Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Modeller som visar ingen respekt..."

Produkter
(logga in för att koppla)
Glock skrev:
Det är alltid de som är svartsjuka som är mest benägna till att vara otrogna. Det är vetenskapligt bevisat!

Tur man snart är lyckligt gift med världens underbaraste kvinna som inte är det minsta svartsjuk.

//Joseph - som aldrig skulle ha en svartsjuk flickvän!

Mmmm det har jag också kommit fram till, faktiskt. Jag avundas dig Joseph. =)

Jag hamnar nog i en blandning av "modes". Dock inte i dreggelmoden. Men inte helt i fotografmoden heller. Tyckte mest att det kändes konstigt att vara i samma rum som en naken tjej som inte var min flickvän.

Så här när jag tänker på det så var det lite grann som att ställa sig för nära vägen än vad som är riktigt hälsosamt när jag fotograferar rallybilar.

Fast det här beror kanske på att jag inte har någon större vana än.

Mvh
Maverick
(Som faktiskt betalade modellen i fråga)

En riktig konstig känsla får man när de tar med sig pojkvännen, jag brukar nyttja dem som assistenter. De tar det bra men det känns allt lite märkligt att fota deras respektive näck när de tittar på :)

Man får inte darra på manchetten eller hamna i "dreggelmode" då inte......

Visst råkar men ibland för oseriösa modeller som inte dyker upp utan att avboka. Som regel för detta har jag att modellen hamnar på min "svarta lista" och inte får fota något mer med mig - inkluderar även betalda jobb. Att inte dyka upp till en bokad session är en dödssynd som modell och man får snabbt dåligt rykte inom branschen. Att behöva avboka som modell händer då och då - men det går ALLTID att skicka att ringa, mejla, SMS:a och avboka tiden. Hur skulle modellen känna sig om inte vi dök upp?

Dock är många fotografer också dåliga på att informera modellen innan vad som gäller och få henne att förstå vikten i att dyka upp på rätt plats i rätt tid med rätt "utrustning". Hur fotograferingen går till och vad som krävs bör framgå i dokumenterad form ca 1 vecka innan fotningen anser jag. Sen ringer jag alltid 3 dagar innan för att få allt bekräftat. Det är viktigt för modellen att dom förstår att man är seriös och lägger ner energi på plåtningen.

Ang. betalning har jag aldrig betalat en modell - antingen är det TFP ("gratis") eller så finns det en uppdragsgivare som betalar både mig och modellen. Ser ingen anledning till att behöva någon modell som fotograf - ditt jobb är ju lika mycket värt dom hennes/hans (minst).

Holtin skrev:
En riktig konstig känsla får man när de tar med sig pojkvännen, jag brukar nyttja dem som assistenter. De tar det bra men det känns allt lite märkligt att fota deras respektive näck när de tittar på :)

Man får inte darra på manchetten eller hamna i "dreggelmode" då inte......

Pojkvänner är helt uteslutet i studion för min del. Många amatörmodeller får då väldigt svårt att uttrycka sig och bildkvaliteten tycker jag blir märkbart lidande när pojvännen är närvarande. Jag brukar rekommendera kvinnligt sällskap som får kika lite i början för att sedan flytta sig till ett angränsande rum. Då lyfter kvaliteten direkt och modellen kan slappna av.

martinh skrev:
Jag har märkt att när jag fotar flickor så kommer jag in i något slags fotografemode och tänker inte speciellt på tjejen utan bara på hur bilden blir. Kan altså ha en helt näck flicka framför mig och inte känna nått. Någon annan som har kännt så eller är det bara jag som tittar alldeles för mycket på damers behag när jag inte fotograferar.

Visst koncentrerar man sig på den fotografiska tekniska kvaliteten men jag tycker själv att bilden i slutändan blir betydligt bättre när modellen rör sig så snyggt så jag vill äta upp henne på plats. Sen är det en HIMMELSK skillnad till att göra en minsta antydan till närmanden ller något liknande. Sånt hör självklart inte hemma hos en seriös forotgraf.

Fast jag tycker man ser många bilder där modellen inte har någon "kontakt" med bilden och där tror jag många gånger att fotografen verkar för otydlig, osäker, inte ger komplimanger, inte berömmer osv. Man får inte vara för försiktig åt andra hållet heller :)

Senast ändrad:
Jag har visserligen inte fotograferat några poseringsmodeller, men jag har haft vanlig porträttfotografering på (klassiska) musiker som behövde egna svart-vita bilder för att söka jobb, för pressen och för programmet.
Och då har jag alltid tagit kontakt med personen dagen före fotograferingsterminen för att kolla läget.
Det är ett bra sätt att kolla stämning och att påminna.
Och jag har fått betalt för jobbet om personen i fråga har kontaktat mig, men aldrig om initiativet för fotograferingen har kommit från mig. Då har jag "betalat" med bilderna istället.
Aldrig med pengar.

Wolfgang skrev:
Jag har visserligen inte fotograferat några poseringsmodeller, men jag har haft vanlig porträttfotografering på (klassiska) musiker som behövde egna svart-vita bilder för att söka jobb, för pressen och för programmet.
Och då har jag alltid tagit kontakt med personen dagen före fotograferingsterminen för att kolla läget.
Det är ett bra sätt att kolla stämning och att påminna.
Och jag har fått betalt för jobbet om personen i fråga har kontaktat mig, men aldrig om initiativet för fotograferingen har kommit från mig. Då har jag "betalat" med bilderna istället.
Aldrig med pengar.

Problemet här var ju att jag hade haft kontakt med henne kvällen innan men ändå så fick man varken ett SMS eller ett mail dagen hon skulle komma eller nån dag därefter!

popboydeluxe skrev:
Problemet här var ju att jag hade haft kontakt med henne kvällen innan men ändå så fick man varken ett SMS eller ett mail dagen hon skulle komma eller nån dag därefter!

Ja, det var ju dåligt!

Tydligen finns det inte bara oseriösa fotografer utan också oseriösa modeller.

Freddie skrev:
Pojkvänner är helt uteslutet i studion för min del. Många amatörmodeller får då väldigt svårt att uttrycka sig och bildkvaliteten tycker jag blir märkbart lidande när pojvännen är närvarande. Jag brukar rekommendera kvinnligt sällskap som får kika lite i början för att sedan flytta sig till ett angränsande rum. Då lyfter kvaliteten direkt och modellen kan slappna av.

Samma för mig. Man ska inte tveka att hänvisa den medföljande om modellen presterar sämre men man bör ju förklara varför så det inte blir ett orosmoment eller risk för skitsnack...

Freddie skrev:

De gånger som modellen är lite nervös och är i studion för första gången kan de väl gå an. Men det värsta är när pojk/flickvännen stampar in en halvtimme efter det att plåtandet har satt igång och man har precis fått modellen avslappnad, en till två rullar uppskjutna. Ja, då är det kört. Bilderna blir stela och modellen försöker anstränga sig till det yttersta.

Nä, skall respektive med, skall de vara med från början, helst inte. Om det inte handlar om parfoto förstås.

Däremot har jag märkt att många killar ogärna vill ställa upp för parfoto med sina flickvänner som i sin tur gärna vill bli fotade.

/R

Robert_B skrev:
De gånger som modellen är lite nervös och är i studion för första gången kan de väl gå an. Men det värsta är när pojk/flickvännen stampar in en halvtimme efter det att plåtandet har satt igång och man har precis fått modellen avslappnad, en till två rullar uppskjutna. Ja, då är det kört. Bilderna blir stela och modellen försöker anstränga sig till det yttersta.

Nä, skall respektive med, skall de vara med från början, helst inte. Om det inte handlar om parfoto förstås.

Däremot har jag märkt att många killar ogärna vill ställa upp för parfoto med sina flickvänner som i sin tur gärna vill bli fotade.

/R

Mmmjaa, jo visst kan jag hålla med er att det kan försvåra "avslappningsbarheten" (nytt ord ?) en smula hos modellerna men då tjejer vill bli plåtade för första ggn och antingen vill ha pojken med eller om pojken kräver att få vara med brukar jag godkänna det. Jag går igenom mina idéer innan vi börjar plåta, förklara vad jag vill ta och hur, protesterar de inte då så kör vi...

Hittils har det inte vart något problem men vem vet, en dag kanske det blir ett mindre helvete och då får jag väl ta ställning till hur jag skall göra *ler*......

Fast jag föredrar också väninnor, särskilt som de ofta delar min syn på bilden och kan påverka modellen att släppa loss, sluta oroa sig osv. En pojkvän kan nog påverka mer negativt..kanske...

Modellernas favorit är att avboka med SMS,något som kan driva den mest erfarne fotograf till vansinne !!!

Känns ibland som om SMS ersätter "vanlig" kommunikation.

//NIKLAS

"Skåningen" skrev:
Modellernas favorit är att avboka med SMS,något som kan driva den mest erfarne fotograf till vansinne !!!

Känns ibland som om SMS ersätter "vanlig" kommunikation.

//NIKLAS

Rädd att "tala" med fotografen och höra dess åsikt till att dom inte kommer...

Jag förstår mig överhuvudtaget inte på sådana människor som avbokar möten i sista sekund eller bara väljer att inte dyka upp. Vad gäller modeller så blir jag mäkta stolt om någon vill ta sig tid att fotografera mig. och lägger fotografen ner tid så kan väl ändå jag också göra det.

Men som sagt, det finns skrot och korn överallt

I live in the US, shoot mainly women - some of whom fly here in order to work with me. I get probably 20 or more emails every week from "professional/semi professional" models or wannabees wanting to work with me. Most want either pay - cash, but many ask for TFP - Time For Prints. If I like their looks I insist on a meet before the shoot at a coffeehouse for a mutual "look see".

That gives me a very good idea of who she is and I am very careful to explain that showing up and on time is a very important part of the profession if she aspires to be a model and I then tell her that if she does a "no show" without a valid excuse at least 24 hrs in advance, I will never book her again - period. I also explain I never pay for a model unless it's commercial shoot since I am contacted all the time by women who want to work with me because they have seen my images.

My time is valuable and every time a scheduled shoot does not come off something is lost.

And I never shoot anyone who insist on bringing a boyfriend or chaperone. It implies she does not trust you and without trust you'll never be able to create great images. Normally I never have any problems with this as I am established and well known - and especially after the coffeehouse meeet...=*^)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar