Annons

Mjuk fin bakgrundsoskärpa Macro-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Carpe Imago

Aktiv medlem
Har läst om makroobjektiv och dess skärpa i många inlägg. Vad jag förstår är skärpan bra både när det gäller Tamron 90, Tokina 100, och Sigma EX 70.

Jag är intresserad av att bilderna får en mjuk fin bakgr.oskärpa. och undrar hur bakgrundsoskärpan blir med dessa objektiv. Är det ngn skillnad mellan dem? Är ngn av dem bättre än den andra i detta avseende?

Sigma 150/2.8 har visst mkt fina egenskaper, men är lite för tungt och dyrt för mig, så vilket val vore det bästa av de tre nämnda ovan? (jag använder nikon d50)

Om det finns länkar till bra bilder - tipsa gärna!

Sök bilder här på FS. Då får du upp många bilder tagna med det objektivet du söker på.

Leta upp objektivet bland recensionerna.
Kopiera objektivets namn.
Gå till "Sök bilder".
Fyll i objektivets namn i utrustning.
Klicka Sök.

Då får du upp bilder tagna med den gluggen,
och du kan jämföra direkt mot bilder tagna av
de andra gluggarna.

Lycka till.

Det är nog ingen större mening att jämföra olika bilder tagna under vitt skilda förhållanden med varandra. Om man ska studera hur oskärpa yttrar sig.

Du kan nog lugnt räkna med att alla tre kandidaterna har goda optiska egenskaper och att "bokehn" inte är ful pga. objektiven.

Vid makrotagning är det jättemånga faktorer som spelar in.
Ljusets karaktär. Bländaröppningens storlek. Skärpedjup. Avstånd till kameran. Avstånd mellan motiv och bakgrund. Bakgrundens ljussättning. ISO-inställning, exponering och brus. Etc. osv.

Tänk på att ju längre brännvidd och snävare utsnitt man har desto lättare är det att frilägga motivet mot bakgrunden på ett snyggt sätt.

Mvh J O

I tidningen FOTO, senaste numret, (7-8) tröskar de igenom 19 makroobjektiv vilket troligen är vad som finns på svenska marknaden.
Själv har jag goda erfarenheter av Tamron SP 90 mm 2,8 macro som jag använder på en K100D. Det är i allt väsentligt samma glugg som det som heter Di.

Tack för alla tips, och för sidorna med bildexempel - sidan pixel-peeper var ju jättebra! Lättare att få en uppfattning om objektivens bildresultat genom att se bildexempel med tillhörande infotexter, när man som jag precis börjat fotografera.

Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar