Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt foto i tidningen

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexaAndersson

Aktiv medlem
I fredagens pappersbilaga av GP fanns mitt foto med i tidningen. Detta visste jag ingenting om alls, utan blev glatt överaskad. Sedan tänkte jag inte mer på det.

Men idag lördag när jag vaknade pratade jag med mina föräldrar, som sa att jag borde ha fått betalt för det. Det är ju mitt foto och jag har rättigheterna till dom, så de borde ju ha frågat om lov. Även om de har frågat bandet, så har de inte frågat mig som har rättigheterna till den.

Jag antar att bilden är tagen ifrån bandets myspace.

Mina föräldrar tycker jag borde ringa in och kräva pengar för detta.
Jag har ingen aning om alls hur det funkar, vad reglerna säger om sådana här händelser, och vad jag ska säga om jag nu skulle ringa.

Så, hur funkar det egentligen?
Vad säger reglerna om upphovsrätt och lagboken om sådana här fall?

Bild finns att beskåda här:
http://eXa.bilddagboken.se/p/show.html?id=370529055&directlink=1
gästlösen: anka
datum: 22 maj

---------------

Övrig info:

Kontrakt skrevs med bandet innan bilderna togs. I kontraktet står bl.a:

"Varken fotografen eller de avbildade personerna får vidaresälja eller överlåta bilderna utan den andres tillstånd.
Nytt tillstånd skall inhämtas FÖRE varje enskilt tillfälle då bilderna skall säljas eller ges bort för kommersiellt bruk. Detta för att både bandet och fotografen ska kunna påverka vad bilderna får användas till."

Har även gått igenom Myspaces regler för hur bilderna som läggs upp där får användas, och där står det att jag fortfarande har upphovsrätten till dom. Myspace får använda sig av korten som dom vill Endast på hemsidan, men får inte vidaresälja till andra medier.

I fredagens pappersbilaga av GP fanns mitt foto med i tidningen. Detta visste jag ingenting om alls, utan blev glatt överaskad. Sedan tänkte jag inte mer på det.

Men idag lördag när jag vaknade pratade jag med mina föräldrar, som sa att jag borde ha fått betalt för det. Det är ju mitt foto och jag har rättigheterna till dom, så de borde ju ha frågat om lov. Även om de har frågat bandet, så har de inte frågat mig som har rättigheterna till den.

Jag antar att bilden är tagen ifrån bandets myspace.

Mina föräldrar tycker jag borde ringa in och kräva pengar för detta.
Jag har ingen aning om alls hur det funkar, vad reglerna säger om sådana här händelser, och vad jag ska säga om jag nu skulle ringa.

Så, hur funkar det egentligen?
Vad säger reglerna om upphovsrätt och lagboken om sådana här fall?

Bild finns att beskåda här:
http://eXa.bilddagboken.se/p/show.html?id=370529055&directlink=1
gästlösen: anka
datum: 22 maj

---------------

Övrig info:

Kontrakt skrevs med bandet innan bilderna togs. I kontraktet står bl.a:

"Varken fotografen eller de avbildade personerna får vidaresälja eller överlåta bilderna utan den andres tillstånd.
Nytt tillstånd skall inhämtas FÖRE varje enskilt tillfälle då bilderna skall säljas eller ges bort för kommersiellt bruk. Detta för att både bandet och fotografen ska kunna påverka vad bilderna får användas till."

Har även gått igenom Myspaces regler för hur bilderna som läggs upp där får användas, och där står det att jag fortfarande har upphovsrätten till dom. Myspace får använda sig av korten som dom vill Endast på hemsidan, men får inte vidaresälja till andra medier.

Klockrent...? (om jag inte missa nåt)
Begär skadestånd av bandet om du nu vill, finns riktlinjer hur mycket man ska ta
Prata med gp om hur dem köpt/fått bilden

Har skickat iväg ett mail till bandet och frågat om de visste om att bilden skulle finnas med i tidningen.
Om de inte hade någon aning om det blir det att kontakta GP. Då har dom ju tagit bilden utan både mitt och bandets tillåtelse, brutit mot upphovsrättslagen samt inte skrivit med mitt namn vid fotot (vilket inte är så konstigt eftersom det är reklam, men utan tillstånd blir det en helt annan grej)

Fast jag vet å andra sidan inte riktigt vad lagarna säger, vem på GP jag ska kontakta samt vad jag ska säga om jag nu ringer.

Har skickat iväg ett mail till bandet och frågat om de visste om att bilden skulle finnas med i tidningen.
Om de inte hade någon aning om det blir det att kontakta GP. Då har dom ju tagit bilden utan både mitt och bandets tillåtelse, brutit mot upphovsrättslagen samt inte skrivit med mitt namn vid fotot (vilket inte är så konstigt eftersom det är reklam, men utan tillstånd blir det en helt annan grej)

Fast jag vet å andra sidan inte riktigt vad lagarna säger, vem på GP jag ska kontakta samt vad jag ska säga om jag nu ringer.

Jag gissar på att gp har frågat bandet där bandet gett ut bilden till gp och gp trycker upp bilden i "god tro" eller något liknande så du kommer endast kunna få pengar av bandet gissar jag på.

men kontakta gp 031-62 40 00 Huvudväxel och fråga efter någon som är ansvarig

det stämmer, så vart fallet. fick detta svar av bandet:

"dem skrev till oss och frågade om vi hade en pressbild så vi skickade den bilden.
vi tänkte att eftersom vi skickat med din logga så borde det inte varit några problem."

så nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara eller hur jag nu ska ställa mig i frågan.

Alexa, du har tydligen postat samma fråga två gånger. Kanske läge att förklara den här tråden "stängd" och fortsätta i den andra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar