ANNONS
Annons

Modellrelease, uppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag av kund att fotografera vid en invigning där kundens kunder kommer att närvara. Bilderna ska användas av kunden i en annons.

Jag undrar vems ansvar det är att se till att eventuella godkännanden/modellreleaser fylls i?

Ska jag som fotograf tillfråga var och en som jag fotograferar vid detta tillfället om att fylla i en modellrelease eller är det upp till kunden?

/ Lena

För att trygga dig själv och slippa tvister bör du se till att du har en modellrelease från var och en. Men ansvaret för att det ska finnas en release är i slutändan din uppdragsgivare.

SFF har sina mallar tillgängligt på www.sfoto.se.

/Johan

Tack så hjärtligt Johan!

Jag undrar dock hur andra gör vid "vimmelfotografering" med modellreleaser? Det känns spontant som att det tar mycket energi från själva fotograferandet att tillfråga var och en man tar en bild på att fylla i modellreleasen.

/ Lena

Tack så hjärtligt Johan!

Jag undrar dock hur andra gör vid "vimmelfotografering" med modellreleaser? Det känns spontant som att det tar mycket energi från själva fotograferandet att tillfråga var och en man tar en bild på att fylla i modellreleasen.

/ Lena

Ingen orsak, slit med hälsa!

Vimmelbilder faller väl under redaktionellt plåtande? Då behövs inte samtycke på samma sätt som när det kommer till Lag (1978:800) om namn och bild i reklam vilket ju är anledningen till man har en modellrelease.

/Johan

Tack så hjärtligt Johan!

/ Lena

Om vimmelbilderna publiceras i ett tidningsreportage eller liknande behövs ingen modellrelease men om en vimmelbild används i en annons är det reklam och modellreleasen är nödvändig.

Ok.

Och det är fotografens eller uppdragsgivarens ansvar att ta hand om de underskrivna modellreleaserna?

Ok.

Och det är fotografens eller uppdragsgivarens ansvar att ta hand om de underskrivna modellreleaserna?

Det ligger i ditt intresse som fotograf att - återigen för att slippa framtida strul och tvister - kunna visa att varje bild har en release. Behåll original och ge kopia till kund. Gör också en flagga i ditt bildkatalogiseringsverktyg om bilden har release eller inte.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar