Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mode pose

Produkter
(logga in för att koppla)

ozzo-bozzo

Medlem
jag behöver hjälp med att hitta lite nya poser för modeler.. nån som vet nån bra sida.. eller är det bara att kolla runt på bilder? (jag har rätt kass fantasi)..

tomasbz skrev:
Sånt borde vara modellens jobb....

Få modeller kan "posa" på ett bra sätt (ibland inte alls) utan behöver full regi från fotografen (eller assistent).

Hitta bilder? Hört talas om Google? Finns 100 000 tals bra exempel där...

google.. ja precis det finns 100.000 ex där.. varav 90.000 är skit.. jag letar efter nått där jag inte behöver sitta i 5 timmar för att hitta 4 bra exempel..

jag fotar sällan riktiga modeller utan mest kompisar.. och då är det jag som fotograf som måste dirigera..

Ja jag tycker också det där är jättesvårt, fotar man någon erfaren modell så gör hon ju det mesta själv, men även nybörjarna ska ju börja någonstans, då blir det ju mer avancerat för fotografen, jag har gjort så att jag har en kompis som är riktigt duktig modell, hon brukar vara med som modellcoach och hjälpa modellen med tips och känna sig mer avslappnad, lite skön bakgrundsmusik har jag märkt får modellen mer avslappnad och släppa loss lite, det kanske är ett liet tips, men vad anser ni, är det helt fotografens jobba att få modellen att agera?

Jag brukar tippa u dom en hela jäger, om dom är under arton, och det får allt fart på poserna, sen har hon såklart en vän med som kan bära henne sen.. brukar bli bra och lite udda bilder..

rekomenderas

Jag är ingen expert, men... Det är väl både modellen och fotografens jobb. Jag tycker det handlar mer om att modellen ska kunna ta instruktioner från fotografen - det är ju trots allt fotografen som tar bilden, och bör då också kunna ha en någonlunda klar bild över hur man vill att bilden ska se ut. Men samtidigt är det ju också ett plus om modellen kommer med idéer på posera som hon/han vet passar de själva, plus att modellen måste kunna "utföra" posen också. Eller?

Jag tycker för övrigt att www.lundlund.com är en bra sida om du är ute efter modefoton. :)

...Jag tycker det handlar mer om att modellen ska kunna ta instruktioner från fotografen - det är ju trots allt fotografen som tar bilden, och bör då också kunna ha en någonlunda klar bild över hur man vill att bilden ska se ut...

Det stämmer det skriver - i de flesta fall. Men det finns modeller som är "hopplösa". Ibland önskar jag att jag kunde ha osynliga fjärrstyrda trådar som på en marionettdocka för att få personen i rätt pose... Och motsatsen, modeller som är en dröm för fotografen, i stor sett självgående.

Jag brukar tippa u dom en hela jäger, om dom är under arton, och det får allt fart på poserna, sen har hon såklart en vän med som kan bära henne sen.. brukar bli bra och lite udda bilder..
rekomenderas

Ujj uj, såna fotografhemligheter får du inte gå ut med offentligt Tomas!! Kan ju tom finnas någon som tar anstöt...
"Nackdelen" är att de brukar bli kramiga och får svårt att behålla de kläder man hade tänkt sig att hon skulle posa i...

Så, nu är alla fördomar om "modellfotografer" bekräftade!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar