Annons

Missvisande färger

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nyligen investerat i en Canon EOS 50D och är riktigt nöjd med resultatet! Problemet sitter inte i kameran utan uppstår när jag ska öppna bilderna i datorn (Adobe Bridge & PS CS5). Färgen lila blir i stort sett blå. Om jag håller kameran bredvid bildskärmen (HP Laptop 2 år gammal) och jämför en bild med lila i, då visar datorskärmen istället en väldigt mycket mer blå ton i det lila. Man ser knappt att det är lila det ska vara.

Alla andra färger visas relativt bra, det är just den lila som missvisas och blir blå. Jag har försökt ställa in inställningarna i kontrollpanelen för färgkalibrering men utan resultat. Verkar inte finnas någon iställning för R, G & B separat. Bara färgtoner överlag.

Det känns som slöseri när man köpt en ny kamera att färgerna blir helt annorlunda i datorn och jag är därför rädd att jag ska redigera sönder dom innan framkallning etc.

Är det skärmen som är kass eller ska jag fixa en annan färgprofil? Vart hittar man en bra i så fall?
 
Har nyligen investerat i en Canon EOS 50D och är riktigt nöjd med resultatet! Problemet sitter inte i kameran utan uppstår när jag ska öppna bilderna i datorn (Adobe Bridge & PS CS5). Färgen lila blir i stort sett blå. Om jag håller kameran bredvid bildskärmen (HP Laptop 2 år gammal) och jämför en bild med lila i, då visar datorskärmen istället en väldigt mycket mer blå ton i det lila. Man ser knappt att det är lila det ska vara.

Alla andra färger visas relativt bra, det är just den lila som missvisas och blir blå. Jag har försökt ställa in inställningarna i kontrollpanelen för färgkalibrering men utan resultat. Verkar inte finnas någon iställning för R, G & B separat. Bara färgtoner överlag.

Det känns som slöseri när man köpt en ny kamera att färgerna blir helt annorlunda i datorn och jag är därför rädd att jag ska redigera sönder dom innan framkallning etc.

Är det skärmen som är kass eller ska jag fixa en annan färgprofil? Vart hittar man en bra i så fall?

Vill bara uppmärksamma att Canon gick ut med ny Firmware Ver. 1.0.7. förra sommaren. Din kamera är kanske redan uppdaterad med den.
 
Jag skulle tro att det är din skärm som spökar, laptop-skärmar har en tendens att vara ganska opålitliga. Enklaste sättet att göra en check är att du skriver ut en bild med en bra skrivare och jämför sedan denna mot din skärm, då borde du kunna se om det är skärmen eller kameran som bråkar.
 
Vill bara uppmärksamma att Canon gick ut med ny Firmware Ver. 1.0.7. förra sommaren. Din kamera är kanske redan uppdaterad med den.

Ja, den är uppdaterad till 1.0.7. Tack för upplysningen!

Tror inte att det skulle kunna ha något att göra med det.
Om jag jämför det lila (en tröja i mitt fall) så överensstämmer kamerans visning med verkligheten. När jag sedan visar bilden i datorn är det lila nästan blått. Andra färger, exempelvis röd, grön, blå, visar den som den ska.

Är ganska så säker på att felet inte sitter i kameran utan i datorn.
 
Märkte en konstig sak idag när jag experimenterade. När jag förde över en bild från min kompaktkamera (Olympus Tough 8000) i JPEG så blev det lila blått som när jag fotar RAW /JPEG med 50D:n. Men, när jag för över en likadan bild från min iPhone så blir färgen korrekt! Jag har öppnat alla tre bilder i PhotoShop CS 5 så det är inte att programmen som visar olika. Vad är det anledningen?

Har det att göra med hur PS tolkar informationen i bilderna från de mer avancerade kamerorna? Jag tycker inte att det känns som en kalibreringsinställning längre eftersom att telefonens bild visades korrekt.

Är tacksam för all hjälp!
 
Problemet är ganksa omöjligt att diagnosticera i det här fallet eftersom du faktiskt inte har en aning om vad som är "rätt". Hur vet du att det din skärm visar faktiskt är det som bildfilen innehåller? De flesta laptop-skärmar är faktiskt så taskiga att det nästan är omöjligt att arbeta med bilder på dem...

Att din iPhone "stämmer" är inte helt osannolikt ett så kallat överlagrat fel, att iPhone-kameran överdriver violett och skärmen visar för lite violett. Lägg ihop dem så blir slutresultatet ungefär noll = rätt.

Canon 50D är annars en ganska trevlig kamera att kalibrera, den har jämna och bra valda färgfilter. Skillnaden mot en iPhone är att en iPhone har mycket "bredare" filtrering av de tre olika grundfärgerna den mäter. Detta betyder att den inte är lika känslig för skillnader mellan olika ljustyper, men också att den får mycket sämre färgtonsupplösning - den kan inte se skillnad mellan två liknande färger lika lätt som en "stor" kamera.

Har du fotograferat i inomhusljus?

Under lysrörsbelysning är orange (och därmed också hudtoner) och violett de två kanske absolut svåraste färgerna, men att korrigera det med rätt verktyg är egentligen inga större problem.

I Adobes produkter finns det kalibreringsmöjligheter inbyggda, de så kallade "kameraprofilerna". De är till för att anpassa varje enskild kameras färgåtergivning till något som alla kan läsa, ett standardiserad färgsystem som t.ex sRGB eller Adobe RGB. Det som kameran i sig självt "mäter" av verkligheten har egentligen ganska lite med dessa standardfärgrymder att göra - vilken kamera du än väljer har en sådan här färgöversättningsprofil inbyggd på något ställe i systemet.

I en iPhone har du inga val, du måste använda den färgkorrigeringsprofil som (antagligen) är hårdvaruprogrammerad i den lilla kameramodulen. I en kamera som du kan ta ut råfiler ur har du med de flesta program möjlighet att påverka profilen.

iPhone - ganska okänslig för ljusvariationer, men också ganska dålig på små färgtons-skillnader

råfil, systemkamera - känslig för ljusvariationer, men hög färgnogrannhet. OM man väljer rätt kameraprofil.
 
Tack för ett ambitiöst svar!

Menar du att jag kan kalibrera kameran?

Den färg jag anser som "rätt" är den färgen som jag får upp på displayen i kameran och som också överensstämmer med den verkliga färgen, vilket det också gör i mitt fall förutom när den överförs till datorn. Jag kan lätt ändra valfri färg i PS till en annan men det jag då är rädd för är ju att jag gör en bild med färger som enbart ser bra ut för mig men kommer vara helt fel jämfört med verkligheten när jag sedan skickar till framkallning.

Det som jag tycker är konstigt är att alla andra färger stämmer bra överens med det jag ser i verkligheten. Kan det vara så att det endast är en färg som datorn "misstolkar"?

Hur ska jag konkret ändra inställningarna i kamera/cs5/lightroom för att de ska "prata samma språk"?
 
Är jag fel ute när jag tar för givet att kameradisplayen visar en verklighetstrogen färgåtergivning?

Jag är sugen på at införskaffa en iMac framöver. Den borde ju hålla måtten utan några egentliga konstigheter, eller är Apples datorer överskattade gällande bildbearbetning? Om man läser i forumtrådar här så känns der som att det är så mycket mer än bara ha en schysst redigeringsutrustning, att man kontinuernligt måste underhålla/kalibrera den för bra resultat.

Foto för mig är egentligen bara en dyr hobby men jag vill ju kunna få ut ett acceptabelt resultat av det.
 
Apple/Windows spelar absolut ingen som helst roll. Du kommer att behöva kalibrera/underhålla dem på samma sätt.

Du har helt rätt i att vara misstänksam angående kameradisplayens färgåtergivning, det är absolut inte några wide-gamut-paneler som används på kameror.

Däremot så har iPhone en sensationellt _dålig_ kamera i sina enheter, även om iPhone 4 skärpt sig lite på den punkten. Färgerna är med avsikt övermättade (som i 'alla' mobilkameror) och kontrasterna är manipulerade.
 
Ja, vilket märke det står på burken du tittar på är ganska egalt.

Det finns ett par viktiga punkter som man bör ha i åtanke:
  • Ljuset påverkar färgen - både den som du "ser" och den som ett instrument (en kamera, mätare, mobilkamera osv) mäter. Tyvärr innebär inte en viss ljusändring samma förändring i det du ser som det ditt instrument mäter. Detta kallas för Metameri.
  • För att vara säker på att det du ser blir rätt avbildat måste du ha en referens, något som är uppmätt tidigare. Referensfärgkort som t.ex QPcard och Xrite har uppmätta färgvärden, "kameran bör se detta som färg [XYZ] om allt är rätt"
  • Ska du vara säker på att det du ser av filen, de uppmätta värdena, stämmer med det som finns i filen måste du kunna lita på din skärm. Annars är det BARA du som ser färgen presenterad på det här sättet, folk med andra skärmar (eller om du skickar bilden till utskrift) kommer avbilda färgerna i filen på ett helt annat sätt.

Så steg ett är att se till att det du tittar på filen med visar "rätt" avbildning av det som finns i filen. En icke kalibrerad laptop-skärm är inte speciellt sannolik som "sann" färgåtergivare. En kameradisplay är det ännu mindre... Steg två är att se till så att kamerans mätning ger samma resultat i filen som det du ser. Det gör du genom att välja en kameraprofil.

Hur man tillverkar en kameraprofil är lite väl OT, men det finns ju program som kan göra detta åt dig - Adobes egna gratisprogram "DNG Profile Editor" som är ganska klöddigt att använda, men kan ge bra resultat om man har mycket träning och vet vad man vill. X-rites "Passport" och QPcards QPcalibrator är två andra som gör det hela snabbt och smidigt åt dig..
 
KALIBRERING KALIBRERING KALIBRERING!!!

Ifall du vill göra någon nytta med din bildbehandling så är regel nummer ett en kalibrerad skärm. Sen bestämmer du dej för en profil i kameran, i ditt fall antar jag att adobeRGB är att välja. Du öppnar bridge och synkar profilen adobeRGB genom shift+äppel+K (vill jag minnas i profilhanteraren adobeRGB som din RGB profil. När den säger att programmen är synkade har du samma profiluppsättning på alla adobes program. Nu kan du börja jobba på din bild. När den är klar konverterar du den till utskriftsprofilen. I camera raw kan du vid behov ännu göra som föregående skrev en kamerakalibrering, men börja med det här och du är nog då rätt så nära sanningen du kan med di laptop komma.

Föredrar själv för tillfället adobeRGB över pro photo eftersom jag kan hålla samma profil i hela workflown, me det är bara en vanesak, proPhoto har alltså större färgrymd än adobe.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.