Annons

Mjukvara till Mac för att se bilden i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Ska studioplåta nästa lördag, undrar om det finns någon (gratis?) mjukvara till Mac man kan ladda ner för att kunna se bilden i datorn samtidigt när jag tar en bild med en Canon 550D? Tror att det finns för pc? Tacksam för alla tips!
 
Aperture kan vara ett riktigt bra val. Det stöder tethering och fungerwr bra. På köpet får du en bra råkonverterare och ett bildbibliotek. Inte gratis, men mycket billigt numera.
 
Testade med EOS Utility, det verkar dock som jag måste ha en trådlös koppling för att det ska fungera? Har någon använt EOS Utility på en Mac? Kollade med att ansluta kameran och försökte klicka mig fram, men inget hände. Självklart går det bra att ladda ner bilder till datorn den här vägen men skulle dock önska jag kunde se bilden "live" också!
 

Bilagor

  • eos-u.jpg
    eos-u.jpg
    15 KB · Visningar: 377
Testade med EOS Utility, det verkar dock som jag måste ha en trådlös koppling för att det ska fungera? Har någon använt EOS Utility på en Mac? Kollade med att ansluta kameran och försökte klicka mig fram, men inget hände. Självklart går det bra att ladda ner bilder till datorn den här vägen men skulle dock önska jag kunde se bilden "live" också!

Jag amnvänder inte Canon, men i Nikons menyer finns två val för hur USB ska användas (Masslagring och MTP/PTP) när kameran är ansluten. Prova det andra valet (Vad det nu heter på Canonspråk) om du har den möjligheten. Minneskortet ska i så fall INTE lägga sig som en volym på skrivbordet.
 
EOS utility funkar med min 400D och min 7D som jag kör i OSX 10.6.7. Bara USB kabel emellan, jag köpte en 10 meters USB-förlängare och den fungerar också.

Lycka till!
/Martin

Aperture fungerar sämre med Canon (av någon anledning).
 
Har du testat att klicka på Camera Settings/Remote shooting?


Plugga in kameran via USB-kabeln till datorn och starta därefter programmet.

Körde på precis det sättet med min 7D på min Mac igår.
 
EOS utility funkar med min 400D och min 7D som jag kör i OSX 10.6.7. Bara USB kabel emellan, jag köpte en 10 meters USB-förlängare och den fungerar också.

Lycka till!
/Martin

Intressant Martin, har kopplat min Canon via USB-porten till Macen, men det vill sig inte, men, kan du verkligen se bilden live på datorn? Jag menar inte att bara ladda ner bilder, för det går ju bra.
 
Jag tror du måste 'avmontera' kameran - misstänker att MAC monterar den som filsystem 'by default'
 
Intressant Martin, har kopplat min Canon via USB-porten till Macen, men det vill sig inte, men, kan du verkligen se bilden live på datorn? Jag menar inte att bara ladda ner bilder, för det går ju bra.[/QUOTE]

Jag tänkte det är bäst att prova igen:
Kopplade ihop dator-kamera
Slog på kameran
Startade EOS utility (klickade på remote shooting)
Tryckte på "Live View Shoot..."
Fungerar för undertecknad och 7D (har inte 400D hemma men den har ju inte LiveView heller)

/M
Kör EOS utility 2.9.0 (2.9.0.0)
 
Senast ändrad:
Jag tror du måste 'avmontera' kameran - misstänker att MAC monterar den som filsystem 'by default'

Misstänker att du "gissar" lite här.
För det stämmer inte.
Kameran behöver inte "avmonteras" för att få igång "remote shooting".
I alla fall inte med 7D.
Har svårt att tänka mig att det skulle vara annorlunda med andra Canon-kameror.

Kameran monteras heller inte som en "enhet" så som hårddiskar och minneskort gör.
 
Jag tänkte det är bäst att prova igen:
Kopplade ihop dator-kamera
Slog på kameran
Startade EOS utility (klickade på remote shooting)
Tryckte på "Live View Shoot..."
Fungerar för undertecknad och 7D (har inte 400D hemma men den har ju inte LiveView heller)

/M
Kör EOS utility 2.9.0 (2.9.0.0)[/QUOTE]

*****************************************
Gjorde likadant men "Remote shooting" tänds inte. Har 2.8.0.
 
Startade om men följande meddelade kommer bara upp. Försökte också ladda ner en senare version av EOS Utility men den hittades inte. Knappen "Camera settings/Remote shooting" tänds aldrig trots en massa försök.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2011-04-10 kl. 19.11.00.jpg
    Skärmavbild 2011-04-10 kl. 19.11.00.jpg
    6.3 KB · Visningar: 331
Lars,
Jag TROR att Aperture går att ladda ner som 30-dagarsdemo. Om du har lust att testa den varianten skulle det vara värdefullt att veta eftersom jag utbildar i det programmet. Har inte själv någon Canonkamera så tyvärr kan jag inte prova själv. Martin skrev att det fungerar sämre med Canon och det vore bra att veta om det är så.
 
Tror jag lyckades till slut, laddade ner EOS Utility 2.9.0 från Canins hemsida och då funkade allt på en gång! Tack alla för tipsen! Bifogar startpanelen.
 

Bilagor

  • eos-550d.jpg
    eos-550d.jpg
    12.4 KB · Visningar: 86
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.