hel del, men där har man tid på sig. Dessutom "lyder" (och lyser) en studioblixt på ett helt annat sätt en vad en hot shoe-blixt gör.

Några tips dock: Kör blixten på automatik, ställ kameran på en förhållandevis stor bländare (litet bländartal!). Ju längre från catwalken, desto större bländare behöver du för att blixten ska räcka till. För att få bakgrunden helt mörk måste du ha full koll på vad som befinner sig i bakgrunden. Om modellen befinner sig 3-4 meter från kameran, och bakgrunden är 10-15 meter bort (eller mer) så kommer den att bli mer eller mindre svart, eftersom blixten inte orkar lysa så långt. Men om du t.ex. har starka strålkastare i bakgrunden så kan de komma att synas.

För vimmelbilderna så går du över i slutartidsprioritering och väljer 1/10-1/2 s slutartid. Ställ INTE blixten på att synka på andra ridån (oavsett om du får det tipset!) ISO kring 800, eventuellt högre (det beror helt på ljuset i lokalen).

Ok-tack!! Så hur gör jag så att kameran ska " fatta" att det sitter en extern blixt på?!
Och är det någon som vet hur jag ställer in automatisk blixt på blixten?

Om du ska använda blixt för att plåta en modevisning så tänk på att blixten tar förhållandevis lång tid på sig att ladda upp mellan varje bild, modellerna rör sig ganska fort så det kan vara svårt för blixten att hänga med. Jag föredrar att om möjligt plåta modevisningar i befintligt ljus så jag skruvar typiskt upp ISO till 1250-1600 och ställer normalt in kameran manuellt på bländare mellan 2.0 och 4.0 med en slutartid kring 1/200.

Om du ska använda blixt för att plåta en modevisning så tänk på att blixten tar förhållandevis lång tid på sig att ladda upp mellan varje bild, modellerna rör sig ganska fort så det kan vara svårt för blixten att hänga med. Jag föredrar att om möjligt plåta modevisningar i befintligt ljus så jag skruvar typiskt upp ISO till 1250-1600 och ställer normalt in kameran manuellt på bländare mellan 2.0 och 4.0 med en slutartid kring 1/200.

Blir det inte gryniga bilder då?? Med så högt iso?
Det är ju ganska mörkt i lokalen

Ok-tack!! Så hur gör jag så att kameran ska " fatta" att det sitter en extern blixt på?!

Kamerahus och blixt får kontakt genom blixtskon, förutsatt förstås att blixten är påslagen.

Och är det någon som vet hur jag ställer in automatisk blixt på blixten?

Av din ursprungliga fråga skulle jag råda dig att köra i P-läget, då brukar inte kameran exponera efter bakgrund och annat miljöljus utan då är det huvudmotivet rätt exponerat som gäller.
Har du blixten inställd i E-TTL-läge så ska det väl ordna sig, det vill säga om det är exponering med automatik du undrar över.

Fast nu är väl modevisningen och vimlet redan över?

ANNONS