Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt senaste fynd/inköp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Leica, till deras R-serie, tror jag.

Har för mej att nöten var för hård och dyr att knäcka.

/K

Faktum var att Leica lyckades. Deras lösning fanns på marknaden under en tid. Som vanligt :) med Leica så var den dock lite för dyr. Speciellt då den var gjord för R serien. Det var ett löst bakstycke med en extra underdel. Ville du köra digitalt så var det bara att skruva dit det på en R8 eller en R9. Före Leica så fanns det mycket riktigt en annan idé med en digital insats som skulle monteras in i filmutrymmet på ananloga kameror. Den kom aldrig så långt så att den nådde marknaden......

En digital "insats" som ryms i utrymmet för filmkasetten med en "tunga" på vilken sensorn sitter, batteriet (som klarar av ca 100 exponeringar) laddas genom att man vevar på återspolningsveven. Tar lämpligen nån av Mini-varianterna av SD-kortet. Den behöver inte ha så våldsam upplösning för att bli populär, bara 6-12mp.

Dunka i den, veva 50 varv och sen är det bara börja plåta...när kamerans räkneverk når 36 vet du att du behöver veva upp lite kräm igen.

Vilka skulle köpa?

JAJAJAAJAJAJAJAJJAAAAAG!!!!! Hallelulja! Jag skulle gråta hysteriskt om det kom nåt sånt.. Total breakdown, haha! :D

Skulle lätt betala 100.000 för den prylen..Fast bara om det var en FF sensor såklart :)

Tänk dig att kunna använda vilken småbildskamera som helst som någonsin gjorts? WOW!

JAJAJAAJAJAJAJAJJAAAAAG!!!!! Hallelulja! Jag skulle gråta hysteriskt om det kom nåt sånt.. Total breakdown, haha! :D

Skulle lätt betala 100.000 för den prylen..Fast bara om det var en FF sensor såklart :)

Tänk dig att kunna använda vilken småbildskamera som helst som någonsin gjorts? WOW!

Har gjorts försök i den vägen.
Hittade denna artikel på dpreview.
http://www.dpreview.com/news/9905/99051401kodakintel35mm.asp

Minns inte företagsnamnet just nu men länge ryktades det om en digital sensor som man skulle kunna stoppa in i vanliga filmkameror. Tror att det visades upp diverse prototyper men slutsatsen var nog att det mest var "vaporware" för att intressera investerare. Tror att det främst var ett annat företag än det som finns i länken. Minns inte att det var Kodak och Intel det handlade om då.
Notera att artikeln är från 1999!

Nu kanske läget är både sämre och bättre.
Bättre för att allt är så mycket billigare.
Sämre för att vi har så bra kameror ändå.

Men jag skulle också gärna ha en sådan "kassett" som jag kunde stoppa in i min gamla F4.

Johan

Har gjorts försök i den vägen.
Hittade denna artikel på dpreview.
http://www.dpreview.com/news/9905/99051401kodakintel35mm.asp

Minns inte företagsnamnet just nu men länge ryktades det om en digital sensor som man skulle kunna stoppa in i vanliga filmkameror. Tror att det visades upp diverse prototyper men slutsatsen var nog att det mest var "vaporware" för att intressera investerare. Tror att det främst var ett annat företag än det som finns i länken. Minns inte att det var Kodak och Intel det handlade om då.
Notera att artikeln är från 1999!

Nu kanske läget är både sämre och bättre.
Bättre för att allt är så mycket billigare.
Sämre för att vi har så bra kameror ändå.

Men jag skulle också gärna ha en sådan "kassett" som jag kunde stoppa in i min gamla F4.

Johan

Fortsättning på mitt eget inlägg.
Sökte lite mer och hittade det som jag tänkte på.
SiliconFilm
http://www.dpreview.com/news/9909/99090501siliconfilm.asp

Känns bekant. Synd att det inte blev något av.

Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar