Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Misstänker fokusproblem 70-200/4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

STi

Aktiv medlem
När jag fotar rörliga bilar (rallybilar) så upplever jag att fokus hamnar fel, känns som det blir oftare och oftare. Känns som att det är väldigt sällan jag får till den perfekta bilden.

Tror ni att jag behöver göra någon form av justerin på objektivet?
Har nog tagit ca 20 000 exponeringar? Eller kan det vara något annat som behövs göras?
Huset har tag 15-20 000 exponeringar (Canon 40D) .

Tacksam för svar

/ganska oerfaren person.
 
Om man behöver vart skickar man sakerna? Pris?
Bor i centrala småland.


När jag fotar rally så befinner jag mig mestadels vid vägbyten, kör en slutartid på 320 ibland mer, bländaren brukar ligga runt 5.0 iso ligger alltid på 100.
Använder mig av "AI servo fokus". Har även provat att köra på one shot eller liknande utan bättre resultat.

Vad tror ni det är som ställer till det för mig.


MvH Jimmie
 
Nu fotograferar jag inte rally, men 1/320 är lite i längsta laget för actionfoto. Bättre att skruva upp ISO till 400 och 1/1000 samt bländare f/5.6. Hur ser bilder ut som du tar med objektivet och stillastående motiv?

Bäst vore om du kunde lägga ut bildexempel, svår att säga något säker annars.

Annars vänder du dig till någon av Canons serviceverkstäder, exempelvis Intervision i Malmö eller RCC i Göteborg. Bäst är att skicka både kamera och objektiv.
 
Om man behöver vart skickar man sakerna? Pris?
Bor i centrala småland.


När jag fotar rally så befinner jag mig mestadels vid vägbyten, kör en slutartid på 320 ibland mer, bländaren brukar ligga runt 5.0 iso ligger alltid på 100.
Använder mig av "AI servo fokus". Har även provat att köra på one shot eller liknande utan bättre resultat.

Vad tror ni det är som ställer till det för mig.


MvH Jimmie

för lång slutartid.

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/5799419352/in/photostream

Samma kombo och rörelseoskärpa vid 1/800 på en långsammare bil...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.