Ablo
Aktiv medlem
Hej,
För att göra historien kort..
Fotograferade nyligen ett brudpar.
Efter fotograferingen så gjorde jag en skiva till brudparet(640x480 72dpi sRGB) med 150 av de ca 400 bilder som jag tog.
Bilderna på denna skiva var i stort sett direkt från kameran.. hade endast ställt lite kurvor samt exponering i camera raw.
Idag ringde brudparet(mannen) till mig och sa att endast EN av de 150 bilderna var bra, bäskärningen på de andra var inte porträtt typiska.
Visst, jag kan hålla med om detta på vissa av bilderna, men man kan ju inte sitta och beskära/göra iordning 150 bilder till brudparet bara för att dom sedan ska välja ut ca 10 bilder av dessa, det är ju slöseri med tid(eller?)
Blev lite knäckt på detta, eftersom jag själv tycker att bilderna är bra. Visst kan många av dom bli bättre med en riktig beskärning samt retuschering.. men så är det ju alltid.
Är bilderna så dåliga? (Bilderna från CDn nedan)
http://www.johanabelson.com/stenbeck
Borde man gallra ur bildena mer innan man skickar skivan till brudparet?
Brukar ni behandla ALLA bilder ni skickar, och isåfall hur många skickar ni?
Hur brukar erat arbetssätt se ut efter fotograferingen?
Kanske är jag onödigt upprörd över detta..
EDIT: Bilderna på länken ovan är alltså direkt från Camera Raw...
/Johan
För att göra historien kort..
Fotograferade nyligen ett brudpar.
Efter fotograferingen så gjorde jag en skiva till brudparet(640x480 72dpi sRGB) med 150 av de ca 400 bilder som jag tog.
Bilderna på denna skiva var i stort sett direkt från kameran.. hade endast ställt lite kurvor samt exponering i camera raw.
Idag ringde brudparet(mannen) till mig och sa att endast EN av de 150 bilderna var bra, bäskärningen på de andra var inte porträtt typiska.
Visst, jag kan hålla med om detta på vissa av bilderna, men man kan ju inte sitta och beskära/göra iordning 150 bilder till brudparet bara för att dom sedan ska välja ut ca 10 bilder av dessa, det är ju slöseri med tid(eller?)
Blev lite knäckt på detta, eftersom jag själv tycker att bilderna är bra. Visst kan många av dom bli bättre med en riktig beskärning samt retuschering.. men så är det ju alltid.
Är bilderna så dåliga? (Bilderna från CDn nedan)
http://www.johanabelson.com/stenbeck
Borde man gallra ur bildena mer innan man skickar skivan till brudparet?
Brukar ni behandla ALLA bilder ni skickar, och isåfall hur många skickar ni?
Hur brukar erat arbetssätt se ut efter fotograferingen?
Kanske är jag onödigt upprörd över detta..
EDIT: Bilderna på länken ovan är alltså direkt från Camera Raw...
/Johan