Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellfotopriser?

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Nyligen diskuterades vilka priser som är rimliga för att plåta bröllop. Därför vore det intressant att ta upp en tråd om priser på vad man ska ta ut när man ska plåta modeller.

Frågorna som är intressanta att ställa är:
Vad kan man ta ut för pris för en modellfotografering?
Vad bör ingå i detta?
Hur ska bilderna levereras i förhållande till priset (pappersbilder alt. bilder på cd)?

Det finns säkert fler frågor men detta är vad jag funderar på just nu.

Hoppas diskussionen blir lika givande som den om bröllopspriser.

Patric Tille
http://hem.passagen.se/ptille/index.htm

För att göra enbart plåtningen skulle jag ta timtaxa enligt BLF.

Sedan skulle jag nog använda mig av dia och låta kunden granska dessa och sedan göra förstoringar av valda fotografier. Allt på timtaxa.

Mvh
Maverick

Det finns ju lite olika siter på nätet som erbjuder paket med make-up och några bilder.

http://www.flickor.se/ t.ex tar 2.990:- för "rådgivning, halvdagsfotografering, CD-skiva med digitala bilder och makeup".

Det finns ju lite olika siter på nätet som erbjuder paket med make-up och några bilder.

http://www.flickor.se/ t.ex tar 2.990:- för "rådgivning, halvdagsfotografering, CD-skiva med digitala bilder och makeup".

http://www.kema.nu tar 1500 kr för modellportfolio unklousive förstoringar och make-up.Plåtar du dig på flickor.se får du bara bilderna på en CD. Hos oss på kema.nu får du både på papper och på Cd.

"Skåningen" skrev:
http://www.kema.nu tar 1500 kr för modellportfolio unklousive förstoringar och make-up.Plåtar du dig på flickor.se får du bara bilderna på en CD. Hos oss på kema.nu får du både på papper och på Cd.

Jo, jag tänkte att det är bäst om du får säga det själv :)

Patric:
Hoppas att du kommer på något bra paket, jag tror mer på Skåningens paket, det är nog lite iden när en tjej/kille gör en modellfotografering att kunna göra en lite portfolio att kunna visa vänner och tänkta uppdragsgivare, visst är en CD bra för hemside produktion m.m. men papperskopior har ändå en bättre känsla (lite som mellan/storformats dior förr i tiden)

Priserna låter rimliga men hur många bilder är det rimligt att ta under en fotografering för låt oss säga 1500.- ? Plåtar man digitalt kanske tiden spelar mer roll än antalet bilder. Jag plåtar analogt och då kostar film och allt sådant. Ska ett paket innehålla förstoringar eller enbart mindre bilder? Vilken upplösning är det på bilder på en cd-skiva? Själv brukar jag av vana lägga mina bilder i 300 dpi? Är det rimligt att lämna bilderna i den upplösningen?

Tille skrev:
Priserna låter rimliga men hur många bilder är det rimligt att ta under en fotografering för låt oss säga 1500.- ? Plåtar man digitalt kanske tiden spelar mer roll än antalet bilder. Jag plåtar analogt och då kostar film och allt sådant. Ska ett paket innehålla förstoringar eller enbart mindre bilder? Vilken upplösning är det på bilder på en cd-skiva? Själv brukar jag av vana lägga mina bilder i 300 dpi? Är det rimligt att lämna bilderna i den upplösningen?

Nu vet jag ju inte om du tänkt fotografera med småbild eller mellanformat, men plåta så mycket att du får ut 8-10 st 13x18 kopior och bifoga en CD med lågupplösta (75dpi) bilder. Bifogar du bilder på 300dpi tjänar du ju inget på eventuella förstoringar, eftersom de då kan få bilderna utskrivna själva genom att lämna in CD:n.

Antalet bilder man tar beror ju mest på hur säker man är på sig själv, och lite hur snabbt modellen slappnar av framför kameran.

För 1500-3000:- bör man kunna leverera en handfull bra bilder med olika poser. Kanske ett porträtt, två halvfigur och några helfigur.

Jag vet inte riktigt syftet med digital leverans, det beror ju på vad modellen vill ha dem till, men jag tycker att 800*600pixlar räcker för en leverans till en modell. Vill han/hon ha ut dem i större versioner på papper får det bli en ny beställning.
Men på papperssidan tycker jag att alla bilder bör vara iaf 15*20cm för att göra ett bra intryck.

Svårt att sätta priser

Man bör ju ta ut sådana priser så man inte gör förlust på fotograferingen. Enligt SFF så tar du värdet på års basis på din utrustning som du drar av på 3-5 år + lokal och andra kostnader du har + den lön du vill ha och slår ut det på cirka 900 timmar som du bör fakturera per år. Du får då fram var du skall ta för timpeng. Då är inte materialet med i kalkylen.

Den kostnad som du dår får så skulle du få väldigt få modellfotograferingar för den hade blivit för dyr för privatpersoner att betala.

Jag brukar göra så att jag tar runt 1500:- för en fotografering med bilderna levererade på Cd-skiva (plåtar analogt). Smink och annat tillkommer, beroende vad kunden väljer. Men detta är så länge bilderna är till privatbruk. Skall dom användas kommersiellt så gäller helt andra priser.

Har svårt att tro att de som tar 1500:- inklusive inhyrd sminkös m.m jobbar vitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar