Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt objektiv och filter, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
hej alla.

jag ska gå rakt på sak.
jag har ett objektiv ett nikkor dx af-s 18-55mm vr.och när den fokuserar så snurrar själva toppen av objektivet.
har kommit över en del filter som har gängan 52mm och skulle vilja köra dessa filter med detta objektiv men vet inte fall det kommer att funka, vet ni?
alltså för att toppen snurrar..

mvh

De enda filter som kommer att bli jobbiga att jobba med är cirkulära polfilter. Då måste du först ställa skärpan och därefter vrida in polfiltret så som du önskar och när man gör det så har man förståss ändrat något en liten bit så man måste fokusera om igen. UV-filter och dylika tingestar är det inget som helst problem med då det inte spelar någon roll hur de är vridna.

Så ett kort svar. Ja du kan använda filter men vissa, som polfilter, blir lite jobbiga.

Lycka till.

hej alla.

jag ska gå rakt på sak.
jag har ett objektiv ett nikkor dx af-s 18-55mm vr.och när den fokuserar så snurrar själva toppen av objektivet.
har kommit över en del filter som har gängan 52mm och skulle vilja köra dessa filter med detta objektiv men vet inte fall det kommer att funka, vet ni?
alltså för att toppen snurrar..

mvh

Det fungerar med UV,Skylight. Pol-filter är lite knöligt, eftersom fronten roterar. Samt vissa andra "effektfilter" som fungerar risigt.

Jag brukar fokusera först, vrida till den effekt jag vill ha med polfiltret, och fokusera igen(sista momentet "fin fokusering") Ifall den ändrats något, när jag ställt in polfiltret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar