Annons

Miranda skärpningsteknik..

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Har varit inne på Fred Mirandas sida och läst om hans sätt att skärpa upp bilderna och blev lite nyfiken på hur det funkar. Är det i stort sett bara en knapptryckning eller hur funkar det?

Ni som beställt från hans sida, angav ni er kortnr först och laddade ner programmet sen? Hur stort är det?
 
javisst, det är som en knapptryckning. Man spelar ju upp ett makro på en bild. Det tar dock en liten stund innan makrot kört klart, det går inte lika snabbt som t.ex. "oskarp mask" i photoshop. Dock blir resultatet bra mycket bättre imo..

Det fungerar så att du betalar via PayPal. Du startar ett konto där, knappar in dina kortuppgifter, sen kan du köpa saker från fredmiranda.com. Det tar oftast ca 1 dag från det du genomfört köpet till du får mirandas "action" hemskickad i ett mail.
 
Jag köpte via paypal. Men det kvittar hur du gör. Fred skickar ett mail till dig med de actions du beställt. Jag hade mina mindre än 6 timmar efter att jag betalt via paypal. Sen är det bara att packa upp (zip) oxh ladda in macrot från Photoshop. Förmodligen går det lite långsammare om du betalar på ett annat sätt än paypal.

Det är ju inget program utan ett action till PS. 4 kb stort är det.
 
Tack för era svar! Vilket av programmen beställde ni? Där är ju några olika på Mirandas sida...
 
Ett annat alternativ som många tycker är mycket bättre är SharpControl som dessutom är gratis.
Jag kan bara instämma.. det är ett fantastiskt bra fristående program för att skärpa dina bilder.
Kan hämtas här

Mvh

Johny
 
johny: kan du ge exempel på settings du brukar använda i sharpcontrol? Jag labbade lite med det men det blev inte bra. Diagonala linjer "sprack" och blev till trappor. Verkar vara ett smidigt program annars.
 
Chris,

Jag måste erkänna att det var ett tag sen jag använde det programmet :) jag kör alltid mitt eget action i photoshop för att göra en selektiv uppskärpning och när jag nu testade SharpControl mot mitt eget action så upptäckte jag att jag fick mycket bättre resultat med mitt action.

Mitt action plockar ut linjer och kanter och sen får man själv bestämma hur mycket man vill skärpa detta.
Det fina med denna teknik är att man endast får uppskärpning på det som är viktigt.. t.ex vid ett porträtt så vill man oftast skärpa ögon och andra detaljer som är i fokus men inte ge ytterligare skärpa till ytor i hud partier osv.

Så här kan markeringen se ut på en bild:
edges.jpg


Och så här kan före/efter se ut på samma bild:
demo.gif


Maila mig om du är intresserad av att testa mitt action.

Mvh

Johny
 
Senast ändrad:
Ilan,

Oskarp mask skärper iof linjer och kanter men tanken är att undvika att få hela bilden skärpt genom att skapa en markering av dom viktiga delarna i en bild så att man t.ex inte skärper upp porer osv i ett ansikte eller detaljer som man med flit lagt ur fokus.

Mvh / J

skelett skrev:
Johny... det är precis vad unsharp mask gör.
 
Johny skrev:
...tanken är att undvika att få hela bilden skärpt genom att skapa en markering av dom viktiga delarna i en bild så att man t.ex inte skärper upp porer osv i ett ansikte eller detaljer som man med flit lagt ur fokus.

Mvh / J

det kan du ju göra med oskarp mask, bara att markera med lassot eller annat markeringsverktyg i photoshop sen köra oskarp mask...
 
Det är iof gratis. Men jag får mkt bättre resultat i photoshop än vad jga får med sharpcontrol. Den klarar inte diagonala linjer som jag skrev ovan.
 
dsmannen skrev:
det kan du ju göra med oskarp mask, bara att markera med lassot eller annat markeringsverktyg i photoshop sen köra oskarp mask...

Herman,
Iden med ett action är just att slippa göra allt för hand, vilket förståss är toppen när man behöver köra igenom många bilder på en gång.
Lasso metoden är inte samma sak.. det skulle vara hopplöst att sitta och markera ögonfransar och hårstrån.. och sen vill man ju gärna ha en aningen mjuk övergång mellen markering och icke markering.

/ J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.