Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt senaste fynd/inköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robin K

Aktiv medlem
Kanske kan vara en kul tråd där man kan berätta om det senaste inköpet och fråga om objektet.

Efter att ha inspirerats av alla analoga fotografer här på FS (Bengt Björkbom, Micke Borg, Bernt Carlzon m.fl) bestämde jag mig att köpa en analog systemkamera. Jag har kollat blocket och Tradera men priserna skuter snabbt i höjden.

Idag var jag på loppis och hittade en Nikon EM med väska, 2 objektiv med linsskydd och blixt för 400kr! Jag tyckte det var ett riktigt kap och slog till. Jag har ännu inte köpt film till den men den ser ut och känns att funka som den ska. Den är pedantiskt skött, även ett rengöringskit följde med.

Var hittar man instruktionsböcker och information om denna kamera? Vilka objektiv passar denna kamera?

De två jag har är:
Nikon Lens Series E 50mm 1:1.8
Nikon Lens Series E 135mm 1:28

Bilagor

• 24 oktober 2009 013.jpg
    24 oktober 2009 013.jpg
    16.2 KB · Visningar: 1,958
Senast ändrad:
tamron 70-150 f 2,8 soft foucus

Fick köpa ett tamron 70-150 f 2,8 soft focus av en manuell veteran här på fotosidan. Ett toppobjektiv med den egenheten att den har ett inbyggt softfocusfilter som går att ställa i tre steg.
Fick det för 995, ett fynd i mina ögon.
Ska använda det på mitt digitala canon hus, manuell fokus som gäller :)

...
Var hittar man instruktionsböcker och information om denna kamera? Vilka objektiv passar denna kamera?

De två jag har är:

Ja, det var ett kap. Har själv en EM sedan några år. 400 är ju inga pengar alls och objektiven är bra.
Vad ska du med manualen till? Kameran har ju nästan inga reglage och är superenkel.
Sök på Nikon EM och du hittar hur mycket info som helst på nätet.

Ja, det var ett kap. Har själv en EM sedan några år. 400 är ju inga pengar alls och objektiven är bra.
Vad ska du med manualen till? Kameran har ju nästan inga reglage och är superenkel.
Sök på Nikon EM och du hittar hur mycket info som helst på nätet.

Nä, det har du rätt i. Vad har den lilla silverknappen på kamerans vänstra sida för funktion? Den som sitter under veven.
Eftersom jag inte är så van vid analogt ännu kan jag ju passa på att fråga vad B, M90 och Auto gör för skillnad?

Kommer inte ihåg så mycket från min analoga tid längre, men M90 är en manuell tid 1/90s medan Auto är Tidsauto läge. Den här kameran har inga manuella inställningar utan det är antingen tidsautomatik där du ställer in bländaren själv eller Manuell 1/90s du kan välja på.
M90 kan du använda om batteriet är slut, det är då den enda slutartid du kan använda, ett slags backupläge alltså.

Kommer inte ihåg så mycket från min analoga tid längre, men M90 är en manuell tid 1/90s medan Auto är Tidsauto läge. Den här kameran har inga manuella inställningar utan det är antingen tidsautomatik där du ställer in bländaren själv eller Manuell 1/90s du kan välja på.

Ok, ja nu har jag läst lite om kameran och det stämmer som du säger. B verkar vara så att man kan hålla bländaröppningen så länge man håller ned knappen..

Kanske kan vara en kul tråd där man kan berätta om det senaste inköpet och fråga om objektet.

Efter att ha inspirerats av alla analoga fotografer här på FS (Bengt Björkbom, Micke Borg, Bernt Carlzon m.fl) bestämde jag mig att köpa en analog systemkamera. Jag har kollat blocket och Tradera men priserna skuter snabbt i höjden.

Idag var jag på loppis och hittade en Nikon EM med väska, 2 objektiv med linsskydd och blixt för 400kr! Jag tyckte det var ett riktigt kap och slog till. Jag har ännu inte köpt film till den men den ser ut och känns att funka som den ska. Den är pedantiskt skött, även ett rengöringskit följde med.

De två jag har är:

Vet inte om det är en riktig manual....

http://www.secondhandphoto.se/pdetails.aspx?Produktnr=2418

Dock på engelska

Ok, ja nu har jag läst lite om kameran och det stämmer som du säger. B verkar vara så att man kan hålla bländaröppningen så länge man håller ned knappen..

B = Bulb. precis som du säger, så länge du håller knappen nere så är slutaren öppen på kameran. ett tips är att alltid använda det tillsammans med en kabelutlösare, annars får du framkalla en rulle med lagom oskarpa bilder. =)

på tal om optik. du kan använda all nikons optik som är AI'd, AI, AI-s och alla AF-gluggar (även om autofokus självklart inte fungerar på dem).

sätt inte på några nya G-objektiv bara, eftersom de inte har någon manuell bländarring så kan du inte styra bländaren om gluggen sitter på en EM.

Om du redan har en 50/1,8 och 135/2,8 (båda är rikigt bra objektiv, har haft dom själv) så kanske du vill komplettera med en vidvinkel, och eventuellt en tätare tele, t.ex. 180mm eller 300mm.
När det gäller vidvinkel så är alla nikons äldre 24mm, 28mm och 35mm bra objektiv.

Det viktigaste att tänka på är ju som vanligt att inte förköpa sig. fortsätt hålla det billigt! =)
Du kommer långt på en 50mm och en 135mm, de två var de enda objektiven jag ägde under flera år och det fungerade bra.

Senast ändrad:
Om du redan har en 50/1,8 och 135/2,8 (båda är rikigt bra objektiv, har haft dom själv) så kanske du vill komplettera med en vidvinkel, och eventuellt en tätare tele, t.ex. 180mm eller 300mm.
När det gäller vidvinkel så är alla nikons äldre 24mm, 28mm och 35mm bra objektiv.

Det viktigaste att tänka på är ju som vanligt att inte förköpa sig. fortsätt hålla det billigt! =)
Du kommer långt på en 50mm och en 135mm, de två var de enda objektiven jag ägde under flera år och det fungerade bra.

Tack!
Jag tror inte att det blir nån tele för det låter för avancerat att plåta djur och sport analogt, fördelarna är otroliga digitalt där. Jag kan tänka mig ett 35mm vidvinkel om det skulle dyka upp någon gång.

Kameran var ursprungligen tänkt för kvinnor (Dam-kamera), på grund av dess enkelhet och småttiga format.
Jag hade en bekant som älskade kameran av den anledningen. Han jobbade ibland som vimmelfotograf åt en del krogar och Nikon EM som ju ryms i kavajfickan väcker knappast samma uppmärksamhet som den F4 han även ägde.

/K

Kameran var ursprungligen tänkt för kvinnor (Dam-kamera), på grund av dess enkelhet och småttiga format.
Jag hade en bekant som älskade kameran av den anledningen. Han jobbade ibland som vimmelfotograf åt en del krogar och Nikon EM som ju ryms i kavajfickan väcker knappast samma uppmärksamhet som den F4 han även ägde.

/K

Jaha! Det kan man ju tänka. Jag gillar att den är liten fast jag har stora händer. Personligen tycker jag att den känns bra, saknar kanske ett grepp men jag gillar tyngden i den om man jämför med en modern kamera.

Bilagor

• Nikon EM del 2 002.jpg
    Nikon EM del 2 002.jpg
    13.2 KB · Visningar: 1,435
  • Nikon EM del 2 006.jpg
    Nikon EM del 2 006.jpg
    12.7 KB · Visningar: 1,432
  • Nikon EM del 2 001.jpg
    Nikon EM del 2 001.jpg
    14.8 KB · Visningar: 1,436
Senast ändrad:
Jag har nyligen inhandlat en FM2 som ju är en liten kamera, men med en finfin sökare. Jag önskar mej en digitalkamera på samma koncept, alltså manuell fokus och så lite lull- lull som möjligt,
Storleksmässigt ligger EM ännu bättre till i mina drömmar.

Kravet är FF-sensor.

/K

Jag har nyligen inhandlat en FM2 som ju är en liten kamera, men med en finfin sökare. Jag önskar mej en digitalkamera på samma koncept, alltså manuell fokus och så lite lull- lull som möjligt,
Storleksmässigt ligger EM ännu bättre till i mina drömmar.

Kravet är FF-sensor.

/K

Leica M9 är väl det närmaste du kommer just nu. Tyvärr ingen spegelreflex (om man vill ha det) och med astronomisk prislapp.

Det vore intressant med en enkel DSLR helt utan display. Frågan är om den skulle sälja. Displayen med allt vad den innebär är en ganska bra finess.

Leica M9 är väl det närmaste du kommer just nu. Tyvärr ingen spegelreflex (om man vill ha det) och med astronomisk prislapp.

Det vore intressant med en enkel DSLR helt utan display. Frågan är om den skulle sälja. Displayen med allt vad den innebär är en ganska bra finess.

Självklart vill jag ha displayen där. Jag var lite för snabb i beskrivningen av min retro-dröm.

Jag vill ha ett hus som är uppbyggd som ex en FM eller EM, vilket inkluderar formen, materialval, storlek och inte minst med ett riktigt fint prismahus.

Jag vill INTE ha; sjutton olika motivprogram, inbyggd blixt(inkräktar på prismat), handgrepp (tar utrymme och är fult).

Jag klarar mej utan; Autofokus.

Krav; 24x36 - sensor. Så mina manuella gluggar känner sej hemma.

/K

Självklart vill jag ha displayen där. Jag var lite för snabb i beskrivningen av min retro-dröm.

Jag vill ha ett hus som är uppbyggd som ex en FM eller EM, vilket inkluderar formen, materialval, storlek och inte minst med ett riktigt fint prismahus.

Jag vill INTE ha; sjutton olika motivprogram, inbyggd blixt(inkräktar på prismat), handgrepp (tar utrymme och är fult).

/K

Ge mig samma kamera fast med fungerande AF med AF-s gluggarna.... jag hade köpt den direkt....

/K

Undrar vilken tillverkare som kommer uppfylla drömmen först.. för en dag så kommer det, frågan är när.. Hoppas inte man behöver vänta tio år bara.. *suck*suck*SUCK!*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar