Det här med att kameramobilerna skulle vara för tunga och stora..
Minns för en evighet sen när jag var på bilmässan i sthlm, så hade Ericsson en monter där de visade sina nyaste mobiltelefoner. Där hade de en NMT-telefon som var så liten att den fick plats i min öppna handflata!! Antennen var en liten knubbig cylinder, och den fick utan problem plats i min byxficka. Den var trots sin ringa storlek ändå rätt tung. GSM-telefonerna var ju lite mer hårdvarukrävande, därför var de fortfarande lite större, och gick svårligen att få ner bekvämt i en vanlig byxficka.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att ett och ett halvt år gamla Z600, som har både kamera och färgskärm, som jag kan skicka bilder på colosseum till mina vänner precis då jag står utanför, som jag kan programmera in möten och tandläkartider i, som jag kan spela spel på är jag har tråkigt är betydligt lättare och betydligt fick-vänligare än vad den gamla NMT-telefonen med dess monokroma skärm och stenåldersmässiga användargränssnitt var. Dessutom var z600an billigare, den har längre standby-tid (på den tiden, i mitten på nittiotalet laddade jag telefon varje kväll, nu laddar jag väl nallen nån gång i veckan).
Så, väger kameran i mobiltelefonen extra? Jämfört med tio år gamla telefoner är svaret nej. Men visst, rent tekniskt så KAN man ju göra en telefon motsvarande 1994 års tekniknivå och få plats med den på en lillfingernagel, men försök hitta den i affären.
En bekant till mig har ett arbete där det innebär att han vistas i miljöer där kameramobiler inte är tillåtna. Han hade problem att hitta en ny telefon som motsvarade hans behov.
Problemet med kamerorna i mobilerna är väl inte den kassa kvaliteten i sig, utan att marknadsföringen är så pixelinriktad att säljarna tror att Carl Zeiss kopplat till en 1,3 mpixel CCD gör en hasselblad, och att denna tro sedan förs över på kunderna.
Syftet med kameran i telefonen är ju att kunna skicka "nu är jag här"-bilder till kompisarna eller liknande. Det är ju själva giftemålet mellan kamera och omedelbar möjlighet att skicka bilden vidare som gör mobilkameran användbar.
Slutligen så vill jag bara tillägga att det knappast kom som en chock att mina colosseumbilder tagna med D70an blev betydligt bättre än de tagna med z600an, men dom bilderna fick mina bekanta vänta på tills jag kom hem..
/E