Annons

Mobilkamera med Carl Zeiss optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, självklart kommer de bli det...

men faktum är att idag har de fortfarande mil kvar till digitalkompakterna (de klart, alla höll inte Ixus's klass :)) för 4 år sedan..fast det klart, k750's bilder duger redan idag för att visa på datorn, eller ev, med bilder tagna under perfekta förhållanden, för att skriva ut 10*15...

missförstå mig inte, jag är en mobilkameraförespråkare. Anser att en dålig bild är bättre än ingen bild alls. Ville bara påpeka att de inte riktigt håller samm klass som två år gamla digitalkompakter...
 
nikmoz skrev:
Anser att en dålig bild är bättre än ingen bild alls.

Håller helt med...
För inte så speciellt länge sedan skulle vi på "riktig" cirkus och jag tänkte givetvis föreviga spektaklet för dotterns räkning.
Upptäcker till min fasa att jag glömt batteriet till kameran på laddning (köpte extra-batteri dagen efter)

Då nöden inte har någon lag så blev det till att fiska upp mobiltelefonen och "fota". Gissa om bildkvalitén räcker och blir över för en treåring som fått sitt livs första cirkus-upplevelse?

Mvh
André - småbarnsfar som gillar prylar, däribland mobilkameran :)
 
Problemet med kameramobiler är att de faktiskt ersätter riktiga kameror och det är där skon klämmer kraftigt.
Det blir liksom inget kvar till eftervärlden av kameramobilerna, men den kanske man kan skita i.
När jag var liten var det inte många som fotade mig och mina kompisar. Det tycker jag är mycket ledsamt idag. Då sket jag i det. Nu gör jag inte det och nu är det för sent.
Därför är det allvarligt att kameramobilerna ersätter vanliga kameror med argument som; bättre en dålig bild än ingen alls.
Till Kim Wallung: Leica är ett annat känt prestigevarumärke inom fotografin.
Därför 17 gav jag ett annat exempel.
 
hornavan skrev:
Till Kim Wallung: Leica är ett annat känt prestigevarumärke inom fotografin.
Därför 17 gav jag ett annat exempel.
Leica är precis som du säger ett annat märke och har alltså inget som helst med Carl Zeiss att göra.

Leicas agerande är med andra ord fullständigt ovidkommande i det här fallet.
 
hornavan skrev:
Problemet med kameramobiler är att de faktiskt ersätter riktiga kameror och det är där skon klämmer kraftigt.
Det blir liksom inget kvar till eftervärlden av kameramobilerna, men den kanske man kan skita i.
När jag var liten var det inte många som fotade mig och mina kompisar. Det tycker jag är mycket ledsamt idag. Då sket jag i det. Nu gör jag inte det och nu är det för sent.
Därför är det allvarligt att kameramobilerna ersätter vanliga kameror med argument som; bättre en dålig bild än ingen alls.

Förstår inte riktigt vad du menar. I de fall jag har tagit en bild med mobilen, hade alternativet varit ingen bild alls. Alltså inte ett val mellan "kamerabild" eller "mobilbild", utan ett val mellan bild och ingen bild. Anser ändå att det är roligare att ha en bild i dålig kvalitet än ingen bild alls.

"Därför är det allvarligt att kameramobilerna ersätter vanliga kameror med argument som; bättre en dålig bild än ingen alls. "

Med det argumentet ersätter den ju inte en vanlig kamera, utan i fallet med ingen bild har man ju ingen kamera överhuvudtaget...

Om nu någon annan använder mobilkameran istället för sin vanliga är ju det upp till denne, men jag hade aldrig gjort det.

Och vad menar du med att det inte blir något kvar till eftervärlden? Det kommer nog finnas datorer i framtiden med :)

Och snart (om inte redan) är ju kvaliten ok för att skriva ut albumbilder...
 
hornavan skrev:
Problemet med kameramobiler är att de faktiskt ersätter riktiga kameror och det är där skon klämmer kraftigt.
Det blir liksom inget kvar till eftervärlden av kameramobilerna, men den kanske man kan skita i.
När jag var liten var det inte många som fotade mig och mina kompisar. Det tycker jag är mycket ledsamt idag. Då sket jag i det. Nu gör jag inte det och nu är det för sent.
Därför är det allvarligt att kameramobilerna ersätter vanliga kameror med argument som; bättre en dålig bild än ingen alls.
Till Kim Wallung: Leica är ett annat känt prestigevarumärke inom fotografin.
Därför 17 gav jag ett annat exempel.

Tja, det beror väl på... om man som jag exempelvis "framkallar" bilderna trots att de är tagna med en mobil?
Hellre en 10*15 som duger åt dottern än ingen bild alls, eller?
 
Vad jag menar är att många låter mobilen ersätta en riktig kamera och då blir resultatet därefter. Dåliga bilder.
I stället för att ta med en kamera så tänker många ” jag har ju mobilen” och då ersätts en bra produkt med en dålig.
Om resultatet duger åt någons treåriga dotter så är det väl OK för henne; men inte för mig.
Jag är dock övertygad att när denne treåring blir 30 eller ännu äldre så kommer hon att önska att bilderna var bättre.
Jag har flera gånger blivit ”lurad” att köpa små pocketkameror och sedan har jag ångrat att jag tog en viss bild med en sämre kamera. Bara för att jag tillät mig att vara lat och bekväm.
Jaghar också ångrat att jag plåtade enbart svartvitt under två decennier.
Numer är det ju jobbigt att släpa på en jättekamera som väger tre hekto.
 
Frågan är väl om mobilen snyltar på Carl Zeiz eller om Carl Zeiz prostituerar sig, för jag inbillar mig inte att Carl Zeiz - som på något sätt har en image för något mer, en förhöjd kvalitet s.a.s. - tillför något på en mobil. Vem som helst kan nog göra bra optik i dag liksom alla de stora kan göra dålig, allt efter behov och lägenhet.
Förr låg det prestige i att göra bra optik - i dag ligger fokus på att sälja mycket, och då skall det vara billigt.
 
RE: Johan Fjellström

Jag tror faktiskt inte riktigt ditt resonemang håller. Känns lite främmande att ex. en småbarnsförälder skulle köpa mobil m kamera istället för en riktig kamera...

Snarare är det nog som så att den i nödfall fungerar som "backup" :)

Antalet som ersätter en riktig kamera med en mobilkamera måste vara väldigt få... och troligen rätt så unga.

Mvh
André
 
Voxa skrev:
Förr låg det prestige i att göra bra optik - i dag ligger fokus på att sälja mycket, och då skall det vara billigt.
Det ligger garanterat prestige i att göra bra optik även idag, optik har aldrig testats så hårt av så många som nu (tack vara/ p.g.a. digitalkameran och internet).

Carl Zeiss själva sa att nu har upplösningen på mobilkamerorna blivit så pass hög att det krävs riktigt bra optik för att göra pixlarna rättvisa och det är där vi kommer in.

Att det kommer högklassig optik i mobildkamerorna är inget vi ska vara ledsna över tycker jag..
 
Re: RE: Johan Fjellström

D.A.Ö skrev:
Antalet som ersätter en riktig kamera med en mobilkamera måste vara väldigt få... och troligen rätt så unga.
Mvh
André

Unga idag ja, men inte om 10 år & då kanske dom inte är vana att använda nåt annat än kameramobiler...

//Larsa
 
Om 10 år är det oxå en helt annan kvalitet på mobilkamerorna.

Inget att oroa sig för alls tycker jag.
 
Man måste inse att det är barnen som är framtiden. Det dom använder idag blir oftast det som gäller framöver. Titta bara på detta med SMS & mobiltelefonsignaler som ungarna började med & de vuxna avfärdade som tjafs, numera ser man t.o.m. 75-åriga tanter som messar & testar signaler (i alla fall min mor)...

//Larsa
 
nikmoz skrev:
k750's bilder duger redan idag för att visa på datorn, eller ev, med bilder tagna under perfekta förhållanden, för att skriva ut 10*15...
Det är precis så som de flesta kortknäppare använder sin kompaktkamera. Större kopior än så görs rätt sällan.

Om K750i är på gränsen till att duga till den storleken på bilder så dröjer det inte så länge förrän det kommer en kameramobil som är över gränsen, och då tror jag de vanliga kompaktdigitalerna får det svårt.

PD
 
hålla oss till ämnet

Hej, låt oss hålla oss till ämnet.
Låt oss glömma objektivtillverkaren si och så. Det som är viktigt är att en urdålig kameramobil för många ersätter en riktig kamera.
Jag kommer ofta i kontakt med människor som vill/tror att jag kan hjälpa dom att skriva ut bilder från mobilerna.
Eftersom jag är traktens fotograf och desutom skriver en digitalspalt (med datorn) så vet jag att det stora flertalet struntar i kameran, eftersom de har mobilen med sig.
Nyligen var det en kund som ville ”framkalla” bilder av en björn som han hade tagit med mobilen.
Gissa om han var besviken?
Bland fotointresserade är problemet inte lika stort.
Men vanligt folk luras tro att det är en riktig kamera som sitter i telefonen.
Det kan bara vi motverka genom att upplysa.
När jag fick min första kamera för 50 år sedan var det en Kodak som kostade 14 kronor.
Bilderna med den blev bra mycket bättre än dagens telefonkameror.
Det ligger i vårt intresse att bekämpa detta påfund.
Det är riktigt att de kommer att bli bättre. Sanyo har redan utvecklat ett fem mp chip till telefon.
Men till dess bojkottar jag mobilkamerorna.
I stället släpar jag omkring en Canon G6 vart jag går. Det betalar sig oftare än man tror.
 
Man behöver väl inte välja..
Själv har jag ju som sagt med mig min D70 så ofta som möjligt, men det hindrar ju inte att jag tar en bild med mobilkameran också, bara för att mms:a min sambo och visa hur skönt ungarna och jag har det i solen ätandes glass medans hon sitter på kontoret och sliter.

/E
 
"- Enligt Carl Zeiss experter är det just vid 2 megapixels upplösning som man på allvar börjar se skillnad mellan olika kamerors optik. Då lönar det sig att använda en högklassig kameralins, säger Tuula Rytilä-Uotila från Nokias avdelning för multimedia.

Hon pekar på tre stora fördelar med den bättre optiken, jämfört med bilder från sämre kameramobiler:

- För det första blir skärpan mycket bättre med optiken i Nokia N90 som har autofokus. För det andra blir färgåtergivningen bättre. För det tredje slipper man distorsion i bilderna, störande ojämnheter i bildens kvalitet."

http://mobil.mkf.se/ArticlePages/200505/09/20050509161014_MKF803/20050509161014_MKF803.dbp.asp
 
Tycker det vore finurligt om man även kunde integrera en rakapparat i kameramobilen. Det skulle vara otroligt tidseffektivt att både kunna fotografera och raka sig samtidigt som man talar i telefon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.