Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mit Focusstop ?

Produkter
(logga in för att koppla)

lasse_ahv

Medlem
Hej !
På ebay.de kan man hitta en del objektiv som verkar intressanta, men vad är 'mit Focusstop' ?

Är det något problem/fördel på en D7D ?

/Lasse

Vad är det för objektiv?

Det är inte så att det är telen som har en spärr som gör att man kan hindra dem från att fokusera nära? Det används i så fall för att ge snabbare autofokus genom att man eliminerar en del jagande.

Jag hittade det själv !

I min gamla bruksanvisning för den analoga kameran kallas det för fokuslåsning. Det lär finnas en knapp på en del objektiv för detta.
Var inte det så man fick till att autofokusen kunde följa ett rörligt mål ?
Det behövs väl inte i en D7D, det finns ju i kameran. Kan det bli något problem ?

/Lasse

Det är en knapp som sitter på objektivet som vid intryck låser AF om du motivföljande AF på. Alternativt kan du via Custom menyn ställa den så att du får skärpedjupskontroll vid intryck. Jag har min D7D inställt på Skärpedjupskontroll.
Nej det kommer inte att ställa till några problem, använd fokuslåskanppen om du vill eller så låter man bli ;0))

mvh/Ove

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    25 KB · Visningar: 114
ANNONS