Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt senaste fynd/inköp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om inte den här tråden borde flyttas till retrokameror :)

Men ärligt talat, varför vill ni ha hus utan AF? Ok om ni inte vill använda det, men vad skulle ni vinna på att det inte skulle finnas?

Det skulle ju till exempel säkert bli avsevärt dyrare utan AF eftersom serierna skulle bli mindre....

Och varför inte 17 olika motivprogram? De tar varken plats eller kostar något mätbart.

Undrar om inte den här tråden borde flyttas till retrokameror :)

Men ärligt talat, varför vill ni ha hus utan AF? Ok om ni inte vill använda det, men vad skulle ni vinna på att det inte skulle finnas?

Det skulle ju till exempel säkert bli avsevärt dyrare utan AF eftersom serierna skulle bli mindre....

Och varför inte 17 olika motivprogram? De tar varken plats eller kostar något mätbart.

Hus utan Af skulle ju kunna tänkas bli mindre o lättare...

Samma sak med motivprogrammen, dom tar bara plats o man får ytterligare reglage, tror många inkl mig själv söker ett minmalistisk kamerahus med en fin pankakslins.

Hade detta kommit så hade jag köpt direkt.....

Med AF som blir förmodligen mattskivan dåligt optimerad för manuell fokus, tex utan snittbild. Och alla AF kameror har hittills haft mindre sökare än de bästa manuellt fokuserade kamerorna från tiden innan AF. (Inte ens de dyraste FF DSLR kommer upp i sökarstorlek som de billigaste SLR hade innan AF kom).

Iom att det enda som behövs är en ratt för slutartid och en för ISO (bländarringen finns på objektivet) så finns det ingen anledning att krångla till det med motivprogram. Ett reglage för exponeringkompensation bör också finnas om det ska finnas möjlighet till Program, Tid och Bländar-automatik.

Det är sällan något jag upplever som ett problem då man oftast använder ljusstarka fasta objektiv (istället för ljussvaga zoomobjektiv på AF kamerorna). Dessutom uppväger den mycket större sökarbilden att den är något ljussvagare.

Möjligtvis skulle det kunna bli problem på kameror där man använder ISO 100000+, men det har jag ingen praktisk erfarenhet av.

Hus utan Af skulle ju kunna tänkas bli mindre o lättare........

I princip finns ju kameran redan....nästan i alla fall. En D40 är inte stor. Lika liten som min FM3A. Dock har den ett alltför annorlunda gränssnitt för att jag skall gilla den. Men om Nikon skulle ta huset från D40. Slänga bort att onödigt :) och sätta dit två riktiga kontroller för tid och bländare så...... Gärna även ett riktigt prisma så att sökarbilden blir större. AF behövs inte heller däremot en snittbild. Lägg sedan dit sensorn från D300 så. Eller ännu heller sensorn från D700 :) Givetvis måste den klara av manuella AI gluggar. De är ju så små och fint byggda. Vill inte sätta på mína f2,8 monster zoomar utan hålla paketet litet och smidigt. En 24:a, min Zeiss 50:a och en AI85mm f2

Jag skulle köpa denna kamera direkt.

I princip finns ju kameran redan....nästan i alla fall. En D40 är inte stor. Lika liten som min FM3A. Dock har den ett alltför annorlunda gränssnitt för att jag skall gilla den. Men om Nikon skulle ta huset från D40. Slänga bort att onödigt :) och sätta dit två riktiga kontroller för tid och bländare så...... Gärna även ett riktigt prisma så att sökarbilden blir större. AF behövs inte heller däremot en snittbild. Lägg sedan dit sensorn från D300 så. Eller ännu heller sensorn från D700 :) Givetvis måste den klara av manuella AI gluggar. De är ju så små och fint byggda. Vill inte sätta på mína f2,8 monster zoomar utan hålla paketet litet och smidigt. En 24:a, min Zeiss 50:a och en AI85mm f2

Jag skulle köpa denna kamera direkt.

METALL! Jag skriker bara METALL! Det måste såklart vara ett metallhus med liknande känsla som FM/FE serien. Det kan vara samma kontroller som på de gamla husen och allt onödigt som autoISO och exponeringsauto och sånt kan man ta bort. I pricip skulle det räcka med tre olika sätt att se på en tagen bild: histogram med blinkvarning, S/V och vanligt. Jag tycker inte att en liten skärm typ 1.8" skulle vara något problem då man ändå vill koncentrera sig på fotograferandet och sas emulera analogt arbete. Sedan vill jag såklart spänna slutaren själv ungefär som på epsons digitala mätsökarkamera.

Back to basics!

Jag VET att den stora displayen baktill på alla kameror idag är väldigt överskattad. De nödvändigaste funktionerna går att ordna med helt mekaniska, synliga reglage.
Man har tagit otroliga bilder i 100 år helt utan display...
Minneskorten idag är hur billiga som helst och rymmer hur mycket som helst. Radera misslyckade bilder kan man göra hemma.

AF eller inte är en svårare nöt. Det tillverkas nästan bara AF optik numera, särskilt från de 'stora'. Att helt skippa AF i ett hus är nästan poänglöst, men jag vill ha mattskiva med mikroprisma+snittbild ändå.

En Nikon FM3A Digital med plats för minneskort skulle jag köpa samma dag den lanserades, nästan oavsett pris...

Jag VET att den stora displayen baktill på alla kameror idag är väldigt överskattad. De nödvändigaste funktionerna går att ordna med helt mekaniska, synliga reglage.
Man har tagit otroliga bilder i 100 år helt utan display...
Minneskorten idag är hur billiga som helst och rymmer hur mycket som helst. Radera misslyckade bilder kan man göra hemma.

AF eller inte är en svårare nöt. Det tillverkas nästan bara AF optik numera, särskilt från de 'stora'. Att helt skippa AF i ett hus är nästan poänglöst, men jag vill ha mattskiva med mikroprisma+snittbild ändå.

En Nikon FM3A Digital med plats för minneskort skulle jag köpa samma dag den lanserades, nästan oavsett pris...

Då är vi några stycken här inne som suktar efter en dylik tingest. Hmm, jag undrar hur stort suget är globalt sett..?

Dyker den upp så blir min D700 ett utmärkt bokstöd, helt klart!

Tillägg: Jag köpte mej en liten 50/1,8 Ai-S, smutt som en pankaka är den, så jag är redo.

/K

Senast ändrad:
Ok, det är visst så att begäret efter ett muséeföremål i modern tappning ändå :)

Men en annan fråga från en som inte förstår och inte var med på den tiden, varför inte köra analogt direkt?Jag menar även om film är dyrt skulle man kunna framkalla många rullar för mellanskillnaden mellan en analog Nikon och den här efterlängtade modellen.

En liten D-SLR, utan en massa onödiga finesser, som motivprogram blää, AF som standard, går att koppla bort, storlek som en Olympus OM-1, spegelreflexsökare, drar inte någon ström, vilket en EVF gör, ingen display på baksidan, endast en toppdisplay, så att en liten kameraväska går att montera på, original självklart, ratt för tider på kamerahuset, bländarring på optiken, tidsförval, bländarförval, manuell inställning, FF format (likt analog småbild, 24x36mm) - köper den direkt, säkert miljoner andra fotografer!
Tidernas största försäljningsframgång, sedan Kodak Instamatic!
Vilken tillverkare blir först?

Det finns en poäng med att inte genast kunna se resultatet. Jag tror att vissheten att det går och nyfikenheten kombinerat med kontrollbehov gör att man distraheras från själva plåtandet stup i ett om kameran har stor display baktill.
Utan display kan man inte göra mycket annat än att skruva på rattarna och helt fokusera på själva fotandet. Det är det jag saknar lite.

För att återknyta till topic:

I dag skaffade jag mig en Nikon F Photomic TN med tillhörande Nikkor s 50mm 1,4.

Jag är glad som en speleman.

Själv har jag nyligen köp en finfin Nikon FM som jag redan blivit väldigt god vän med.

Du har rätt -- men man ska komma ihåg att mattskivor optimerade för MF är sämre (mörkare) än de mattskivor vi normalt använder i dag.

Sanning med modifikation faktiskt. Jag kör med EF-S till 40D och med f/1.4 optik upplevs denna faktiskt aningen LJUSARE än med EF-A på grund av EF-A är optimerad för ljus med betydligt snävare infallsvinkel och därför inte utnyttjar det extra ljuset som faller in flackare (detta är också orsaken till att det inte går ställa focus manuellt med den skivan på ljusstarka objektiv). Testa med helmatt och vanlig skiva att med ljusstarkt objektiv monterat att blända ner (DOF-preview), det är en intressant övning med ett för vissa förvånande resultat onekligen!

Det är logiskt att det är så, och med f/4 eller sämre optik så är sökaren hopplöst mörk självklart. Så skall det fungera bra med denna typ av helmatta skivor så måste man helst har ljusstarkare än 2.8

Jag vill också ha en kamera med digitalsensor (FF), bara MF, stor sökare, helmattskiva med snittbild (optimerad för f/2.8) och inga extra reglage - jag vill helts inte ens ha en bildskärm på den bak - bilderna tittar man på i datorn hemma sedan...

En digital "insats" som ryms i utrymmet för filmkasetten med en "tunga" på vilken sensorn sitter, batteriet (som klarar av ca 100 exponeringar) laddas genom att man vevar på återspolningsveven. Tar lämpligen nån av Mini-varianterna av SD-kortet. Den behöver inte ha så våldsam upplösning för att bli populär, bara 6-12mp.

Dunka i den, veva 50 varv och sen är det bara börja plåta...när kamerans räkneverk når 36 vet du att du behöver veva upp lite kräm igen.

Vilka skulle köpa?

Var väl något företag som höll på att utveckla något liknande för runt tio år sedan. Blev dock inget av med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar