Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mkt bra resestativ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Thaicopy

Aktiv medlem
Inom kort behöver jag ett mkt bra resestativ ,ska använd det tillsammans med mitt D7000 hus och som tyngst en 18-200...Priset är INTE det viktigaste eftersom jag då mitt äventyr är över, kan ha det liggande i bilen för jämnan...Blir ju väldigt varmt där (ibilen alltså) så helst inga gummidetaljer som kan skadas av förvaringen....Har bara ett snikstativ för tillfället som inte duger nånting till...
 
Ok kollade på den länken , men inga priser och bara en återförsäljare i Sverige ?
Inga priser där heller...
Tänkte nått som finns på ScandinavianPhoto lr Cyberphoto ?
Bara för att man är villig att betala en slant kanske man inte behöver köra RollsRoyce till och från jobbet...

Gitzos traveller serie finns på både scandinavian photo och cyber photo, med priser.

Mvh, Anton.
 
Ok kollade på den länken , men inga priser och bara en återförsäljare i Sverige ?
Inga priser där heller...
Tänkte nått som finns på ScandinavianPhoto lr Cyberphoto ?
Bara för att man är villig att betala en slant kanske man inte behöver köra RollsRoyce till och från jobbet...

Jag har nästan alltid med ett Leitz-stativ som liknar det här i min väska när jag reser.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380414
Kombinera med en lämplig kula.
Det finns alltid något att sätta det på eller trycka det mot om det så bara är ett räcke eller ett stuprör.

Ser att Dörrstativet är redan försett med kula till skillnad mot mitt Leitzstativ som saknar kula.
 
Senast ändrad:
Jag har nästan alltid med ett Leitz-stativ som liknar det här i min väska när jag reser.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380414
Kombinera med en lämplig kula.
Det finns alltid något att sätta det på eller trycka det mot om det så bara är ett räcke eller ett stuprör.

Ser att Dörrstativet är redan försett med kula till skillnad mot mitt Leitzstativ som saknar kula.

Hade tänkt mig ett resestativ med lite mer höjd på...3 bens är väl bäst att tillägga också innan man på förslag på en enbenare ;o)
 
För att göra det lite enklare:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8551163

Fördelen med Gitzo Traveller är att man viker in benen över huvudet så 41 cm för detta stativ ihop vikt är 41 cm med huvud. Om du köper ett huvud som får plats mellan benen.
Ev passar detta:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1594476

Men Gitzo vet att ta betalt oxå....
Ja dom kan verkligen ta betalt...
Säkerligen jättebra prylar men fullt så mkt tänker jag inte lägga på ett reseset...
Inte på ett vanligt heller ;o)
Kanske blev fel i min beskrivning på vad jag ville ha...
Ok säg max 3000kr för både stativ och huvud Ok?
 
Storlek, vikt och mångsidighet är mina kriterier för ett resestativ och airpod 140 uppfyller det väldigt bra i förhållande till sitt pris.

Gitzo är väl bästa alternativet men kostar därefter. Dörr som jag hänvisar till blir ca10-13cm längre med monterad kulled. Dörr stativet väger väl ca 180g mer dessutom men kostar mindre än 1/3 av Gitzon.
 
Ja dom kan verkligen ta betalt...
Säkerligen jättebra prylar men fullt så mkt tänker jag inte lägga på ett reseset...
Inte på ett vanligt heller ;o)
Kanske blev fel i min beskrivning på vad jag ville ha...
Ok säg max 3000kr för både stativ och huvud Ok?

I senaste Black and White photography rekommenderades callumet 8121 som ett lättviktigt och prisvärt stativ. Jag tycker att Benro gör prisvärda grejer. Deras stativhuvud bh-1 ska vara riktigt bra.
 
Men om jag köper tex ett dyrt Gitzo eller Berostativ modell resestativ vad förlorar jag då jämfört med ett av normallängd och billigare... säg ett Gitzo för 7000 mod rese, mot ett Manfrotto normallängd för 3500kr? Min tanke är kanske att jag bara behöver ett stativ dvs ett bra resestativ ,ska väl hålla en 20 år om det är av bra kvalisort ;o)
 
Nu vet jag inte vilka Manfrotto stativ du tänker på men alla stativ som rekommenderas i tråden har ett par saker gemensamt och det är längd ihopfälld och vikt. Som resestativ vill man inte ha något som tar onödigt med plats eller sticker ut och vikten är bland det viktigaste att tänka på om man ska bära med sig stativet under längre turer.

Spelar inte vikt eller storlek någon roll behöver du nog inte något "resestativ" utan då duger dem flesta standard stativen gott och väl.
 
Jag har ett Manfrotto 055xProB med 498RC2 kula.. Inom din budget och jag är mycket nöjd, stabilt och förtroendeingivande.

Problemet kommer ju när man ska släpa runt på det, väger en del vilket gör att jag inte rekommenderar det som resestativ.

Det går bara att få två av dessa tre saker när man köper stativ: Billigt, stabilt, lätt. Dessa tre är i princip omöjliga att få ihop tillsammans.
 
Jag har ett Manfrotto 055xProB med 498RC2 kula.. Inom din budget och jag är mycket nöjd, stabilt och förtroendeingivande.

Problemet kommer ju när man ska släpa runt på det, väger en del vilket gör att jag inte rekommenderar det som resestativ.

Det går bara att få två av dessa tre saker när man köper stativ: Billigt, stabilt, lätt. Dessa tre är i princip omöjliga att få ihop tillsammans.

Precis. Man vill så gärna ha ett stativ för alla ändamål. Funkar inte. Man kan hitta ett gammalt stabilt stativ å blocket för hemmabruk och sedan skaffa sig ett kolfiber för resor.

Hade också ett Manfrotto 055xProB med 498RC2 kula. Och det var otympligt för resor samt att det vägde för mycket.
 
Tanken från början var ju att köpa ett resestativ... som, när man inte reser (och vill ha det så lätt och litet som möjligt),kan ha liggande i bilen...För att sedan köpa ett mer "riktigt" stativ.

Men tanken slog mig sedan att om jag nu köper ett resestativ från ett "dyrt" märke tex Gitzo för 7000kr , borde det då inte vara lika stabilt som tex ett Manfrotto för 3500kr?

Om jag tex jämför med cyklar(nu är jag kanske ute och cyklar) Så om jag köper en lättare och styvare ram får jag ju betala dyrt för det...Men en gammal militärcykel blir ju liksom inte bättre nånstans bara för att den är tyngre...Ursäkta om jag svamlar men jag har varit vaken hela natten ,sitter på jobbet...
 
Pelle: tänk igenom vad du vill ha och precisera dig innan du kastar ut en fråga här. Att försöka hjälpa dig blir ju lönlöst annars.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.