Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minsta tänkbara utrustning till bröllopsuppdrag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
I erat arsenal, vad är det absolut minsta tänkbara val av utrustning skulle ni kunna ta med er för att känna att ni kan leverera de bilder som en kund kan tänkas förvänta sig av en erfaren fotograf?
Råkade ta med mig typ 14 objektiv, 3 stativ, 3 blixtar, 2 systemkameror, 2 paraplyer, en reflektor, gäng batterier. Allt utan fotoassistenter.

Att tänka på var att jag bara har en enda zoom, 70-200. För mig blev det alltså en del byten.

Det är svårt, det känns ju fel att lämna saker hemma.

Men två hus är ju så klart standard, varav ett som jag brukar sätta på stativ någonstans i kyrkan med vidvinkelglugg och en fjärr. Sen kör jag andra huset med ett objektiv anpassat efter kyrkans storlek och ljusinsläpp. Oftast blir det ett 70-200 L f/2.8. Just det objektivet går även utmärkt till porträttfotograferingen. Utöver dom två objektiven har jag med mig två fasta, 50 f1.4 och 85 f1.8.

Notera att jag aldrig använder blixtar eller liknande på bröllop, gäller det porträttfotografering föredrar jag alltid naturligt ljus.

Med dom grejerna har jag aldrig saknat något!

I erat arsenal, vad är det absolut minsta tänkbara val av utrustning skulle ni kunna ta med er för att känna att ni kan leverera de bilder som en kund kan tänkas förvänta sig av en erfaren fotograf?
Råkade ta med mig typ 14 objektiv, 3 stativ, 3 blixtar, 2 systemkameror, 2 paraplyer, en reflektor, gäng batterier. Allt utan fotoassistenter.

Att tänka på var att jag bara har en enda zoom, 70-200. För mig blev det alltså en del byten.

är inte bröllopsfotograf men jag skulle tänka såhär

2st hus
70-200
85/1.4
2st externa blixtar
ev reflexskärm

vad jag tycker man behöver som minimum är
en vidvinkel till gruppbilder inne i kyrkan för (publik bilder) tex 24mm eller en vidvinkel zoom
en 50 mm helst 1,2L men jag får nöja mig med en halvbra Nikon 1,4
sedan en 85mm 1,4
och två ff hus
och en blixt sb 910
en reflektorskärm
paraplyer

så minimum 3 objektiv
jag brukar plussa på med en macro 90mm o 70-200 2,8L men skulle klara mig med 3 fasta o en reflektorskärm.

så svaret är
24mm
50mm
85mm
en blixt
en skärm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar