Annons

Mjölkig 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Snabelvarg

Aktiv medlem
Jag har problem med min 10D.
Bilderna känns mjölkiga och liksom dubbel exp lite grann.
Ni som har haft problem med era 10D, hur har ni gått tillväga med Canon?
Blev resultatet bra sedan?
Hur lång tid tog det innan ni fick dom tillbaka?

GRÅSTARRRRRR

Du får nog formulera om din fråga så folk har en sportslig chans att förstå, du kanske t o m skulle orka lägga upp en testbild som referens?
Jag gör dock ett tappert försök; förmodligen har du för lång slutartid på dina exponeringar.

Bla, bla, Dåligdag, skitnödig???
Jag har fotat en heldel med min D60, bildena är då knivskarpa.
Jag trodde att detta problem med 10D var ganska välkänt, och undrade bara hur servicen hos canon var och om det välkända focus problemet med 10D löstes efter service.
Jag tycket att min beskrivning av problememt är alldeles tillräcklig.
Antingen är det fel på mig och mina ögon (tillfällig gråstarr) när jag fotar 10D eller så är nog min kamera brabbad av DET VÄLKÄNDA FOCUSERINGS PROBEMET...... :-(

Vad jag vet förekommer inte något problem med möjlkighet på 10D. Varken min egen, eller vad jag läst på nätet.

I övrigt får jag hålla med Calle. Försök liite mer att vara vänlig..... Det är väl en utmärkt idé att ge ett exempel (ladda upp en bild) på det problemet man försöker lösa.

Håller med calle.. att bete sig så där fjantigt gör en bara förbannad.. vänd dig till Canon IT service direkt utan att fråga här.. är nog ändå inte många som vill hjälpa med den attityden..

Snabelvarg skrev:
Jag tycket att min beskrivning av problememt är alldeles tillräcklig.
Antingen är det fel på mig och mina ögon (tillfällig gråstarr) när jag fotar 10D eller så är nog min kamera brabbad av DET VÄLKÄNDA FOCUSERINGS PROBEMET...... :-(
Om det är autofokusproblem eller inte kan du väl ganska enkelt utröna genom att stänga av autofokusen?

"Mjölkig" tolkar jag annars som för låg kontrast, att bilderna saknar mörkare pixlar. Inte som brist på skärpa. "dubbel exp" tolkar jag som att dina bilder innehåller fler än ett motiv. Så jag får nog hålla med om att exempelbilder vore till stor hjälp.

mjölkiga? Tja, är motivkontrasten låg och kameran inte inställd på att höja kontrasten (vilket den inte heller bör vara) så kan nog bilderna se mjöliga ut. Efter justering av svart och vitpunkt, kurvor och oskarp mask lär resultatet vara helt annorlunda. Det är ju rätt mjölkigt ute just nu....

Dubbelheten kan ju bero på lång exponeringtid, alltså skakningsoskärpa.

I övrigt tycker jag att du ska anstränga dig och formulera dina frågor så tydligt som möjligt utan onödigt trams. En vänlig ton hjälper ju också till om man vill ha hjälp.

Skäms på mig!!

Ursäkta tonen.
Inte så illa menat.
Jag förstår eran irritation.
Ursäkta.

Jag har som sagt stora problem med 10d.
Jag gämför hela tiden med min D60 som är knivskarp.
Beilderna ter sig som om jag har fått gråstarr!
Det underliga är att även vid manuell fokus är bilden oskarp. Jag kör full skärpa på kameran, stativ & fjärrutlösare, allt för det ska bli bra.

Jag har läst att flera andra har problem med sina 10d och undrar om kamerans besök hos Canon har gjort susen.

Uräkta min arroganta ton igen (Skäms)

Ursäkten godtas...

Tror nog det är något skumt med din 10D speciellt om du har en D60 att gämföra med..

Du bör nog kontakta Canon IT servie eller annan auktoriserad verkstad. Att det är ett fokuseringsproblem tror jag inte då du upplever samma problem vid manuell fokus.. lägg gärna upp två bilder, en från D60 och en från 10D tagna med lika inställningar och lika objektiv så kanske det blir lättare att avgöra!

Testbild

Hej här kommer en testbild.
Den övre bilden kommer ifrån D60.
Kanske ingen perfekt testbild men den kanske visar lite av mitt problem.
Det första jag gjorde vad att åka på porträtt foto. Alla bilderna gav ett lite grumligt intryck.
Testbilden är en macro så problemet blir ju inte mindre vid annan sorts fotografering.
Bilderna är tagna med autofocus och alla parametrar som standard, bländare 4.
Jag har även tagit samma bild manuellt och även då vägrar detaljerna i bilden att visa sig.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    45.1 KB · Visningar: 548
bjanha skrev:
Det ska väl inte du avgöra, eller har du blivit självutnämnd talesman för mig? Hans otrevliga inlägg var ju riktat mot mig, inte dig.

Jag ansåg det iallafall.. om du inte tycker det så är det upp till dig. Alla gör vi fel ibland.
Jag är absolut ingen talesman för dig utan säger bara vad jag tycker.. hoppas du förstår. Att fortsätta följa denna tråd är ju upp till dig och alla har vi väl yttrandefrihet. Du kan väl be om en personlig ursäkt istället för att ta en diskussion med mig. Jag tog faktiskt också åt mig av det dåliga beteendet att skriva då där. men efter ursäkten så anser jag hellre att jag hjälper än att går runt och är förbannad resten av helgen av någons uppträdande.

Ankdamm?

bjanha skrev:
Det ska väl inte du avgöra, eller har du blivit självutnämnd talesman för mig? Hans otrevliga inlägg var ju riktat mot mig, inte dig.

Mnaje, jag vet väl inte om jag delar din syn på saken. Även andra kan ju ha tagit illa vid sig av tonen som Ola anslog i sitt svar. Du har på intet vis något ensamrätt på sådana reaktioner. Jag måste dock säga att jag förstår Ola. Det svar du gav honom på hans ärliga fråga är arrogant och uppkäftigt. Det hedrar Ola att han är mogen och rakryggad nog att be om ursäkt.

Angående den ursprungliga frågeställningen mailar jag Ola om den.

/J

Re: Testbild

Hej

det är ju bara en kontrastfråga....ser det ut som...

Mvh
Johan

Snabelvarg skrev:
Hej här kommer en testbild.
Den övre bilden kommer ifrån D60.
Kanske ingen perfekt testbild men den kanske visar lite av mitt problem.
Det första jag gjorde vad att åka på porträtt foto. Alla bilderna gav ett lite grumligt intryck.
Testbilden är en macro så problemet blir ju inte mindre vid annan sorts fotografering.
Bilderna är tagna med autofocus och alla parametrar som standard, bländare 4.
Jag har även tagit samma bild manuellt och även då vägrar detaljerna i bilden att visa sig.

Senast ändrad:
Ursäkta mig Björn

Håppas att du kan förlåta mitt lite arroganta inlägg Björn?
Jag satt här och fick lite hjärnsläpp #¤#¤

Tillbaka till kameran.
Jag har testat och tastat och kommer nog mer och mer fram till att det handlar om Kontrast.
Nu har jag ökat kontrasten & Skärpan hittat en passande kelvin, och resultaten börjar att komma.
Sitter det kanska en del i psyket?? jag menar ny kamera, nu ska här synas in på minsta pixel??

Titta titta ser inte den pixeln lite tam ut, osv osv.......

Re: Ursäkta mig Björn

Hej

D60+utvecklad af (?) +aningen mindre brus+annat hus=10d

kvaliteten på bilden (tekniskt) skiljer väl inte nämnvärt mellan dessa modeller..(?)

Mvh
Johan

Snabelvarg skrev:
.....en del i psyket?? jag menar ny kamera, nu ska här synas in på minsta pixel??

Titta titta ser inte den pixeln lite tam ut, osv osv.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar