Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mirror lock up?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik.G

Medlem
Hur fungerar det rent tekniskt med mirror lock up?
Vad gör det för bilderna?
Tänker främst på funktionen i det ryska firmware hacket till 300d. Någon som vet om det går att lägga in på nyare 300d eller har canon låst det på något sätt?

mvh /Henrik
 
Rent tekniskt så fungerar det så, att speglen åker upp och stannar uppe, detta för att minska vibrationerna från spegelrörelsen. Detta gäller mest vid långa teleobjektiv och tider mellan 1/30-1". Olle Bjernulf har visat detta i en tråd. Sök på hans namn och spegeluppfällning så hittar du nog den.

Hurvida det funkar på 300D med rysshacket låter jag vara osagt, men jag ser inte varför det inte skulle gå.
 
Förtydligande av Jeppes svar: spegeln fälls alltså upp och stannar uppe, men slutaren öppnas inte. Om man kör med självutlösaren så fälls spegeln upp direkt när du trycker på avtryckaren, medan slutaren öppnas först efter det antal sekunder som självutlösartiden är på. Kör man som vanligt (t ex med trådutlösare) så fälls spegeln upp när man trycker ned avtryckaren, men slutaren förblir stängd. Nästa gång man trycker av så öppnas slutaren och bilden exponeras.
 
Det funkar finfint med rysshacket på 300D. Jag har det inställt på att alltid använda mirror lockup. Då kan man enkelt skifta mellan att använda det eller inte med hjälp av knappen på ovansidan av kameran. Mirror lockup är då aktivt i inställningarna single shot och self-timer medans det är avaktiverat om man har inställt på continuous. Så vanligtvis har jag instället på continuous och om jag vill använda mirror lockup så ställer jag bara in single shot. Slipper man gå in i menyerna och hålla på också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.