Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellmåttsuträkning

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Som fotograf plåtar jag ett antal modeller och en naturlig del är att modeller skall mätas inför fittings mm.Ofta står modellen endast i underkläder men ibland
med ex jeans på.

NU har jag dock ett mattematiskt problem.
Om man mäter dem med jeans på så slår det på ett antal centimeter mot om de står i underkläder så jag tänkte, detta måste man ju kunna lösa mattematiskt ?

OM modellen har 5 mm tjocka jeans på sig och hennes stussmått är 70 cm. Vad är då hennes mått utan jeansen ?

Hur räknar man ut det mattematiskt ?


Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 
Eftersom stussmåttet är omkretsen så är det ganska lätt att räkna ut det "riktiga" måttet.

Börja med att lösa ut radien

Stussmåttet = 2πr

r-0.5 ger radien på det riktiga stussmåttet utan neoprenjeans och sen är det bara att räkna igen :)
 
"Skåningen" skrev:
Som fotograf plåtar jag ett antal modeller och en naturlig del är att modeller skall mätas inför fittings mm.Ofta står modellen endast i underkläder men ibland
med ex jeans på.

NU har jag dock ett mattematiskt problem.
Om man mäter dem med jeans på så slår det på ett antal centimeter mot om de står i underkläder så jag tänkte, detta måste man ju kunna lösa mattematiskt ?

OM modellen har 5 mm tjocka jeans på sig och hennes stussmått är 70 cm. Vad är då hennes mått utan jeansen ?

Hur räknar man ut det mattematiskt ?


Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

haha du behagar skämta va?
eller kollar ni tänder o hovar på dem oxo...
 
Varför inte mäta några stycken med och utan jeans, så ser du hur mycket du behöver dra ifrån. De skiljer sig ju inte så mycket åt i mått, så det räcker nog med en tabell med tre-fyra "översättningar".

/Pontus
 
diver1 skrev:
Eftersom stussmåttet är omkretsen så är det ganska lätt att räkna ut det "riktiga" måttet.

Börja med att lösa ut radien

Stussmåttet = 2πr

r-0.5 ger radien på det riktiga stussmåttet utan neoprenjeans och sen är det bara att räkna igen :)

Okej ? Kan du ta det på svenska ? :)
 
Det där kan du ge upp. Denimtyg är ju rätt stadigt material så centimetrarna omfördelas efter formen på jeansen. Det är inte utan orsak som reportern i en av sveriges kvällstidningar nyligen utnämnde denim och jeans till vår tids korsetter.
 
"Skåningen" skrev:
Som fotograf plåtar jag ett antal modeller och en naturlig del är att modeller skall mätas inför fittings mm.Ofta står modellen endast i underkläder men ibland med ex jeans på.

Varför krångla till det på det här viset? Har modellen jeans på sig är det bara att hon får dra av dem. Själv tycker jag det är enklast att mäta modeller utan någon form av tyg i vägen!
 
Förenkling

Eddie S skrev:
Så här:

Stussmåttet = 2πr

r-0.5 ger radien på det riktiga stussmåttet utan neoprenjeans och sen är det bara att räkna igen :)

R= Stussmåttet/6,28

R-0,5cm = A

A x 6,28 = Stussmått utan jeans

Sn är Stuss naken, Sb är Stuss bebyxad

Sn= A*6.28
Sn= (R-0.5)*6.28
Sn= ((Sb/6.28)-0.5)*6.28
Sn= Sb-pi

Det vill säga:
stuss naken = stuss med byxa - tygtjocklek * 2 *pi
eller
stuss naken = stuss med byxa - tygtjocklek * 6
 
Ett klassiskt problem i en ny tappning.

Det klassiska:
Antag att du har ett rep runt hela ekvatorn. Hur mycket längre måste repet vara för att det ska kunna lyftas upp en meter överallt?

Svaret är att det behövs 6,28 m till.

Omkretsen på ekvatorn är 2*pi*jordradien och lyfter vi upp repet blir det
2*pi*(jordradien + 1) = 2*pi*jordradien + 2*pi*1

och 2*pi = ca 6,28

Alltså behövs endast 6.28*bralltjockleken dras av för att få stussmåttet.

Det antas att modeller har en cirkulärt tvärsnitts vid stussen.

Är modellen istället en planka räcker det med att multiplicera med 4. ;)

/Johan
 
appel79 skrev:
Kanske inte världen nyttigste information, men väldigt kul. Är det ofta du mäter dina modeller Niklas?

Ja tyvärr väldigt ofta. Det är inte alla modeller som vet sina egna mått, eller så har de mätt dem själv / på felaktigt vis och då stämmer inget :(

Innan en plåtning har man ofta (när man skall plåta mode eller modellbilder) en sk "fitting" där man träffar modellen typ en vecka innan och mäter henne,testar kläder och tar några testbilder. Antingen mäter jag eller sminkösen (ofta sminkösen).

De viktigaste måtten är Byst-Midja Stuss.
Dessa mäts med måttband och i CM (se bifogad bild). Jag har tidigare skrivit en artikel om mätning, kan maila den till dig om det finns intresse ?

Sköt om dig ///


Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
www.bookinghouse.se
 

Bilagor

  • bms_mini.jpg
    bms_mini.jpg
    19.5 KB · Visningar: 144
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.