Annons

Missnöjd kund!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min erfarenhet (inte av bröllop, men av andra ”beställningsjobb”) är att man skjuter sig själv i foten med att ta och visa för många bilder. Alla bra bilder drunknar i ett hav av bilder och ger ett intryck av att ingen av bilderna är så jätte bra, man orkar helt enkelt inte titta.

”Fotografer med förstora minneskort/digitalkamera skjuter 20 för att vara säker när det bara behövs 2 syndromet”, kan man kalla det för.
Man orkar inte ens själv gå igenom alla bilder på rätt sätt, ännu mindre gör kunden det.
Massor av bilderna du länkade till är väldigt lika, vem behöver/vill ha det?
Det gör att man tvingas välja, då måste man leta efter fel ”att den är mindre bra än den” och tillsist är ingen bild bra.

Plocka ut 10 bilder, dom du tycker är bäst (men samtidigt såna du tror att kunden vill ha dom, snygga miner osv), fixa dom, leverera. Färdigt.
Kunden kommer att vara väldigt mycket nöjdare med 10 bilder som ser grymma ut än att behöva ta beslut om 150, där alla flyter ihop och blir likadana.
Få bilder gör alltid ett snyggare och bättre intryck än många bilder gör.
Erbjud inte ens att ge dom de andra 390 bilderna.

Och nästa gång så kom hem med 100 bilder istället och spara dig själv en väldig massa tid, då har du ändå 90 bilder att sålla bort (och det kan ju inte vara lite).

Tänk så här ”kan man skjuta behövs det bara ett skott för att träffa”.

/Magnus
 
jag träffar alltid brudparet innan och tar en fika, pratar genom vad dom har tänkt sig för slags bilder, ocg hur mkt det får kosta, det är ju sååå olika,
sen får ju jag styra upp allt beroende på bla väder poser mm mm
jag tar aldrig mer än max 60 bilder på ett bröllop, försöker tänka analogt annars blir det ju huuur mga bilder som helst, .
sen sållar jag bort hälfen gör en kontaktkarta och lämnar till kund vilken dom tar med sig hem och kollar i lugn o ro för att sedan komma och säga vilka dom vill ha.
har alltid funkat för mig.
 
Jag tycker många av bilderna är jättefina! jag tror ni har brustit i kommunikationen.

Min erfarenhet är att man måste prata igenom ordentligt innan, med brudparet vad de vill att bilderna ska förmedla, hur uttrycket ska vara och att de gärna får skicka exempelbilder som de både gillar och ogillar. Sen måste man veta vad de menar om de t.ex säger att de vill ha humoristiska bröllopskort eftersom min humor troligtvis inte alls är likadan som deras.

Ofta stämmer jag av under fotograferingen (ibland är det lite lugnande för de som är verkliga kontrollfreaks) genom att låta de titta på några bilder i kameran.

Jag är väldigt noggrann med redigeringen vid den slutgiltiga leveransen, speciellt som de oftast väljer utomhusmiljö före studio. Vid bildurvalet får de max 40 bilder att välja på om det är en timmes porträttfotografering utomhus med lite olika bakgrunder. Dessa bilder ligger i ett webbgalleri med rejäl vattenstämpel men med en bra upplösning så de ser detaljerna, de är bara lite redigerade, men jag poängterar att de inte ska titta för mycket på tekniken i detta skede utan på bilden så att säga. Det är dock viktigt att räta upp horisonter som sen ska vara raka etc, för annars kan man råka ut för både missnöjda brudpar som ville ha en sned horisont och tvärt om.


Lycka till
 
Synd att du fått en missnöjd kund. Sådant känns alltid väldigt tungt. Men deras synpunkt känns lite märklig för det finns många av bilderna som definitivt håller en klassisk porträttpose och utskärning.

Jag brukar precis som Ulrika visa max 40 bilder samt göra iordning dem efteråt med slutfinish.

Frågan är ju hur du löser den nuvarande relationen med kunden på ett snyggt sätt. Jag skulle nog träffa dem och till den träffen ha valt ut och gjort iordning ett förslag på ett lagom antal albumbilder. Samt också ställa följdfrågan om vad de egentligen menar med det som de sagt. Du måste få en chans att korrigera.

Berätta gärna här hur det går!
Patric
 
Delaktighet

Hej!

Jag tror att det ligger mycket i att kunden har en bild i huvudet och allt som avviker från denna är "fel". Kommunikationen innan och UNDER TIDEN är nog jätteviktig.

Dessutom tror jag att om kunden inte själv är fotointresserad och inte vet så mycket om fotografering, förväntar han sig nog att alla levererade bilder skall vara klara. Dock inte 150, utan kanske 20. Ett tips kan vara att sitta tillsammans med kunden och låta denne välja ut vilka 20 han vill ha, och där efter beskära, ev sudda ut kanterna för ett romantiskt skimmer o dyl. Jag vet att folk då brukar känna sig nöjda och delaktiga.

Dessutom blir jag misstänksam när han påstår att det bara är ett av fotona som är användbart. Antingen är killen blind, eller så är det ett smitningsförsök från betalningen enligt min mening.

M v h Caroline Henriksson
 
Jag har inte så mycket att tillföra mer än att dina bilder är jättefina. Du hade gärna fått fotografera mitt bröllop.

En sak som slog mig...
Vad säger Anna-Carin & Sten om att deras bilder nu ligger på nätet? Frågade du dem innan du la upp dem din sida? Behöver du göra det?

Risken finns väl att en (kanske mindre) missnöjd kund blir rent av förbannad om de råkar se diskussionen här.
 
jdandanell skrev:
Jag har inte så mycket att tillföra mer än att dina bilder är jättefina. Du hade gärna fått fotografera mitt bröllop.

En sak som slog mig...
Vad säger Anna-Carin & Sten om att deras bilder nu ligger på nätet? Frågade du dem innan du la upp dem din sida? Behöver du göra det?

Risken finns väl att en (kanske mindre) missnöjd kund blir rent av förbannad om de råkar se diskussionen här.

Hej,
Tack för svaret.
Bilderna ligger inte på min hemsida för "allmän" beskådning. Endast de som läser denna tråden kan se dom. Jag kommer att ta bort bilderna nu när bilderna snart är levererade.

I övrigt så återkommer jag ang. hur det går i slutändan, för er som är intresserade.

/Johan
 
Brudpar

Jag har plåtat brudpar i många år, men tog beslutet detta året att lägga av med det.

Orsak:

1.För mycket jobb - för lite pengar.

2.Ständigt gnällande.Precis som det är mitt fel att bruden inte ler på fotot.

3.Skall alltid "diskutera priset".

De kan lägga 15 papp på brudklänningen, 100 000 totalt på allt, men skall "diskutera" mitt pris på 3500 kr inkl alla kopior och frakt + tack-kort.

En kund (kvinna förståss)klagade en gång på att hon såg tjock ut i brudklänningen och påstod det var mitt fel då jag inte redigerat bilderna.
Jag tittade lungt på henne och sa:
" Jag är fotograf, inte plastkirurg".

Sedan tog jag upp skivan med bilderna jag skulle leverera, knäckte dem mitt framför näsan på dem, och sa att jag skulle återbetala bokningsavgiften till dem via deras konto.
Sedan gick jag.

GUD VAD SKÖNT DET KÄNDES !!!!


Niklas
www.niklaswibom.com
 
Några dagar efter jag skrev här fotade jag ett bröllop och skulle absolut inte ge bröllopsparet allt för många bilder. Nu är de inte nöjda eftersom de tycker att de har fått för få bilder. Efter många turer har de i dagsläget fått 422 stycken.

Typiskt...

:)
 
Jag skulle nog aldrig lämna ut så många bilder. Här handlar det nog om kommunikation. Vad ingår i priset och hur jobbar jag som fotograf. Det är en konst att få kunden att förstå ibland. Men kanske det är bra med något formulär som brudparet får efter att man har pratat med dem. Där allt finns specifiecerat. Då blir det förhoppningsvis inte samma gnäll.

M v h
Patric

som gärna plåtar fler bröllop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.