Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellobjektiv till Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Har en Canon 550d som jag tänkte köpa lite nya objektiv till, det jag fotar mest är mode, modell, beauty bilder i studio och utomhus, har kollat på ett objektiv som jag hade tänkt använda för modellfotografering utomhus, Canon EF 70-200/4.0 L USM, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232205, verkar vara ett väldigt vanligt objektiv, vad tror ni om detta? är det ett bra objektiv för ändamålet och blir det en fin Bokeh utav det?

Kombinationen av crop kamera och relativt liten bländare (f/4) gör oskärpan underutvecklad. Till porträtt, mode mm i en telezoom skulle jag välja 70-200/2,8L som kan fås beg för mellan 6500-7500:-. Alternativet är någon/några av Sigma 50/1,4, Canon 85/1,8, Sigma 85/1,4 eller Canon 135/2,0L inom rimlig prisklass. Uteslutar Samyang p g a svårt fokusera manuellt genom sökaren på 550D. Canon 50/1,4 har sämre bokeh än Sigmat.

Okej tack för ditt svar, den 70-200 2.8 som du rekommenderade är storebror till den med 4.0 som jag hade kollat på väl? är det att rekommendera fasta objektiv i första hand eller? måste man ha så ljusstarka objektiv för detta ändamål då? Man fotar ju oftast i dagsljus eller blixtljus, så man har ju tillgång till rikligt med ljus

Jo, det handlar ju inte om ljus utan skärpedjup. Då motsvarar f/4 på crop bl 6,4 på FF och skärpedjupet är ganska stort. Det blir svårt att utveckla oskärpan. Fotar man utomhusporträtt gör man detta helst i skugga så man kan nog använda bl 1,4-2,8. Däremot tror jag just utomhus att det kan bli svårare att köra under bl 2,8 då slutartiden kan bli lite snabb vid t ex 2,0. Annars är zoomen med bl 2,8 vs fasta lite fråga om smak - vissa vill stå still och komponera om, andra flyttar på sig och använder fast. Skall du foto inne är en kortare brännvidd än zoomen nog att föredra.

Jag använder Canons fasta objektiv, 50mm F1.8
Funkar jätte bra till 550D och är dessutom billig.
Sen finns det säkert bättre som alltid men som en komma igång objektiv tycker
Jag att den presterar riktigt bra!
Har några på min flickr sida. Kolla min profil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar