ANNONS
Annons

misstag vid bröllopsfotografering-hur kompensera?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Ponera att ett brudpar anlitat en fotograf till bröllopet för fotografering under vigsel och efteråt gruppbilder utanför kyrkan. Dessa har även träffat fotografen innan för att framföra önskemål kring uppdraget, bla att de vill ha reportagekänsla över bilderna (riskastningsbilder och krambilder med gästerna) men inte ha kort tagna snett (på diagonalen) så som fotografen visar exempel på i ett visningsalbum. När bilderna så kommer är ca hälften av bilderna tagna snett, de flesta helt diagonalt, varpå beställaren blir mycket besviken. Hur hantera problematiken?

Skanna/läs in digitalt och rotera bildena, beskär i ök och uk så får "du" helt raka bilder, om än något tightare utsnitt än oroginalen.

Torde funka hyfsat om det finns lite luft kring huvudobjekten på bilderna.

/ Andreas

Du skall inte lämna ifrån dig ett jobb som inte är bra, utan skanna isåfall bilderna och rätta till dom som Andreas påpekade, gör sedan kopior till kunden i deras önskemål så godkänner dom förhoppningsvis jobbet

Sneda bilder får betecknas som stil, tycke och smak så spontant så låter det knepigt att uttala sig om kompensation - även om det klart låter lite märkligt om hälften av bilderna ser ut så.

Ska man tolka det som att man beställt bilder med reportagekänsla och inte alls omnämnt sneda bilder eller har man uttryckligen sagt att några sådana vill man inte ha?

Det är svårt. Uppenbarligen så har det skett ett missförstånd mellan fotograf och beställare men att gå därifrån till att lägga all skuld på fotografen och säga att denne har gjort "fel" tycker jag spontant låter besvärligt.

Att komponera om och beskära befintliga bilder funkar kanske i viss mån men förutsätter bland annat att fotografen inkluderat rätt mycket luft runt huvudobjekten, vilket dessvärre inte är särskilt vanligt vid den här typen av motiv.

En annan, om än otillräcklig, dellösning är att ni kommer överens om nyfotografering. Till vilken ersättning är svårt att säga men jag tycker som sagt att det låter knepigt att skylla hela historien på fotografen. Naturligtvis kan det inte bli på bröllopsdagen, men det kan ingen kompensation i världen hjälpa er med.

Lycka till!

När jag läser inledningen kan jag inte riktigt avgöra om frågeställaren är fotografen eller den i det här fallet "förfördelade kunden", eller om frågan är rent hypotetiskt ställd...
Vissa saker är generella i frågan emedan vissa kan vara av mer "vinklad" natur...
Generellt gäller muntliga avtal...
...även om ett skrivet skulle göra världen enklare, ibland...
Vid en tvist av det här slaget kommer sannolikt konsumentledet att få till stånd en jämkning..
Fotografering, dvs själva arbetet går under tjänsteavtalet medan bilder kommer att falla under konsumentköpslagen...
Som fotograf får man nog fundera på vilken nivå jämkningen kommer att hamna på...
Som kund, i vilken nivå man kan känna sig "nöjd"
Detta under förutsättning att båda parter har kommit fram till att ett misstag har begåtts avseende inriktning / utförande på bildmaterialet.
Om inte, är det här knuten ligger...

om jag vore kund så skulle jag gå till en fotograf som tar "raka" bilder om det är vad jag vill ha, eftersom fotografering är ett hantverk/konstnärligt yrke och där utövaren utvecklar en personlig stil och ofta ett invant mönster.

jag skulle alltså inte gå till en fotograf som visar upp sneda bilder i sin portfolio.
för redan då bör jag ha förstått att detta inte är fotografen för mig.
inga garantier finns att just denna fotograf inte glömmer av sig och inte plåtar på sitt eget vis.

när valet ändå är gjort och bilderna inte motsvarar önskemålen kan bildbehandling (vrida till bilderna så långt det går) ingå från fotografens sida (denne har ju trots allt glömt bort kundens önskemål) utan kostnad, tycker jag.
något annat är ju svårt att göra då vigseln redan har hänt och är svår (för att inte säga omöjlig) att arrangera om.

sen undrar jag, är det säkert att det inte finns rättvridna bilder?
en bröllopsfotograf som plåtar dokumentärt bör ju ta mycket bilder med alla möjliga kompositioner, utsnitt och motiv.
kanske är det så att fotografen (som uppenbarligen favoriserar sneda bilder) bara har valt ut sina egna favoriter och det finns en hel drös med "rättvända" bilder?

Om det specifikt är sagt att inga sneda bilder ska tas på diagonalen och runt hälften är tagna på det viset skulle det inte förvåna mig om fotografen kan kommas till att få bekosta ett nytt bröllop och en annan fotograf.

Han/hon har trots allt gå med på att leverera bilderna som kunden ville ha det.

jag skulle förresten, vid närmare eftertanke, nog vilja fråga om det är en mycket förvirrad fotograf om denne tar så mycket som hälften av alla bilder på snedden utan några som helst alternativ.
man plåtar alltid alternativ, så man är säker på att man har bra bilder som kunden kommer gilla.

alternativ är ordet.

okej om man råkar missa på nån eller ett par bilder... men hälften?
jag är positiv och tror fortfarande (även om det nu bara är en hypotetisk fråga) att fotografen har rakare alternativ och bara missat att visa dom för kunderna av nån anledning.

är inte så hemma på bröllopsfoto, så någon vänlig själ här kanske skulle vilja förklara för mig vad som menas med "raka" och "sneda" bilder.
tagna "diagonalt"?

tack!
/micke

en rak bild är tagen med kameran helt våg- eller lodrät (exemplet lider lite av vidvinkel, men den är tagen med en lodrät kamera).
http://www.estethia.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=233885

när man tar en sned bild med diagonal så lutar man kameran en aning.
http://www.estethia.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=233891

att luta kameran medvetet är ofta använt för att skapa mer fart åt en situation. en diagonal kan ge ytterligare spänning åt ett motiv.
http://www.estethia.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=229023

en rak bild ger mer lugnt och stillsamt intryck.
http://www.estethia.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=229021

Wow Christel! Jag blir helt förstummad! Fotograferade ett bröllop i våras och var rätt nöjd men detta är ju enastående.
Stående ovationer!!!

/AnWi

Det är ju alltid viktigt att komma överens innan... men jag har personligen råkat ut för kunder som säger sig välja mig för min stil...sen väljer bort alla roliga bilder...för att sedan klaga på att alla bilder är "tråkiga"....

Men men...jag fotar heller inte bröllop längre tröttnade på struliga o snåla kunder kan man säga..

Jag skrev rätt noga i mina prislistor osv mina villkor..
citerar mig själv:
" Fotografen gör sitt bästa för att ni ska få så bra bilder som möjligt men kan inte lämna garantier för att enskilda poser , särskild miljö eller bildtyper levereras. Varje fotografering är unik och bilderna som produceras visar detta. De prover på bilder som visas innan fotograferingen är exempel ej mallar på bilder som levereras Om fotografen genom sjukdom eller liknande ej kan genomföra fotograferingen, eller om film eller digitala filer förstörs,skadas eller förkommer så att inga bilder kan levereras återbetalas erlagd ersättning, inga ytterligare krav kan riktas mot fotografen eller hans firma utöver detta."

En skrivning i stil med denna anpassad efter ens egna förhållanden kan vara bra att ha, den klargör ganska bra vad man vill ska gälla, om kunden inte gillar det så finns det andra fotografer att gå till...

Denna skrivning klargör ju även vad som gäller om ni tex bryter benen eller får en infarkt dan innan deras bröllop...

/b

mats o anders:
tack så jättemycket! :eek:D
*rodnar alldeles och blir glad*
:eek:D

bertil:
det är jättesmart att som du ge bra information redan från början.
jag sitter själv och meckar med en ny hemsida och ska då ha en infosida med lite allmänt och lite faq's osv.

dock har jag sett till att backa upp mig själv på många fronter.
jag har två kameror, pajar den ena har jag en kvar.
en objektivhög att välja mellan om nån skulle paja.
jag har möjlighet att snabbt och gratis låna en komplett utrustning om nåt skulle hända med båda mina kameror.
jag har många minnen.
jag har alltid fläskigt med batterier med mig.
jag har två stand in's för mig själv om jag blir sjuk.
jag backar upp alla bilder efteråt på minst två separata hårddiskar.
jag har köpt photorescue om något ändå skulle hända.
jag ser till att plåta viktiga bilder på två separata minneskort.

än så länge har jag klarat mig fint.
*ta i trä*

på filmtiden så lämnade jag aldrig in flera rullar på samma labb samtidigt utan delade antingen upp högen med rullar eller lämnade in på separata labb.

jag tror att det är viktigt för många kunder att få veta detta så dom känner sig säkra.
därför tänkte jag, som du, göra en infosida på min uppdatering av hemsidan där jag beskriver detta plus en massa till.

[jag har många minnen.
jag har alltid fläskigt med batterier med mig.
jag har två stand in's för mig själv om jag blir sjuk.
jag backar upp alla bilder efteråt på minst två separata

Håller med men....åker ni i samma bil om platsen ni ska fota på ligger en bit bort?
Och om....

Man kan aldrig gardera sig helt fullt ut...om man inte är beredd att betala väldigt mycket....
Så glöm inte att se om din rygg innan något händer, hälsar

/b

sant, sant.
jag kan ju bli påkörd eller köra av vägen på väg till bröllopet.
eller hamna i koma i kyrkan (mindre troligt).
man kan aldrig nånsin gardera sig för allt.
men för mycket.
och ibland ser jag att många knappt garderar sig alls.
har läst några gånger på bla. bröllopstorget om fotografer som lämnar in rullar på samma labb samtidigt och så har det som inte får hända, hänt.... alla rullar förstörda.
*glp*
jag ryser av bara tanken att nåt skulle hända så jag strular bort precis varenda bild.
därför försöker jag gardera mig så gott jag kan.

Påminner om lite saker när jag jobbade i ett projekt. Vi såg till att äta varierade rätter när vi käkade lunch så inte alla skulle ligga utslagna om det var taskigt, osv.

Listan på saker man gör i fall att olyckan är framme kan göras precis hur lång som helst.

Damocles skrev:
Påminner om lite saker när jag jobbade i ett projekt. Vi såg till att äta varierade rätter när vi käkade lunch så inte alla skulle ligga utslagna om det var taskigt, osv.
ja, det är smart.
så gör piloter.
farsan (som jobbade som flygkapten innan han pensionerades) berättade att en gång så var han väldigt glad över att välja rätt rätt. ;o)
styrman och kapten får aldrig äta samma mat och den här gången råkade styrman få det som visade sig var dåligt.
helt plötsligt var hela hans del av instrumentbrädor och dyl alldeles guckiga... ;o)
farsan fick sköta resten av flygningen själv.
i myslukten. ;o)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar