Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Modeller som visar ingen respekt..."

Produkter
(logga in för att koppla)
Forslund skrev:
Har också haft problemet kanske 4-5 ggr. Alltid med tjejer. Har plåtat mycket fler killar, men de komer alltid..

Undrar vad det beror på?

Jag kan inte tänka mig att detta är en "tjejgrej" du har nog bara haft samma otur jag har haft, ja och de andra killarna här.

Vissa människor ser kanske detta med att stå amatörmodell för någon som en kul grej men som inte har så mycket prioritet. Kompisar, familj, fest på krogen, ja allt går före....

Jag kan uppleva det så, särskilt som jag ber om att få fotografera. Jag vill ta bilden för att utvecklas som fotograf och de ställer upp av välvilja eller som en kul grej och då väger jag inte tugnt i almenackan.

Inbillar mig dessutom, och kan ha fel här, att det finns fler tjejer som ställer sig framför kameran än män. Därför kanske de män som vill har lättare för sig att komma i tid, ställa upp rent generellt ?

Allt detta är baserat på egna erfarenheter och därför ingen sanning.

121an skrev:
Ok är det så som du skrev här då förstår jag din inställning. De tjejer/killar som gör på det sättet har desutom ingen tanke på att fortsätta inom det yrket utan istället försöker käna pengar tillfäligt.

Får jag fråga vilket comunity???

MVH
John

Det var ett tag sen nu, på Sylvester.se!

popboydeluxe skrev:
Det var ett tag sen nu, på Sylvester.se!

Aha där är ju det en hel del mystiskt folk. (inte för att dom är gay) Har många polare som finns på Qx.se och eftersom man har ett konto där råkar man ju även ut för en del raggningsförsök m.m. Ibland kan man inte bara sluta skratta hur folk beter sig. Dety är ju ett ganska oseriöst forum att få tag på modeller på då de som ställer upp ofta bara vill ha lite pervo bilder. (som den tjejen)

Ni får inte tro att jag har något mot homosexuella eller så då några utav min bästa kompisar är gay...

121an skrev:
Aha där är ju det en hel del mystiskt folk. (inte för att dom är gay) Har många polare som finns på Qx.se och eftersom man har ett konto där råkar man ju även ut för en del raggningsförsök m.m. Ibland kan man inte bara sluta skratta hur folk beter sig. Dety är ju ett ganska oseriöst forum att få tag på modeller på då de som ställer upp ofta bara vill ha lite pervo bilder. (som den tjejen)

Ni får inte tro att jag har något mot homosexuella eller så då några utav min bästa kompisar är gay...

De flesta jag fotat har jag faktiskt hittat på QX :) Det ni ;)

121an skrev:
Ni får inte tro att jag har något mot homosexuella eller så..
Med vissas inställning till tjejer här i tråden kanske det är "den enkla/eller rätta" läggningen att satsa på? På så vis är det ju lätt att ha lite med tjejer att göra väl?

lotelo skrev:
Med vissas inställning till tjejer här i tråden kanske det är "den enkla/eller rätta" läggningen? På så vis är det ju lätt att ha lite med tjejer att göra väl?

Nu känner jag mig som IQ-badboll. fattar inte samanhanget men kan bero på sömnbrist också...

121an skrev:
Nu känner jag mig som IQ-badboll. fattar inte samanhanget men kan bero på sömnbrist också...
Hoppsan, det var inte mest riktat till dig..

Tänkte bara att om tjejer är så eländiga så kanske det vore lättare typ?

Jag har råkat ut för liknande.
Jag brukar aldrig söka modeller. Det dimper alltid ner några mail i veckan av tjejer som vill att man skall fota dem. Dom gör sig besväret o skriva jättelånga brev, men knappt 1 av 10 kommer. Så jag svarar bara "visst jag e intresserad" o räknar kallt med att inget kommer att hända. Jag antar att de där Internet brudarna e så himla vana vid att man skall smöra för dom eller nåt..o det e inte riktigt min stil.

Det gör att jag istort sett enbart fotar flickvänner och eventuellt kompisar till dem. Nu har jag ingen flickvän och fotar därför inte heller.

Jag vill dock bara tillägga att det finns vissa Internettjejer som varit jättebra o sammarbeta med.

Tycker inte att det e fel att betala en modell om man har råd, fattar inte erat resonemang....

Ja klart man känner igen det, jag tog en porträtt kurs och den största anledningen till att man inte han lämna in bilderna i tid var just pga att modellerna aldrig dök upp tjej som kille.

Och jag har full förståelse till att modeller vill ta bra betalt...de vill väl undvika alla oseriösa såkallade fotografer. Själv så skulle jag inte betala för att fota en modell som det ser ut nu...skulle jag därimot få ett stort reklam jobb där jag skulle tjäna en bra slant så är det klart att jag skulle anlita proffesionella modeller. Det underlättar ju arbetat en hel del.

Bobo_m skrev:
...Och jag har full förståelse till att modeller vill ta bra betalt...de vill väl undvika alla oseriösa såkallade fotografer...

Tyvärr fungerar det inte så.
Många äckelfotografer som betalat 500-1500 för en modell förväntar sig ibland en service utöver avtalat.
Jag menar då inte sex utan att posera på sätt som modellen inte vill veta av.

Jag har några modellbekanta av ”wannabe”-typ som berättat ett och annat om saker de upplevt.

Fotografer som har med sig plagg som modellen skall klä sig. Saker med hål i.
Fotografer som dyker upp med en engångskamera och mest stirrar på modellen.
Fotografer som dyker upp med ett par kompisar.

Bland annat.

Jag menar naturligtvis inte att de som betalar modeller är äckel.

Det är ju inget konstigt att betala en modell, det gör man när man tecknar kroki som exempel.

Fast, jag har aldrig betalat en modell med annat än bilder.
Är det jobb betalar reklambyrån/kunden, aldrig fotografen.

Ibland får jag frågan om pris för modellfotografering när jag själv frågat en person om jag får fotografera.
När jag förklarar att modellen tyvärr inte får annat än bilder, blir det tyst.
Jaha, så jag behöver inte betala något menar du alltså?”

En tjej hade blivit kontaktad av en fotograf här i Skåne som sett henne på någon modellsajt och frågat om han fick fotografera henne.
Och hon fick betala 1500 kronor för nöjet!

mipert skrev:
Många äckelfotografer som betalat 500-1500 för en modell förväntar sig ibland en service utöver avtalat.

Jag har några modellbekanta av ”wannabe”-typ som berättat ett och annat om saker de upplevt.

Bland annat.

Det är fan sjukt!!
Jag skulle aldrig få tanken att stirra eller kladda på modellen under eller runt en fotografering. Åker man därefter och festar eller liknade så ser jag inget fel att "daita" modellen men att utnytja sin fotograf possition för att ragga NEJ!

Men mipert du hade väl en historia från NY och en fotografering...

mipert skrev:

Bland annat.

Jadu mipert, det är exakt sådana snubbar som jag snackar om när jag menar äckelgubbar som betalar, inte ni seriösa grabbar!

121an skrev:
Det är fan sjukt!!
Jag skulle aldrig få tanken att stirra eller kladda på modellen under eller runt en fotografering. Åker man därefter och festar eller liknade så ser jag inget fel att "daita" modellen men att utnytja sin fotograf possition för att ragga NEJ!

Jag har märkt att när jag fotar flickor så kommer jag in i något slags fotografemode och tänker inte speciellt på tjejen utan bara på hur bilden blir. Kan altså ha en helt näck flicka framför mig och inte känna nått. Någon annan som har kännt så eller är det bara jag som tittar alldeles för mycket på damers behag när jag inte fotograferar.

pellapoo skrev:

Jag vill dock bara tillägga att det finns vissa Internettjejer som varit jättebra o sammarbeta med.

Tycker inte att det e fel att betala en modell om man har råd, fattar inte erat resonemang....

Visst finns det massor av internettjejer som är toppen att arbeta med, detta har nog inget med internet att göra utan snarare personerna själva. Jag liksom Pavel finner mängder av intresserade tjejer, och killar, på Qx, det finns knäppisar men dem är enkla att undvika. Jag, liksom de flesta antar jag, träffar alltid mina modeller en gång innan, minst, för att snacka. Då märker man ju om inte annat vilka som kan tänkas hoppa av.

Ibland går det dock åt pipan ändå.

Vad beträffar detta med betalning så tycks det ha tagit en vändning åt att vissa av oss verkligen inte vill betala eller tycker att det är något att betala för, detta modellande. Från mitt sätt o se saken är det inte rätt uppfattat. Självklart kan jag förstå att en del tjejer vill ha betalt och självklart kan jag tänka mig att betala. Men det måste vara rimmligt, inte för mycket pengar åt en för amatörmässig tjej...typ.

Sen har jag aldrig behövt betala, kanske har jag haft tur eller så är det min charm :) vad vet jag....(Betalar i bilder naturligtvis). Men skulle jag ha en idé, finna en tjej som passade perfekt så skulle jag inte tveka att betala henne om det krävdes......

Så det finns inget agg mot att betala, det var inte pudelns kärna i tråden.

Holtin skrev:
Självklart kan jag förstå att en del tjejer vill ha betalt och självklart kan jag tänka mig att betala. Men det måste vara rimmligt, inte för mycket pengar åt en för amatörmässig tjej...typ.

Det många inte verkar veta är att även "riktiga" modeller inte tjänar några pengar när de är med i olika modetidningar.
Det fungerar enbart som "reklam" för att få reklamjobb. Reklamjobben är ju det enda som ger pengar så att det går att överleva som modell.
För ett normalt inslag på ett antal sidor i exempelvis svenska Elle så betalas det en del pengar - men det täcker oftast bara de utlägg som fotografen har för jobbet.
Vad modellerna får betalt vet jag inte - det händer säkert att de inte får betalt alls.
När det gäller "utvikningsbilder" i Slitz och Café så är det ju även mycket vanligt att de modellerna inte får betalt - tidningar tycker att modellerna ska vara tillräckligt tacksamma för uppmärksamheten det genererar - och sedan är det upp till dom att utnyttja det på bästa sätt för att tjäna pengar på det.

Men jag tror inte att några modeller kan "tjäna pengar" på att låta sig fotograferas av fotografer och ta betalt för det.

Reklam är det ju det enda som de kan tjäna "riktiga" pengar på.

Johan P skrev:

Men jag tror inte att några modeller kan "tjäna pengar" på att låta sig fotograferas av fotografer och ta betalt för det.

Nej det är väl där de avslöjar sig, när de vill ha 1500 spänn för en timme, då är det i regel lika snuskiga tjejer som de snuskfotografer som också betalar.

Men dessa individer som ska ha så mycket betalt är nog en liten kärna, de har sin kundkrets men inte mer.

Kom just på att jag skrev till en modell via en portal, minns ej vilken då det var ett bra tag sedan. Hur som helst svarade agenturen att hon var disponibel för 20 000 kronor, en halvdag.....

Jag bara skrattade och svarade at jag inte var intresserad längre......

martinh skrev:
Jag har märkt att när jag fotar flickor så kommer jag in i något slags fotografemode och tänker inte speciellt på tjejen utan bara på hur bilden blir. Kan altså ha en helt näck flicka framför mig och inte känna nått. Någon annan som har kännt så eller är det bara jag som tittar alldeles för mycket på damers behag när jag inte fotograferar.

Jo vist blir det så man konsenterar sig på allt annat det är när man ser bilderna efteråt som man ser vbad man har fotoat så att säga

martinh skrev:

Nej, det är exakt så jag känner.
Vilket många andra har svårt att förstå, några av mina kompisar skulle nog ha exploderat om de var i samma situation, men jag är inte där för att glo på tjejen, jag är där för att ta en bra bild på henne.

popboydeluxe skrev:
Det lustiga var ju att alla mina 3 ex var svartsjuka, även innan fotandet började och ändå var det de som var otrogna :)

Det är alltid de som är svartsjuka som är mest benägna till att vara otrogna. Det är vetenskapligt bevisat!

Tur man snart är lyckligt gift med världens underbaraste kvinna som inte är det minsta svartsjuk.

//Joseph - som aldrig skulle ha en svartsjuk flickvän!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar