** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Moderkort

Produkter
(logga in för att koppla)

oippa

Medlem
Hej!

Jag behöver köpa ett nytt moderkort för att gamla ASUS har pajat. (har Pentium 4-processor och ATX-låda).
Har någon tips över ett bra kort för fotobehandling och spel.
Tack på förhand
Olli

Beror på vilken P4 du har, det finns 3 (eller kanske 4...) olika sockets, 423, 478 och 775, sen kommer jag inte ihåg riktigt om det fanns någon P4 för 370 :)

Hej Olli!

Moderkortet spelar inte SÅ stor roll för din bildbehandling, det du kanske främst vill ha är snabba minnen och relativt mkt av det, typ minst 1GB men gärna 2GB RAM om du jobbar mkt med bildbehandling. Alla nyare moderkort har stöd för det som gäller i minnesväg idag.

Någott som är väldigt tacksamt att ha är ett par ganska snabba diskar i RAID 1 konfiguration. Många nya moderkort har stöd för RAID idag.
RAID 1 konfigurationen gör att 2 st diskar ex 2 x 200GB är speglade i realtid. Så om den ena disken går sönder så finns allt på den speglade disken med och oddsen att bägge diskarna går sönder samtidigt är väldigt väldigt små. Jag har aldrig råkat ut för det och har byggt PC o servermiljöer i mer än 15 år.
När hårddiskar är nästintill gratis så är detta en väldigt billig försäkring mot dataförlust = förlora sina bilder mm.
Det kan dock vara lite marigt ibland att installera RAID drivrutiner under windows och riktigt marigt i Linux, men det ska följa intruktioner med moderkortet eller finnas på tillverkarens website.

Mvh
/Dave

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar