Annons

Modellfoto utan utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

xeeela

Medlem
Goddag på er!

Det är så att jag börjat bli mer och mer intresserad av att fota människor i olika situationer och just nu modellande. Just nu sitter jag i Aten och sa vara här ett tag framöver.
Jag har ingen utrustning förutom min Canon, en extern blixt och ett par objektiv. Jag skulle vilja ha tips på hur man kan använda sig av naturens effekter så bra som möjligt, sol/vind/vatten/skuggor osv. Eller om någon vet en hemsida där man kan läsa mer.

Vänliga hälsningar, Alex.

Det naturliga ljuset från ett fönster kan vara fruktansvärt effektfullt och snyggt.

Kolla gärna första bilden på min sida:
http://thirus.se/johan

Den är tagen med enbart fönsterljus. Bilden är till ett skivomslag och färgmättnaden är ökad, särskilt i ögonen. Men inget har gjorts med ljuset på något sätt.

Jag vet inte om det är något sådant du är ute efter, men jag tänkte åtminstone tipsa!

Ha det fint.

Du kan komma långt genom att utnyttja miljön effektivt. Några exempel:

- Modellen i skuggan av ett träd men vänd ut från trädet, du står utanför trädet och fotar innåt, med solen i ryggen. Genom att flytta modellen längre in/ut under trädet kan du variera hur hårt ljuset ska vara.

- Modellen med solen i ryggen men nära en ljus vägg/byggnad/mur/berg, du står nära väggen och fotar med solen från sidan eller motljus. Mät ljuset med kamerans spotmätare i modellens ansikte. Väggen fungerar som en srot reflektor och ger ett mjukt ljus. Variera genom att vrida modellen mer mot/från väggen för olika utseende på skuggorna i ansiktet.

- Modellen med solen i ryggen och blixt på kameran, ev måste du testa dig fram med manuell styrka på blixten, TTL-mätningen blir lätt lurad av kraftigt motljus. Kan ge mycket snygga effekter i modellens hår och även en ljus aura längs modellens kontur.

Ut och experimentera, lycka till!

Tack så hemskt mycket för två intressanta svar, ni verkar ha förstått vad jag efterfrågar iallafall.

Kom gärna med fler tips, gärna som man kan använda i stadsmiljö.
Nu när jag promenerar längs med Atens gator ser jag hela tiden riktigt häftiga platser man skulle kunna fota på, det är verkligen inspirerande!

Atens gator är väl fulla av reflexskärmar, dvs vita husfasader? Använd dessa till att belysa modellen från två håll!

Per.

Gia sou Alexander,

personligen föredrar jag att ta modellbilder/porträtt utan blixt och istället använda befintligt ljus så mycket det går. Ev nån reflektor.
Har väl en del att göra med att jag inte riktigt behärskar blixten men tycker det ofta blir bättre ljus ändå =)

I Athen finns det nog en hel del ställen att ta bilder på men eftersom solen är galet stark där skulle jag nog försöka ta så många bilder som möjligt tidigt på morgonen och sent på kvällen för att inte få ett sterilt vitt ljus rakt ovanifrån om du funderar på att plåta ute.

När jag reser brukar jag ofta använda ett tele för att kunna ta bilder på människor utan att behöva kliva upp i ansiktet på dem och därmed få ett mer avslappnat, okonstlat ansiktsuttryck om de inte är medvetna om att bilden tas.

Mm, köp en reflexskärm modell större om du ska köpa helkropp tex 180*120. Med födel kan en silver användas, så slipper du få så "gul hud", som en guld lr sunfire ger.

Lägg inte ljuset mitt på modellen, utan med accent på hennes ena sida tex. För det är hemskt svårt för henne att inte kisa om hon får den rakt i ögonen. Man kan oxä välja att göra det lite fram emot kvällen, då solen inte är så jättestark, det är att föredra istället för att göra det mitt på dagen. Är det moln går det bättre, behövs inte mycket ljus för det ska ge en hygglig reflex.

Assistent är oxå ett måste..

Även om man har stativ så brukar skärm kränga för blåsten (beror på lite hur påkostade saker man har)..

Men pröva dig fram, detta var bara ett tips.

Ps: Du behöver inte köra med en rektangulär, du kan använda en rund oxå ca 120cm, men den täcker inte alls lika bra, vilket du kommer märka..

/ Tomas

Per, Kostas och Tomas, tack så väldigt mycket föra ännu fler bra tips.

Hade min första plåtning idag i Atens lite äldre delar av staden. Gick helt okej och fann en del fina spots att stanna till vid, jag valde att plåta mitt på dagen eftersom min vision för stunden var mycket skyugga och hårt ljus. Men har tänkt att ta kväll/morgon nästa gång.

Här nedan får ni några smakprov av det som tog idag. Kritik välkommnas! :)

http://www.facebook.com/photo.php?pid=983831&l=f1df9&id=553011306

http://www.facebook.com/photo.php?pid=983832&l=5c6ec&id=553011306

http://www.facebook.com/photo.php?pid=983801&l=27721&id=553011306

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar