Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjölkig 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tips: Ställ in egna parametrar

I grunden är det nog många 10D-ägare som delvis håller med Snabelvarg om att RAW-filer från 10D kan uppfattas som mjölkiga, alternativt har dålig skärpa, färgdjup, kontrast etc (JPEG-bilderna från automatiken uppfattas ju oftast som bättre). Nu verkar det som Canon själva har förstått att så är fallet, men det verkar mest vara en pedagogisk och inte teknisk fråga.

Ta en titt på www.cps.canon-europe.com och kolla in artikeln i nummer 3 som jämför nya 300D med 10D. Sista sidan i den artikeln innehåller information som klargör problemet och ger tips om lösningen!

Lösningen ligger i att skapa en egen parameter-inställning. 10D har standardinställningen 0 för såväl kontrast, färgmättnad, ton och skärpa för RAW. Kameran är ju riktad till halvproffs och Canon verkar ha tänkt sig att alla dessa ska ta in bilderna i datorn för att göra egna justeringar efteråt. 300D däremot är riktad till amatörer och därför är inställningarna som standard satta på andra värden än 10D, nämligen kontrast=+1, mättnad=+1 och skärpa=+2 (obs att 300D har dubbelt så stark skärpekontroll som 10D!). Om man skapar dessa parameter-inställningar i 10D så får man också bilder i RAW-lägen som har lite mer 'stuns' än standard, jag har testat och håller med. Det är värt att pröva i alla fall för alla er som tycker att 10D ger lite simmiga bilder!

Lycka till! /Janne

Tack så mycket !!

Tack Jan.
Nu förstår jag presis hur Canon har tänkt.
Detta förklarar ju skillnaden som jag såg med D60. Nu börjar resultaten visa sig och nu ser jag hur hög kvalitet bilderna från 10D håller.
Känner mig plöttsligt tillfreds och mycket nöjd.

Öh va? påverkar inställningar för skärpa/kontrast/mättnad RAW-filer?

Jag trodde RAW-filerna kunde ändras i efterhand jag, och att inställningarna endast påverkade JPEG? Så är det i min G1 iaf.

sandos skrev:
Öh va? påverkar inställningar för skärpa/kontrast/mättnad RAW-filer?

Jag trodde RAW-filerna kunde ändras i efterhand jag, och att inställningarna endast påverkade JPEG? Så är det i min G1 iaf.

Inställningarna lagras i CRW-filen och används som defaultvärden vid konverteringen. De påverkar inte själva RGB-datat i filen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar