Annons

misstag vid bröllopsfotografering-hur kompensera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst bör man gardera sig när det gäller att plåta bröllop. Jag har oftast tre kameror med mig där det är två med färgfilm/digitalt och en med svartvit film i. Riktigt lika säker som Christel är jag inte. Men det är viktigt att det inte strular, varken för mig som fotograf eller brudparet. Speciellt viktigt om man inte har firma.
Och visst är Christel en grym fotograf. Rikigt fotogenisk :)
Vad bör finnas med i en beskrivning om vad kunden kan vänta sig vid bröllopsfoto?

Men det vore intressant veta mer om det Christina skrev om. Var det hon som tagit bilderna eller?
 
Nej, det är inte jag som var fotografen, det är jag som var bruden. Det var jag och min blivande man som träffade fotografen en vecka innan och som önskade få bilder med repotagekänsla, dock inte på diagonalen som några bilder ur visningsalbumet var tagna. När vi fick kontaktkartorna blev vi mycket besvikna. Av 57 bilder var 24 sneda.

Det fanns inte en enda bild som vi kunde tänka oss att ha som tidningsbild. En hade varit bra om inte brudnäbbens huvud var klippt diagonalt strax under hakan.

Då väderprognosen visade att det skulle vara sol endast två-tre dagar till anlitade vi en annan fotograf för omfotografering (vidtalade ej den första, hon hade ju sitt ordinarie jobb på fotolabbet och vi ville inte vänta med omfotografering eftersom vi ville ha liknande väder som på bröllopsdagen).

Vid de första kontakterna med fotografen efter vi fått bilderna nämndes ingenting om kompensation, utan hon menade att smaken är som baken, dvs delad. Dock rätade hon upp en bild i photoshop. Många av bilderna var för sneda och snävt skurna för att rätas upp.

Sedan har vi som kompensation för detta misstag velat få en CD med alla bilderna digitalt, för att kunna göra egna försök att räta upp bilderna och även för att ha tillgång till den enda fotodokumentation som finns från vår dag. Detta skulle inte heller kosta fotografen något (möjligen en ruckning på principer och prestigeförlust) utan ge henne två något nöjdare kunder.

Fotografen, som inte har egen firma, håller hårt på upphovsrätten men kan sträcka sig till att låta oss få 10 orginal digitalt, vilket vi tycker är snålt med tanke på att hon inte alls utförde uppdraget som vi önskade, dvs att nästan hälften av de 57 bilderna var sneda. Så alltihop känns oprofessionellt hanterat och mycket tråkigt, eftersom det är omöjligt att köra bröllopet i repris. Fotografen däremot kommer säkerligen att i fortsättningen vara mycket lyhörd för kundernas önskemål...

Hur skulle ni som fotografer hantera det här?
 
bildstina skrev:
Nej, det är inte jag som var fotografen, det är jag som var bruden. Det var jag och min blivande man som träffade fotografen en vecka innan och som önskade få bilder med repotagekänsla, dock inte på diagonalen som några bilder ur visningsalbumet var tagna. När vi fick kontaktkartorna blev vi mycket besvikna. Av 57 bilder var 24 sneda.

Det fanns inte en enda bild som vi kunde tänka oss att ha som tidningsbild. En hade varit bra om inte brudnäbbens huvud var klippt diagonalt strax under hakan.

Då väderprognosen visade att det skulle vara sol endast två-tre dagar till anlitade vi en annan fotograf för omfotografering (vidtalade ej den första, hon hade ju sitt ordinarie jobb på fotolabbet och vi ville inte vänta med omfotografering eftersom vi ville ha liknande väder som på bröllopsdagen).

Vid de första kontakterna med fotografen efter vi fått bilderna nämndes ingenting om kompensation, utan hon menade att smaken är som baken, dvs delad. Dock rätade hon upp en bild i photoshop. Många av bilderna var för sneda och snävt skurna för att rätas upp.

Sedan har vi som kompensation för detta misstag velat få en CD med alla bilderna digitalt, för att kunna göra egna försök att räta upp bilderna och även för att ha tillgång till den enda fotodokumentation som finns från vår dag. Detta skulle inte heller kosta fotografen något (möjligen en ruckning på principer och prestigeförlust) utan ge henne två något nöjdare kunder.

Fotografen, som inte har egen firma, håller hårt på upphovsrätten men kan sträcka sig till att låta oss få 10 orginal digitalt, vilket vi tycker är snålt med tanke på att hon inte alls utförde uppdraget som vi önskade, dvs att nästan hälften av de 57 bilderna var sneda. Så alltihop känns oprofessionellt hanterat och mycket tråkigt, eftersom det är omöjligt att köra bröllopet i repris. Fotografen däremot kommer säkerligen att i fortsättningen vara mycket lyhörd för kundernas önskemål...

Hur skulle ni som fotografer hantera det här?

Börja med hur mycket ni betalade den första fotografen.
 
1000 kr i förskott. Allt som allt skulle det röra sig om runt 2700 inkl ett spiralalbum med 10 bilder. Vi har inte betalt något mer än förskottet, men hade gärna betalt fullpris och mer än så om bilderna varit bra.
 
Estethia skrev:

har läst några gånger på bla. bröllopstorget om fotografer som lämnar in rullar på samma labb samtidigt och så har det som inte får hända, hänt.... alla rullar förstörda.
*glp*
[/QUOT

Tja, jag har bara jobbat i snart 30 år som fotograf.... Har aldrig, säger aldrig fått en rulle sabbad av nåt labb.

Låter på er här som om det vore vardagsmat på labben med katastrofer.... Nu finns det ju i och för sig inte så många proffslabb kvar längre...

Vore kul att se statistik på %-talet på labbsabbade rullar.... (Ämmne för en ny tråd kanske...)
 
du säger att fotografen inte har egen firma...
benämner hon sig själv som proffsfotograf?
om inte, så är det trots allt i mångt och mycket den risken man tar när man anlitar en icke professionell fotograf.
eller så kanske hon kallar sig proffs men är långt ifrån det läget.

jag tycker hon ska kompensera er på så sätt att ni får alla bilderna och kanske även hjälper er att göra det bästa av vad som finns.

däremot så tycker jag att det faktiskt är så att om man inte riktigt gillar allt i en fotografs stil (bilder på diagonalen tex. och så är det flera sådana i dennes portfolio) så ska man se sig om efter en annan fotograf.
(inte så kul att höra så här efteråt förstås)
många fotografer har en egen stil och kan råka plåta mer på egen känsla än efter särskilda direktioner... om det inte är en så värst professionell fotograf... (går förstås inte att dra alla över en kam)

man ska tex. absolut inte anlita mig om man gillar kvadratiska uppställningar.
då kan man höra av sig till per fogelberg.
vill man ha en del bilder på diagonalen kan man däremot höra av sig till mig.
 
Estethia skrev:
du säger att fotografen inte har egen firma...
benämner hon sig själv som proffsfotograf?
om inte, så är det trots allt i mångt och mycket den risken man tar när man anlitar en icke professionell fotograf.
eller så kanske hon kallar sig proffs men är långt ifrån det läget.

jag tycker hon ska kompensera er på så sätt att ni får alla bilderna och kanske även hjälper er att göra det bästa av vad som finns.

däremot så tycker jag att det faktiskt är så att om man inte riktigt gillar allt i en fotografs stil (bilder på diagonalen tex. och så är det flera sådana i dennes portfolio) så ska man se sig om efter en annan fotograf.
(inte så kul att höra så här efteråt förstås)
många fotografer har en egen stil och kan råka plåta mer på egen känsla än efter särskilda direktioner.
och särskilt om det inte är en så värst professionell fotograf, antar jag.

man ska tex. absolut inte anlita mig om man gillar kvadratiska uppställningar.
då kan man höra av sig till per fogelberg.
vill man ha en del bilder på diagonalen kan man däremot höra av sig till mig.

Grejen är ju den att du säkert har vett att säga att du inte är rätt person. Kan man inte göra ett jobb som kunden sagt de vill ha det ska man inte ta det. Gör man ändå det och inte lyckas får man stå för konsekvenserna.
 
och det där har alla nybörjare koll på och styrka att stå för.... not.

men som jag säger och säger igen, klart hon ska ge brudparet alla bilder och hjälpa dom göra det bästa av vad som finns.
 
Estethia skrev:
och det där har alla nybörjare koll på och styrka att stå för.... not.

men som jag säger och säger igen, klart hon ska ge brudparet alla bilder och hjälpa dom göra det bästa av vad som finns.

Tar man något jobb så kvittar det om man är nybörjare eller ej det är ingen ursäkt från lagen sett. Och gör man ett avtal och inte håller det så är det avtalbrott och då blir man också ersättningsskyldig och kanske även skadeståndskyldig om jag förstått det rätt.
 
Vore kul att se statistik på %-talet på labbsabbade rullar.... (Ämmne för en ny tråd kanske...)
I PLUS när fuji var där var det någonstans långt under promille vi snackar om. Med tanke på att när det var på tal gick bokstavligen talat miljoner rullar genom labbet varje år. Tråkigt för dom det händer, men jämför man med andra industrier så är det en bra nivå. Undrar vad risken för bilolyckor är i jämförelse.
 
bildstina skrev:
1000 kr i förskott. Allt som allt skulle det röra sig om runt 2700 inkl ett spiralalbum med 10 bilder. Vi har inte betalt något mer än förskottet, men hade gärna betalt fullpris och mer än så om bilderna varit bra.

Det är svårt, faktiskt omöjligt, att reparera skadan och tråkigt att fotografen inte har lyssnat från början.

Finns det 10 bilder som ni är nöjda med?
I så fall ser jag att huvuduppgiften redan är löst.

Finns det inte det tycker jag att fotografen bör kompensera på ngt sätt. Eftersom ni inte vill ha de sneda bilderna så ser jag inte varför fotografen skall lämna ut alla sina bilder för fri kopiering. Det tycker jag inte är rimligt.

Däremot kan jag förstå att man som kund vill ha kopior ändå när det gäller denna typ av bilder. det går inte att skapa om den dagens känslor. Man får försöka komma överrens om en vettig ekonomisk ersättning för de bilderna. Här tycker jag att fotografen bör vara helt medgörlig i att vrida och beskära bilderna tillsammans med kunden framför datorn. Här gäller det från fotografens sida under jobbet att visa proffissionalism och lägga band på känslorna.

Eftersom en annan fotograf blev anlitad bör ngn form av prisavdrag ingå. Fotografen har faktiskt inte lyssnat och utfört jobbet enligt önskemål.

Summa summarum, så bör fler kopior tillhandahållas kunden inom det pris som har kommit överrens.

På Christina låter det som att fotografen inte vill lämna ut sina original digitalt. Det har jag förståelse för. Samtidigt tycker jag att det är konstigt att fotografen inte erbjuder paret att trixa med bilderna tillsammans med paret. Det är lätt att skapa negativ reklam men väldigt svårt med positiv.

Lycka till Christina
/Erik
 
Kan du berätta vad hon heter så kan vi sätta henne på svarta listan? Då slipper andra bli utsatta för det ni blivit.
Sa ni till henne innan hur många bilder ni ville ha? Om ni sa då ca: 50 och hon ger er 10 så borde ni få ersättning för den andra fotografens kostnad. Tycker jag.

MVH

Gustav
 
>önskade få bilder med repotagekänsla, dock inte >på diagonalen som några bilder ur >visningsalbumet var

Varför valde ni inte en annan fotograf som tar raka bilder då? Hur mycket av den reportage känsla du talar om sitter i det faktum att bilderna är medvetet vinklade??


>Det fanns inte en enda bild som vi kunde tänka >oss att ha som tidningsbild.

>Sedan har vi som kompensation för detta misstag >velat få en CD med alla bilderna digitalt,

VARFÖR?
om det inte finns några bilder ni gillar vad ska ni då ha dem på CD för?
Vem skulle vilja lämna ett halvfärdigt arbete för att kunden ska kunna leka med det själv??

Tänk en bilackerare som skickar med färgen i lite fel kulär för att kunden ska kunna blanda om den och måla bilen med sin egen pensel/färgspruta från RUSTA?

> Fotografen däremot kommer säkerligen att i >fortsättningen vara mycket lyhörd för kundernas >önskemål...

Om man som fotograf odlar en egen stil, något som inte är som alla andras utan lite speciell, så gäller det att se upp för de kunder som inte förstår detta och undvika dessa annars får man dessa tråkiga diskussioner...

typ, men de bilder du visade var så livfulla och häftiga men våra är ju alldeles stela och trista...
- Ja men ni ville ju att jag skulle göra bilder med rak horisont och normala färger där alla syntes tydligt och det inte var någn oskärpa....

/b
 
Gustafo skrev:
Kan du berätta vad hon heter så kan vi sätta henne på svarta listan? Då slipper andra bli utsatta för det ni blivit.
Sa ni till henne innan hur många bilder ni ville ha? Om ni sa då ca: 50 och hon ger er 10 så borde ni få ersättning för den andra fotografens kostnad. Tycker jag.
Det där med ”svarta listor” är känsligt tycker jag.
Förutom att ”vi” inte har någon svart lista, så kan man inte bara utgå från en missnöjd kunds syn på hur fotogaferingen hanterats.
Då skulle alla sveriges företag finnas på svarta listan...

Om inte en enda av 57 bilder går att använda, så är det väl inte bara snedheten som är problemet?

Jag undrar lite över detta att fotografen håller på upphovsrätten och inte vill ge er mer än tio bilder. Alltså är det tio som är beställt?

Jag gör en del bröllopsfotograferingar (så kallde ”Fogelbergare”, uppställt och fyrkantigt) och om någon vore missnöjd skulle jag inte ge bort fler bilder än beställt, däremot inte ta full ersättning, utan kanske nöja mig med handpenningen?

Jag ser inte att någon annan fotograf har anlitats, var kommer det ifrån?

En huvudregel när jag assisterade en porträttfotograf, för snart tjugo år sedan var; lämna aldrig iväg bilder som vi (chefen) inte är nöjda med. Inte ens om kunden vill betala för dem.

Fast här verkar det som att fotografen är nöjd medan kunden är missnöjd. Omvänt läge...
 
Jag ser inte att någon annan fotograf har anlitats, var kommer det ifrån?

bildstina skrev:
...Då väderprognosen visade att det skulle vara sol endast två-tre dagar till anlitade vi en annan fotograf för omfotografering...

Där Mikael ;)

Jag kan dock inte riktigt se problemet här..
(även om det inträffade är tråkigt)

Ni har betalt 1000:- för att fotografen skulle föreviga ert bröllop och sedan 1700:- för ett album med 10 bilder i.

Fotografen befann sig på plats, arbetade sin tid men utförde inte jobbet enligt era önskemål.

Fotografen har fått betalt för sin tid, ni bör få bilder från fotografen (10 st) utan extra kostnad, som kompensation. Det tycker jag verkar rimligt.

Av detta kan man se två olika saker.

1. Att det är viktigt att använda en erfaren fotograf (inte nödvänligtvis inom bröllop), och inte billigast möjliga. Många par tror nämligen att fotografera kan ju vem som helst göra, det behöver ju inte kosta några pengar.
Men vem som helst kan ju inte laga maten, eller spela musiken, eller baka tårtan.

2. Att vara tydlig i sin kommunikation med fotografen, så att fotografen verkligen förstått vilka bilder som efterlyses (personligen så kan jag tolka ordet "reportagefoto" som att bilderna skall vara lite på sniskan och lite häftiga, men det är min tolkning).

Jag fotograferade mina två första bröllop i sommras. Det första var ganska svettigt, även om jag är en fotograf med hyffsad kunskap om fotografering. Det andra gick mycket enklare och jag kände mig betydligt säkrare på min uppgift.

(Båda brudparen blev mkt. nöjda med bilderna).

Det kanske blev ett lite surt inlägg, men det var inte alls illa menat.
 
Ok, jag uppfattade det som att kunden hade bokat in en reservfotograf för säkerhets skull, eftersom det bara skulle vara två dagar med fint väder...

Annars undrar jag hur man kan hinna med att ta en omfotografering inom två dagar. Det brukar ta lite längre innan man får se bilderna.
 
Nu hänger jag med, jag misstolkade det hela om annan fotograf.
Den fotograf som gjorde första jobbet, var inte ledig under de två dagar med samma väder som vid bröllopet.

De tog alltså en omfotografering med annan fotograf...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.