Annons

Moderera forumet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Borde inte detta forum modereras rätt hårt?

Jag har känsla av att detta forumet bara kommer bli ett sånt där alla laddar upp länkar till olika bilder och det svämmar över. En recensionstråd av bilder på FS ungefär som no words och vad de heter. Men kommenterar och letar sen upp en egen bild och startar en tråd.

Tänker att det blir lite för ogenomtänkt, stressigt och utrymmet för reflektion kommer att försvinna. Vi har redan nu tre bilder på två dagar som det länkats till och jag ser framför mig hur vi på en vecka har tio olika trådar där alla recenserar olika bilder, utan att det blir ett samtal av det.

Mitt förslag är därför att tråden får en moderator som dels kan välja ut bilder, fotografer som är intressanta ur olika aspekter. Han/hon får alltså ensamrätt på att starta trådarna. Men vederbörande får också till uppgift att försöka moderera diskussioner så att de blir ett samtal av dessa.

Det skulle kanske kunna gå att föreslå bilder/fotografer till moderatorn där man får förklara varför en viss bild/fotograf är intressant utifrån det fotografiska samtalet?

Tankar bara såhär på söndagen.

/Maverick
 
Jag håller med om att det behövs hård moderering. Jag har inte ens hunnit fundera klart över, och svara i, tråden om bild två. Tempot behöver hållas lågt, inte minst för att jag tror att många är väldigt osäkra på hur "det fotografiska samtalet" ska föras.

Och det blir ju också en del "jag tycker bilden är snygg", möjligen med förklaringar varför, men utan någon vidare reflektion över bildens ev. budskap, och det är ju tråkigt! Och med för hög diskussionstakt så blir det nog bara sånt..

Däremot skulle jag inte vilja att en ensam moderator också hade ensamrätt på att starta nya trådar. Jag ser risken som överhängande att den moderatorn föredrar en viss genre eller bildstil och medvetet eller omedvetet mestadels väljer ut liknande bilder.
 
Jag tycker att ni har helt rätt men förhoppningsvis behövs det inte någon moderering om vi istället kan komma överens om några gemensamma regler för detta forum. Jag har funderat lite och har några stolpar att utgå ifrån:


  • Det är kvalitet och inte kvantitet som är relevant. Lägg inte ut bilder i onödan utan fundera först och starta dialogen med dina egna kommentarer (jag vet, jag har syndat…).
  • I det här forumet skall man inte lägga ut sina egna bilder.
  • Kommentarer om stavning, särskrivning och annat som avser det skrivna hör inte hemma här. Alla skall vara välkomna att skriva sina funderingar utan att behöva skämmas för sitt språk.
  • För dialogen i en konstruktiv anda och respektera att det finns andra uppfattningar än din egen.
Ja, ni får fylla på.

Sedan när det gäller antal bilder så är min personliga inställning att det är bättre om det finns ett antal bilder att fundera över. Dels med tanke på smakens likhet med baken men även för att det kan vara roligt att växla lite mellan olika bilder. När det gäller att stänga en diskussion så är min personliga åsikt att det inte går att stänga sådana här diskussioner.

Sedan finns ju alltid Elmfeldt & Co att kontakta om det blir för stora urspårningar.

Kommentarer mottages tacksamt.
 
Du har helt klart listat några bra riktlinjer där.

Jag tror också att det vore bra med en riktlinje för att styra ämnet lite, så att folk verkligen diskuterar bilderna och inte bara talar om vad de tycker om dom.

Men jag tror nog att det behövs någon form av styrning, annars kommer det snabbt bli ett stort antal trådar.

Jag funderar på någon variant med att man kanske kan ha 5, max 10, trådar igång "samtidigt". Efter en viss tids inaktivitet i en tråd så "flyttas den ned", utan att man låser den, och en ny tråd kan skapas. Tanken är altså att man inte kan skapa en ny tråd förrän någon av de "aktiva" trådarna har blivit "inaktiv". På det sättet skulle det inte krävas att en eller flera moderatorer ensamma valde bilder att diskutera, utan vem som helst skulle kunna skapa en tråd när det finns en ledig "spot".
 
Ja, du har lite rätt där men jag tror att vi just nu skall försöka hitta på något sätt så att det här fungerar hjälpligt inom de befintliga forumramarna. Ditt förslag tycker jag är jättebra om man skulle diskutera en framtida funktion för bilddialog här på Fotosidan.
 
Jag instämmer i att någon kontroll av innehållet i detta forum troligen krävs om det ska vara intressant i längden.

De föreslagna reglerna är säkert ett sätt. Men det behövs ju att någon övervakar att de efterlevs också. Är det möjligt att införa en automatisk begränsning av antalet aktiva trådar? Jag antar att det behövs hjälp av Fotosidans stab för att skapa en sådan.

Så hur gå vi vidare med den saken?
 
Hej på er!
Såg att det kommit en blänkare på förstasidan om detta forum varför det vore bra om några regler kunde läggas ut snarast. Mitt förslag är att någon utifrån förslaget i #4 gör en ny inlaga i detta forum som sedan klistras fast högst upp. Min egen åsikt är även att man inte skall lägga ut egna bilder men det är bara att diskutera. Dessa regler blir ju inte skrivna i sten men kommer bli en bra utgångspunkt


Sedan tycker jag även att vi skall be ansvariga komplettera med forumet Fotografiska diskussioner. Detta forum blir då till för att bland annat ta hand om de sidospår som redan börjat dyka upp i bilddiskussionerna.


Kortfattat så är min tanke Fotografiska samtal handlar teknikfria diskussioner om bilder och Fotografiska diskussioner handlar om allt annat roligt som idag inte har något hem bland Fotosidans forum. Några exempel på sådana diskussioner är skillnaden mellan foto och fotokonst, teorier om bildanalys, influenser, inspirationsmissmod och liknande. Om det är rätt namn på ett sådant forum är också öppet för diskussion.

Vad tycker ni?
 
usch så tråkigt det låter att stänga ut folk som en eller ett par få inte har samma tycke som.

lite sandlådsnivå, du kan inte bygga lika fina slott som oss 2 (enligt oss) så ni 3 andra får inte vara med att leka.
 
Faktum är att jag tror det börjar skita sig redan nu om det inte tas tag i det.

Att diskutera enskilda bilder och göra en "djup bildkritik" eller vad folk vill kalla det är väl egentligen vad "Kritisk Massa" pysslar med och jag förstår då inte vad en forumavdelning skulle tillföra.

Så som det verkar utformas så liknar det ett flertal andra forumavdelningar som man sett genom åren. Snabba kommentarer, det bara rasslar till med trådar med länkar mer eller mindre genomtänkta.

Personligen hade jag hoppats på att det skulle bli ungefär som tråden om första bilden utvecklade sig. Jag ser inget självklart behov i att det ska finnas en mängd trådar med diverse bilder bara för att det ska vara nytt. Det går liksom utmärkt att diskutera samma bild om ett halvår om det inte dykt upp en ny naturbild som väcker en ny fråga av fotografiskt värde.

/Maverick
 
Faktum är att jag tror det börjar skita sig redan nu om det inte tas tag i det.

Att diskutera enskilda bilder och göra en "djup bildkritik" eller vad folk vill kalla det är väl egentligen vad "Kritisk Massa" pysslar med och jag förstår då inte vad en forumavdelning skulle tillföra.

Så som det verkar utformas så liknar det ett flertal andra forumavdelningar som man sett genom åren. Snabba kommentarer, det bara rasslar till med trådar med länkar mer eller mindre genomtänkta.

Personligen hade jag hoppats på att det skulle bli ungefär som tråden om första bilden utvecklade sig. Jag ser inget självklart behov i att det ska finnas en mängd trådar med diverse bilder bara för att det ska vara nytt. Det går liksom utmärkt att diskutera samma bild om ett halvår om det inte dykt upp en ny naturbild som väcker en ny fråga av fotografiskt värde.

/Maverick
Fredrik,
Läs igenom det som skrivits i diskussionerna och ge ett förslag hur detta forum skall fungera!
/Anders
 
Fredrik,
Läs igenom det som skrivits i diskussionerna och ge ett förslag hur detta forum skall fungera!
/Anders

Det har jag redan gjort men jag kan väl säga det igen. Jag tror på stenhård moderering i detta fall. Någon som kan välja ut bilder som är intressanta ur olika fotografiska frågeställningar. Hjälpa till att föra samtalet och konkretisera frågeställningarna osv. Förslag skall kunna lämnas naturligtvis men utan garanti att den bilden/fotografen tas upp.

Personligen känner jag att forumet tappade fart direkt när det börja utvecklas till ännu en "seriös bildkritik"-del. Jag tror inte att det var det som efterlystes från början nämligen.

/Maverick
 
Nu är det sent så tyvärr får du ett kortfattat svar, försöker återkomma under morgondagen om möjlighet ges.

Instämmer inte med det här med moderering eller att det är en för seriös kritik. Jag är säker på att det här kan hållas inom vissa ramar om dessa ramar presenteras. Angående kritiken så är det här nytt. Alla nya diskussioner har en förmåga att sväva omkring lite innan de stabiliseras, speciellt då om grundförutsättningarna inte är klargjorda.
Sleep well.
/Anders
(som upptäckt att Fotosidan till slut har gått över till vintertid)
 
Fredrik: Jag är helt med på hur du menar, dock tror jag att de flesta skulle uppleva det som lite tråkigt om en person satt med "makten" att välja bilder.

Jag tror att det är väldigt viktigt att poängtera att trådarna ska handla om bildanalys och inte bara vanligt kommenterande. Vill de bara tala om att de tycker om bilden av den och den anledningen så skall det göras som en kommentar under bilden, inte i tråden. För helt klart är det redan flera som har skrivit, främst i tråden om andra bilden, som inte verkar ha förstått poängen.
 
Detta är en diskussion som nu ligger i Fotosidans förslagsforum. Mycket intressant har avhandlats i denna diskussion och detta tillsammans med vissa sidospår i bilddialogerna är utmärkta incitament till nya diskussioner. Frågan är då var dessa diskussioner skall placeras.

För att vara noga, så ligger inte den diskussionen i forumet Funktionsförslag – men det var kanske inte vad du menade heller. Men en del av se saker som kommit upp skulle faktiskt behöva tas upp i Funktionsförslag. T ex vidareutvecklingen av det inbyggda stödet för bildkritik. Det nuvarande betysättningssystemet är välmenande men lite torftigt och inte särskilt populärt. Kritikpoolernas vidareutveckling/framtid är också en angelägen fråga. Något var på gång där, det diskuterades livligt under en tid, men sedan dog plötsligt diskussionen – händer något i frågan?

En annan sak är att just denna tråd egentligen inte är avsedd för de här sakerna. Så jag lämnar det ämnet nu, men kanske återkommer i annat sammanhang.
 
Att de här diskussionerna har studsat hit och dit tycker jag har varit mycket intressant och lärorikt. Man ser att det finns många olika syner på det här med bilder och bildskapande och det vore jätteintressant att kunna diskutera detta vidare någonstans.

Saknar som sagt ett forum för just fotografiska diskussioner.

Dock tror jag nu att det är dags för bild nummer fyra. Är det någon som är intresserad att lägga ut denna? Bilden bör komma från Fotosidan och för att respektera fotografen så tycker jag att man skall ha kommenterat den aktuella bilden på gängse sätt innan man skriver inlägg i någon av diskussionerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.