Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellfotografer <=> Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som är intressant med digitala ”småbildare” är att vi får ett förändrat arbetsflöde.

Jag fotograferar ofta porträtt/modeller med bländare 8 och lägger på oskärpa i Photoshop för att simulera kort skärpedjup.
 
Känslan

Men är det inte också så att känslan i/för olika system är olika.

Även om en SLR skulle prestera exakt samma resultat som ett HB system skulle ändå många välja HB. Därför att man fotar annorlunda.

Jag är amatör och roar mig bara utan krav på att prestera. Och efter att ha fotat med en 20D i ett år har jag köpt en Rolleiflex från 50 talet.

Och det är en helt annan upplevelse, som inte bara beror på skillnaden mellan analogt och digitalt, tror jag.

Men jag vill ju inte sälja min 20D för det.

Det är en mysko polarisering på digitalsidan som inte finns på analogsidan.

Kanske för att en amatör faktiskt kan köpa ett analogt HB system men ett digitalt är ju totalt utom räckhåll(för de flesta, det finns alltid någon).
 
Under FCZ såg jag att Bingo hade en Rollei med bakstycke, så det stämmer nog att alla modefotografer kör med H-systemet.
 
roinek skrev:
sponsring i dödsrycken

roine
H-systemen säljer mycket bra, och det är fantastiskt hur Hasselblad har lyckats klara övergången till digitalt och ännu en gång etablerat sig som defacto-standard inom mode- och reklamfoto. Mamiyas digitalsystem har börjat att säljas i dagarna (men påannonserades för ett bra tag sen) och är egentligen enda alternativet. Hasselblad har således ett långt marknadsförsprång.
Canons Ds mkII har blivit så omtalad för att den _nästan_ nådde upp till mellanformatarna då - fantastiskt eftersom detta var en omöjlighet på filmtiden när upplösningen satt i filmformatet. Men även mellanformatsbakstyckena utvecklas, och då Canonen kunde tänkas vara ett alternativ till P25, finns P45 idag - det är skillnad på 16MP och 39MP!
Kostanden för mellanformatarna, som är oöverstiglig för normala amatörer, är inte så farlig för en yrkesarbetande modefotograf - vi glömmer lätt att ett hyggligt Hasselblad V-system gick på 200.000:- för inte så länge sedan.
V-systemen ligger i dödsryckningar - det är sant, men det är ändå fantastiskt att man kan sätta ett P45-bakstycke på en Bladare från 60-talet.

Jag är stolt över Hasselblad - Heja Sverige!
 
mipert skrev:
Ingen sanning utan invändningar. ;-)

Det finns åtskilliga modefotografer som jobbar med småbild.


Ellen von Unverth använder Contax T3.

Precis det jag har sagt i denna tråd; allt hänger ju på hur man plåtar.

Och kul att du tar Ellen som exempel, hon var min favvo mitten på 90-talet.
 
En sak som man måste ta med i beräkningen när man kollar på "Top Model", "Girls next door" och andra tv-serier är att dom fotograferna som är med lever i en helt annan ekonomisk verklighet än en svensk fotograf.
Det är kända namn som inte behöver kompromissa av ekonomiska skäl.
Läste även i en amerikansk tidning att det blev vanligare att man hyrde allt, kamera, objektiv och ljus, beroende på jobbet. Då kan varje jobb göras med det som passar smaken bäst.
 
Jag har sökt lite men inte hittat vilka som är fotografer i Top model-programmen.

Någon som har lite namn?

Att hyra utrustning har varit vanligt i de ”stora” länderna och på senare år även i Sverige. Många av de fotografer jag assisterat i Kanada och USA hyrde utrustning, en kul typ hade inte ens kamera...

Själv har jag extremt lite prylar (inbrottstjuvar göre sig ej besvär) och hyr saker som objektiv och starka lampor. Har bara ett objektiv till min mellanformatare och ett magasin (på den tiden jag använde film hyrde jag magasin för 50 kronor per dag).

Ett bekymmer är att affärer inte vill hyra ut digitala bakstycken, det är för mycket besvär och kostnader.
Det är dyra saker som är relastivt känsliga (smuts på sensor, överbelastning, programvaror som kräver licens) och att behöva hjälpa sura fotografer som undrar varför bilderna blir flera meter stora när de skriver ut dem tär på krafterna.
Trodde ni att alla yrkesfotografer kan upplösning och sådant? hahahaha.

Jag skulle gärna vilja hyra ett bakstycke till min 6x7 men det går alltså inte.
 
YFO hyr ut digitala bakstycken

Jag skulle gärna vilja hyra ett bakstycke till min 6x7 men det går alltså inte.
--------------------------------------------

yfo hyr ut digitala bakstycken för 5000kr +moms per dag

bara till att slå till

mvh
freddy
 
Får mig att tänka på IKEAS frilanfotografer.

IKEA kräver ju att dessa fotografer har digitala bakstycken och sedan ett par år är det bara en viss modell som gäller.

Synd om alla de som skaffat fel modell för hundratusentals kronor...

Ännu ett skäl att hyra/leasa.
 
Jag brukade plåta en hel del med Hasselbladskameror (500 C) när jag gjorde lumpen som fotograf i början av 90-talet. Då kallade vi kamerorna för Trasselbladare för att det ofta var strul med dom. Något som faktiskt har gjort mig mer eller mindre immun mot mellanformatskameror sedan dess. Jag är nämligen en person som älskar enkelhet och smidighet och avskyr bök, giganstiska utrustningsväskor och allmänt meck.

Men när de väl funkade tog de fantastiska bilder, det kan jag inte komma ifrån. Jag kan därför, trots allt, sakna den där härliga mellanformatskänslan ibland.

/Joakim
 
de största modefotograferna kör mellanformat och ofta analogt fortfarande. Fråga bara proffslabben vilka som lämnar mest rullar och i vilket format så får du reda på det.
 
Calle S skrev:
Jag hade aldrig problem med mina bladare 500/CM och 503CXi. Det bara gick och gick.
Det var värre med mina Mamiya 645, de sög hårt.

I efterhand har jag insett att problemen nog mest berodde på att kamerorna hade handskats ganska ovarsamt av både beväringar och befäl i flera år. Och vad jag vet fick de aldrig någon riktig service heller.

/Joakim
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.