Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

modellrelease

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Oja

Avslutat medlemskap
Hej!
Tänkte få lite ordning på mina bilder, så jag vet vad som är okej att jag gör med bilderna från modellernas synpunkt. Därför tänkte jag fixa en schysst modellrelease.

vad bör en bra modellrelease innehålla? Hur brukar det vara?
Tips på någon färdigskriven mall?

Hur ska jag formulera mig om jag vill ställa ut någon av bilderna och eventuellt sälja?

Om du ska sälja bilderna till någon som tänker använda dem i reklam måste du ha den fotograferade personens tillstånd till detta.

I övrigt finns det inga juridiska skäl till ett avtal, som upphovsman kan du göra vad du vill med bilden (så länge den inte kan uppfattas som kränkande). Men det står naturligtvis dig och modellen fritt att komma överens om begränsningar i din rätt att använda bilden.

många bildbyråer har dessutom egna modellreleaser. Titta på istock har du den så klarar du nog dom flesta krav från byråer.
//Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar