Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Misslyckad service?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
När jag testade mina objektiv på min 5DMkII så såg jag på alla bilder att det var mer eller mindre framfokus.

Så jag lämnade in 5DMkII + Canon 85 1,8.

Har gjort några test och tycker fortfarande inte att den fokuserar exakt lika bra som manuellt. Är det möjligt att de misslyckades med servicen? Tycker ju i alla fall att det objektivet och den kameran som jag lämnade in borde vara riktigt.

Här är testbilderna. Har testat med mina 2 ljusstarka objektiv 50 1,8 och 85 1,8 på 40D och 5DMkII. Min 40D har de nollställt tidigare i år. Hur ska man tyda detta?


5DMkII + 50mm - Ca 2m
http://img575.imageshack.us/img575/4548/5dmkii50mmca2m.jpg
40D + 50mm - Ca 2m
http://img41.imageshack.us/img41/1903/40d50mmca2m.jpg


5DMkII + 85mm - Ca 2m
http://img294.imageshack.us/img294/5324/5dmkii85mmca2m.jpg
40D + 85mm - Ca 2m
http://img15.imageshack.us/img15/2344/40d85mmca2m.jpg


5DMkII + 85mm - Ca närgräns
http://img545.imageshack.us/img545/4879/5dmkii85mmcanrgrns.jpg
5DMkII + 85mm - Ca 1m
http://img526.imageshack.us/img526/2968/5dmkii85mmca1m.jpg
 
Var det på Intervision så förstår jag dig.

Hej.

Måste bara fråga vart du lämnade in din femma? Jag lämnade in min tillsammans med 70-200 2.8L II för garantiåtgärd (och detta är nummer tre kan nämnas, de två första hade mekaniska fel och metallflisor på insidan??!.), 24-105L och 180L makron för justeringar till Intervision samt en rengöring och resultatet vart sämre på precis alla punkter.

Bland annat så var rengöringen av sensorn så dåligt utförd att jag med en tops hade gjort det bättre på fem minuter. Scandinavian photo gör ett 10 gånger bättre jobb för en fjärdedels pris.

De hade kladdat ner mattskivan mellan skivan och prismat? så den var bara att slänga och ersätta då de repas bisarrt lätt.

På 24-105 hade de blåst "manuellt" på linsen in mot kamerahuset för där var det salivstänk.

De hade försökt justera objektiven med microinställningarna i kamerahuset men satt allt på noll och när jag hämtade ut skiten sa de att om jag inte var nöjd kunde jag ju försöka själv... OCH att det var ju "bara" en 5D mkII så man ska inte förvänta sig så mycket av AF. Det är just sånt jag gillar att höra när jag betalat 1875 för att få utrustning för 75.000 fixad :)

De tog nästan en månad på sig att "fixa" sakerna men gjorde inget, eller hörde av sig med status fören jag ringde dem två dagar innan jag var tvungen att ha tillbaka utrustningen p.g.a. bröllopsplåtning.

Batteriet som var med in hade de slarvat bort så där vart det en bonus på typ 800 till.

De svarar inte på mail när detta ska tas upp men som tur var fick jag en lapp med mig där man skulle rate:a deras service.

Jag blev uppringd av Roger på canon och allt skulle fixas så smidigt och skiten skulle skickas till möndal vilket nu ska ske, har varit bortrest. Han "skulle se om de kunde skicka några batterier eller nåt" för utläggen och besväret men på över en månad har de inte dykt upp och lär heller inte göra. Det ska tilläggas att Roger var mycket trevlig och hjälpsam på telefon men det tycker jag inte räcker. Snack med dålig verkstad bara retar en än mer tycker jag.

Min känsla av Canons support är att om du inte är riktig elit, superproffs eller jobbar på de största tidningarna så kan du f**k o**. De har tydligt visat att de inte vill ha mig som amatörkund. Jag har väl bara lagt ca 200kkr de senaste två åren i deras märke så jag hann som tur var avbeställa "mitt" 300 2.8L.

Detta kanske låter otroligt gnälligt, vad vet jag, Intervision kanske är en helig ko här som man inte fååååår klaga på men jag är riktigt trött på Canon och deras service. Kommer aldrig att köpa hus/objektiv från dem igen nu när jag jobbar med foto på heltid. Jag förstår också att många är nöjda med Intervision men detta är min upplevelse.

Over'n'Out, Nikonmicke :)
 
Oj, det lät inte bra. Nu vågar man ju knappt lämna in något mer särskilt inte dyra prylar. Det blir svårt för mig att byta till Nikon då jag köpt på mig en del från Canon.

Jag lämnade in till RCC. Får hoppas att de inte är lika våldsamma med prylarna. Det enda jag lagt märke till är att det har kommit in något litet skräp under övre displayen och att det var lite mer skräp på sökarens glas.

Då kan man alltså inte lita på att jobbet blir utfört ordentligt. Blir väl att lämna in utrustningen igen om jag vågar. Får också överväga hur mycket jag vågar att lämna ifrån mig.
 
Senast ändrad:
Ojdå, det var ingen rolig historia du hade från Intervision, Micke. Jag trodde att jag var ensam om dåliga erfarenheter därifrån, men det du berättar brädar det mesta.

Även jag har funderat på systembyte pga servicen från Intervision, men dels är det jäkligt dyrt, dels drar jag mig för att lära om kamerahanteringen som sitter i ryggmärgen. Skall se hur det går att skicka till RCC i Mölndal istället.
 
Jag har lämnat in prylar på reparation två gånger till Intervision och båda gångerna har de inte lyckats laga grejerna, utan har fått gå tillbaka ytterligare en gång innan det är fixat. jag har vidare lämnat in två gånger för sensorrengöring. Av dessa fyra tillfällen så har kamerornas prismor varit fulla med damm och skit när jag fått tillbaka grejerna, som inte fanns där tidigare. De tycks blåsa rent prismahusen med tryckluft vid rengöring, utan att ha städare för lokalerna som verkar damma igen mtp hur mkt de lyckas få in i mina prismahus. Däremot håller de tiderna för CPS, men spelar ju mindre roll när grejerna skall tillbaka ytterligare en gång.
 
Det är framför allt kvalitetskontrollen som jag haft problem med. Tex en ef-s 10-200 jag hade inne två gånger innan jag gav upp och slängde den...
Första gången jag fick tillbaks den var skärpeplanet rejält skevt, högersidan var rejält utanför fokus (syntes tom i sökaren) och väsntersidan var också fel.

Skickade tillbaks och när den kom tillbaks var skärpeplanet jämnt, men nu fokuserade den tokfel i vidvinkelläget, och "halvfel" i teleläget. I detta läget gav de upp och sa att den inte gick att laga. jag bad då om kostnadsförslag/utlåtande att lämna in till försäkringsbolaget, detta ville de först ha betalt för(!) men efter lite argumenterande fick jag det gratis. Dessutom kommentaren "Jaha, du har försäkring, då kunde fått ett kostnadsförslag som motsvarat nypris direkt"


Att de inte kunde laga gluggen är förstås inget att säga något om, men jag tycker det är bedrövligt att de inte kontrollerar funktionen och kvaliteten på reparationerna innan de skickar tillbaks grejerna. Ifall jag inte hunnit kontrollera själv utan litat på att prylarna funkat hade jag garanterat tappat den kund som jag gjort första uppdraget med gluggen för.
Dessutom höll de inte på något vis tiden för CPS (De ansåg att bara L-objektiv ingår i CPS-åtagandet, en tolkning som inte delas Canon).

Jag gillar inte heller inställningen att "har du försäkring så skriver vi ett papper så att du får en ny". Går sakerna att lagas så skall de lagas oavsett försäkring eller ej (Sedan täcker faktiskt försäkringen även reparationskostnader). och går sakerna inte att laga så skall de heller inte lagas även om man inte har försäkring, att skicka tillbaks med "det här var det bästa vi kunde göra"-kvalitet utan att nämna att den inte är fullgod är inte OK.

Efter incidenten med ef-s10-22 har jag lämnat in ytterligare objektiv (och då påpekat att de inte får slarva med kvalitetskontrollen) och fått tillbaks kostnadsförslag som motsvarar nypriset. Det känns lite som när Cramer i Seinfeldt var jobbig mot frukthandlaren och sedan blev portad...
 
När jag testade mina objektiv på min 5DMkII så såg jag på alla bilder att det var mer eller mindre framfokus.

Så jag lämnade in 5DMkII + Canon 85 1,8.

Har gjort några test och tycker fortfarande inte att den fokuserar exakt lika bra som manuellt. Är det möjligt att de misslyckades med servicen? Tycker ju i alla fall att det objektivet och den kameran som jag lämnade in borde vara riktigt.

Här är testbilderna. Har testat med mina 2 ljusstarka objektiv 50 1,8 och 85 1,8 på 40D och 5DMkII. Min 40D har de nollställt tidigare i år. Hur ska man tyda detta?


5DMkII + 50mm - Ca 2m
http://img575.imageshack.us/img575/4548/5dmkii50mmca2m.jpg
40D + 50mm - Ca 2m
http://img41.imageshack.us/img41/1903/40d50mmca2m.jpg


5DMkII + 85mm - Ca 2m
http://img294.imageshack.us/img294/5324/5dmkii85mmca2m.jpg
40D + 85mm - Ca 2m
http://img15.imageshack.us/img15/2344/40d85mmca2m.jpg


5DMkII + 85mm - Ca närgräns
http://img545.imageshack.us/img545/4879/5dmkii85mmcanrgrns.jpg
5DMkII + 85mm - Ca 1m
http://img526.imageshack.us/img526/2968/5dmkii85mmca1m.jpg

Jag tror inte att du ska förvänta dej bättre med 50 1.8 på full öppning.
Alla dina tester med 85 1.8 ser ut bra. Bättre kan det knappast bli.

Sen finns det inget AF-system som slår MF med LiveView, som jag förmodar att du jämfört med, för ett AF-system jobbar med toleranser.
 
Det händer ju att de lyckas också - mitt 5D mkII hus lyckades de focusjustera framgångsrikt och på utlovad tid, så helt kassa är de inte även om de troligen skulle behöva rycka upp sig lite. En ISO-certifiering skulle kanske behövas för att få ordning på arbetsflödet så att man behandar alla kunder lika.
 
Jag tror inte att du ska förvänta dej bättre med 50 1.8 på full öppning.
Alla dina tester med 85 1.8 ser ut bra. Bättre kan det knappast bli.

Sen finns det inget AF-system som slår MF med LiveView, som jag förmodar att du jämfört med, för ett AF-system jobbar med toleranser.

Ok, så 50 1,8 är så osäker. Har du koll på om 50 1,4 har säkrare AF?

Jaha, så testerna med 85 1,8 verkar bra. Jag har kanske för höga förväntningar. Det är ju rätt ojämnt resultat på 2m, men 5DMkII presterar kanske inte bättre. De få bilderna som är hyfsade är det då så nära man kan komma MF? Men testet med 40D tycker jag ser riktigt bra ut så gluggen är nog felfri iaf =)

Jo, MF bilderna är inställda med 10ggr zoom i LV.
 
Senast ändrad:
Jag har lämnat till Intervison och deras föregångare några gånger, och till RCC några gånger. Jag kan bara säga att det blir uteslutande RCC i fortsättningen, även om jag måste skicka grejerna med posten istället för att lämna in dom lokalt. RCC är helt enkelt bättre både på kundservicen och på kunnandet enligt min erfarenhet.
 
Jag har haft grejer inlämnade till Intervision ett antal gånger och har bara positiva erfarenheter, både tids- och kvalitetsmässigt.
 
Jag tror inte att du ska förvänta dej bättre med 50 1.8 på full öppning.
Alla dina tester med 85 1.8 ser ut bra. Bättre kan det knappast bli.

Sen finns det inget AF-system som slår MF med LiveView, som jag förmodar att du jämfört med, för ett AF-system jobbar med toleranser.

Jag tycker också att det ser OK ut.
Med mina erfarenheter från 40/50D

(på ett par utav utsnitten är AF tom bättre än MF, om än marginellt)

MVH J O
 
Vilken Intervisionverkstad pratar ni om som har dåliga erfarenheter? Jag ska lämna in en 5DII och tre L-gluggar imorgon i Malmö.
/Tommy
 
Ok, så 50 1,8 är så osäker. Har du koll på om 50 1,4 har säkrare AF?

Jaha, så testerna med 85 1,8 verkar bra. Jag har kanske för höga förväntningar. Det är ju rätt ojämnt resultat på 2m, men 5DMkII presterar kanske inte bättre. De få bilderna som är hyfsade är det då så nära man kan komma MF? Men testet med 40D tycker jag ser riktigt bra ut så gluggen är nog felfri iaf =)

Jo, MF bilderna är inställda med 10ggr zoom i LV.

Canon EF 50/1.4, även kallad Moraklockan, har en kuggkrans som är lite för grovt kuggad för att vara hundraprocentig i AF. Denna kuggkrans är upphovet till "smeknamnet". Jag har en som är rätt så säker. Men jag tycker ju att det är dags att Canon uppgraderar denna glugg från början av 90-talet med modern USM-teknik för AF. Gör dom de köper jag en direkt.
 
Skulle vara intressant att höra om det är Intervision Stockholm som strulat för er som haft problem. Jag behöver själv lämna in mitt 70-200 som har fått en glapp frontlins och felfokuserar, men drar mig lite efter att ha hört historierna på detta forum. En kollega har även han haft rätt stora problem med Intervision.

/Edvard
 
Skulle vara intressant att höra om det är Intervision Stockholm som strulat för er som haft problem. Jag behöver själv lämna in mitt 70-200 som har fått en glapp frontlins och felfokuserar, men drar mig lite efter att ha hört historierna på detta forum. En kollega har även han haft rätt stora problem med Intervision.

/Edvard

Ja, nu blir man lite nervös. Fick hem min nya G 12:a i förra veckan men vattenpasset - som var stor orsak till en uppgradering från G11 - visar inte rätt vid både stående och liggande bilder. Man kan kallibrera själv men måste då välja. Så ska det ju inte vara. Så nu måste G 12:an in på reparation redan som sprillans ny och då vore det förnämligt om man slapp dra en nitlott till. Vilken auktoriserad Canon-verkstad rekommenderas?
 
Jag tycker också att det ser OK ut.
Med mina erfarenheter från 40/50D

(på ett par utav utsnitten är AF tom bättre än MF, om än marginellt)

MVH J O

Tack för dina synpunkter! Om AF ser bättre ut än MF så måste du väl mena de som är taget med 40D? Bilderna från 40D har jag bara med som en jämförelse. Det är min 5DMkII som jag är orolig för. Det är ju bra att testerna ser OK ut så att jag slipper skicka iväg några prylar igen. Men ska testa mina andra objektiv också.


Canon EF 50/1.4, även kallad Moraklockan, har en kuggkrans som är lite för grovt kuggad för att vara hundraprocentig i AF. Denna kuggkrans är upphovet till "smeknamnet". Jag har en som är rätt så säker. Men jag tycker ju att det är dags att Canon uppgraderar denna glugg från början av 90-talet med modern USM-teknik för AF. Gör dom de köper jag en direkt.

Ok, den har säkert aningen bättre AF än 1,8 ändå ;) Vi får hoppas de släpper en ny snart. Kan ju möjligtvis komma i samband med nästa semi/proffs hus!


Verkar som en bild försvann för länken i första posten fungerar inte längre. Jag har laddat upp den på nytt ifall någon vill se hur usel 50 1,8 är ;)
5DMkII + 50mm - Ca 2m
http://img812.imageshack.us/img812/4548/5dmkii50mmca2m.jpg
 
Ja, nu blir man lite nervös. Fick hem min nya G 12:a i förra veckan men vattenpasset - som var stor orsak till en uppgradering från G11 - visar inte rätt vid både stående och liggande bilder. Man kan kallibrera själv men måste då välja. Så ska det ju inte vara. Så nu måste G 12:an in på reparation redan som sprillans ny och då vore det förnämligt om man slapp dra en nitlott till. Vilken auktoriserad Canon-verkstad rekommenderas?

Köpte du i Sverige? Då tycker jag att du ska lämna in den till butik för en ny. Ska inte behöva reparera sprillans nya saker. Kalibrera är en annan sak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.