Annons

Porrskandal i gympasalen

Produkter
(logga in för att koppla)
ulfboo skrev:
Jag menar, du väljer ju själv om du vill gå dit. Och skolungar har inte obligatorisk närvaruplikt...

Rolig debatt det här, med uttryck som jag inte hört sedan 70-talet!

Om fotograferingen gjordes på skoltid är det naturligt vis fel, men jag trodde att han tog bilderna när barnen var lediga!
Då ska väl fotografen få ta del av sin förmån som alla andra skattebetalare har och kunna hyra en lokal. Såvitt jag vet så har ingen kommun hittills regler om att man måste vara påklädd i kommunens lokaler, liknande reglerna om rökning och alkoholförtäring som bryts var och varannan helg av födelsedagsfirande medborgare, fast ingen kommenterar det.
 
Det är nya medier som gäller

När Expressen grundades 1944 (bland annat av fotografen Carl Adam Nycop) var det en seriös tidning som värderade bilden och den journalistiska rollen mycket högt. Förebilder var bland annat seriösa och beundrade europeiska och amerikanska bildtidningar.

I dag har nämnda tidning förvandlats till en vedervärdig spyblaska, precis som Aftonbladet. Fast till skillnad från Expressen har Aftonbladet inte haft några seriösa journalistiska ambitioner sedan 1800-talet. Både under första och andra världskriget var Aftonbladet en starkt Tyskvänlig tidning och drog sig tillexempel inte för att stötta nazismen.

Det som hänt är helt enkelt att medier som TV, radio och inte minst internet tagit över den seriösa journalistiken. Beviset på detta är att det går uruselt för alla tidningar som försöker sig på seriös journalistik. Däremot går det bra för de stora nyhetskanalerna på TV och på internet ploppar nyhetsbloggar och annat upp hela tiden.

Därför tvingas nämnda blaskor ta till mer och mer extrema åtgärder för att locka läsare. Och enligt en undersökning som gjordes för några år sedan har förtroendet för journalistkåren i Sverige aldrig varit lägre än vad den är nu. Något som enligt undersökningen till största delen berodde på kvällspressen som sänkt den journalistiska nivån ner till latrin-nivå.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Re: Upprörd

ulfboo skrev:

Tills dess så är de självklart att ungarnas arbetsmiljö ska vara så fri från "yttre påverkan" som det bara går.

Ungarna utsätts ständigt för "yttre påverkan" då skolväsendet är en labbmiljö för klåfingriga politiker.

/Johan
 
Re: Det är nya medier som gäller

Liax skrev:
Det som hänt är helt enkelt att medier som TV, radio och inte minst internet tagit över den seriösa journalistiken. Beviset på detta är att det går uruselt för alla tidningar som försöker sig på seriös journalistik.
[...]
Därför tvingas nämnda blaskor ta till mer och mer extrema åtgärder för att locka läsare.
Intressant teori. Menar du att tidningar som DN, SvD och GP går jättedåligt? Om det är så stämmer kanske din teori. Jag känner inte siffrorna men jag vet å andra sidan att många i min omgivning tycker att dessa tidningar är bra. Tror inte att de kommer att ersättas med internet och TV. Det är helt annan känsla att läsa tidningen vid morgonkaffet eller i sängen jämfört med sittande framför TV eller datorskärm.
 
Re: Re: Upprörd

hansen2 skrev:
Ungarna utsätts ständigt för "yttre påverkan" då skolväsendet är en labbmiljö för klåfingriga politiker.

/Johan


Jag har jobbat i och i omedelbar närhet till skolan sen 25 år. Kan bara hålla med.
 
Kommer att tänka på den gamla historien (1999 tror jag) där Aftonbladet samarbetade med, eller gav uppdrag åt snarare, nynazister för att skapa ett fingerat dödshot mot Alexandra Pascalidou m.fl, med bilder på beväpnade och maskerade personer utanför lägenhetsdörren... varför ska man någonsin mer tro på något som står i kvällstidningarna, och varför ska dom som jobbar för en sådan organisation ha något förtroende?
 
Re: Re: Det är nya medier som gäller

timofej skrev:
Intressant teori. Menar du att tidningar som DN, SvD och GP går jättedåligt? Om det är så stämmer kanske din teori. Jag känner inte siffrorna men jag vet å andra sidan att många i min omgivning tycker att dessa tidningar är bra. Tror inte att de kommer att ersättas med internet och TV. Det är helt annan känsla att läsa tidningen vid morgonkaffet eller i sängen jämfört med sittande framför TV eller datorskärm.

Om jag har förstått det hela rätt så går det uruselt för mer eller mindre alla nyhetstidningar i Sverige - utom Aftonbladet. Kan finnas några andra tidningar som går hyggligt, men de är inte många.


Vet med säkerhet att DN haft stora ekonomiska problem.

/Joakim
 
Att ta hänsyn

Skriver samma svar här som i den andra tråden om samma ämne:

Att ta bilder på en underklädesmodell i en gympasal är väl en sak, men man kan ju faktiskt ta lite hänsyn och göra det vid en annan tidpunkt då barnen inte är där i så fall. Barn tänker inte alltid logiskt eller förnuftigt som vuxna kan välja att göra, och en del barn kan bli väldigt generade av att se någon naken - till och med någon de känner och har förtroende för. Sedan kan det också vara så att det kan finnas många invandrarbarn med en annan syn på nakenhet och som också därför kan känna sig illa till mods av den anledningen. Jag tycker ändå att barn ska få lite andrum och tillåtas vara barn och att de ska få känna sig trygga i vissa miljöer. Tids nog hinner de uppleva nakenhet på vuxnas vis.

:: Susanne ::
 
Re: Re: Re: Det är nya medier som gäller

Liax skrev:
Vet med säkerhet att DN haft stora ekonomiska problem.
Ja, antagligen därför har de bytt formatet till tabloid. Tycker att deras styrka var just i att vara en stor och en slagfull tidning som kan presentera nyheter på ett helt annat sätt. De gav upp det och låtsas om att byta ner formatet är för kundernas bästa. :-/
 
Jag föredrar tabloidformatet. Som hörande till datorgenerationen känns inte formatet speciellt begränsande. En annan bidragande faktor är att jag till skillnad från tidigare generationer inte är född med fyra extra armar för att hantera lakansstora morgontidningar vid frukostbordet.
 
Re: Upprörd

ulfboo skrev:
Det finns ingen som helst anledning till att våra ungar ska behöva riskera att dela omklädningsrum med strippor på sin arbetsplats.

Det skulle inte accepteras någon annan stans.

Ja, fy fabian vad synd det är om de stackarna, hoppas kommunen snabbt kallade ihop ett kristeam

"Modellen satt där i underkläder när småtjejerna kom in i omklädningsrummet. De tog tydligen väldigt illa vid sig fick jag höra efteråt."

En tjej i underkläder, i ett omklädningsrum. Brrr... tjejernas dessutom... Vart är vi på väg!?
 
Det kan knappast vara fotogänget som kan lastas för att de har hyrt eller lånat lokalen. Det är skolans tjänstemän som har lånat ut den. Om jag förstod artikeln rätt var det rektorn som givit sitt godkännande. Antar att det då även fanns ett schema de skulle hålla sig till.

Kan ge mig tusan på att detta är en höna av en fjäder, där underklädsfotografering blir porrskandal och omklädningsrummen nyttjades för sitt syfte.

Väntar med spänning på rubriken i Aftonbladet när det uppdagas att skolbarnen är nakna när de duschar och då i grupp i duschrummen....

Sedan kan man alltid diskutera lämpligheten att kommunens idrottsanläggningar upplåts för fotografering istället för att utnyttjas för idrott.
 
Dålig journalistik

Det du refererar till bevisar ju bara journalisternas fullständiga inkompetens och att kvällstidningarna drar på sej som sämsta journalisterna är ju allom bekant.
 
Skulle vara intressant att veta hur många som verkligen hör av sig till resp tidning, när man blir berörd eller illa berörd av de artiklar dom skriver.

Min gissning - inte många.

Tidningar (även Aftonbladet) tar åt sig av kritik och beröm.
 
Peter.H skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många som verkligen hör av sig till resp tidning, när man blir berörd eller illa berörd av de artiklar dom skriver.

Min gissning - inte många.

Tidningar (även Aftonbladet) tar åt sig av kritik och beröm.
Att låta bli att köpa dem är ekonomiska termer som biter på komersiell verksamheter.
 
RolandM skrev:
Att låta bli att köpa dem är ekonomiska termer som biter på komersiell verksamheter.

Att låta bli att köpa en tidning tror jag inte på. I så fall skulle Aftonbladet gått i konkurs för läääänge sedan.

Men det är inte det jag är ute efter, utan det faktum att - när "svensken" tycker nått, så kommer kritik och gnäll, inte längre än till tv-soffan eller på ett forum, där ansvariga på tidningen inte har en aaaaaaaning om dess existens.
 
Peter.H skrev:
Att låta bli att köpa en tidning tror jag inte på. I så fall skulle Aftonbladet gått i konkurs för läääänge sedan.

Men det är inte det jag är ute efter, utan det faktum att - när "svensken" tycker nått, så kommer kritik och gnäll, inte längre än till tv-soffan eller på ett forum, där ansvariga på tidningen inte har en aaaaaaaning om dess existens.

Aha..Tittarstorm, Läsarstorm...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.